ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Svensson från Torsås?  (läst 901 gånger)

2000-02-28, 10:54
läst 901 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Han står uppförd som född i Torsås socken i husförhörslängderna i Lösen, Blekinge. Det årtal som uppges är 1765.
Han gifter sig 4 - 1 - 1804 med Carin Påhlsdotter,
född 24 - 8 - 1784 vid Möklö i Ramdala socken, dotter till båtsmannen Pål Christensson Strutz.
Paret får en son, Sven, före äktenskapet,  
9 - 2 - 1803. Dom bodde då vid Stubbetorp No 13 i Lösen socken. Jag är intresserad av Peter Svensson, om någon vet vem det är och varifrån han kommer. Jag har själv inte funnit honom i Torsås socken, men jag är inte så insatt i den socknen, så jag hoppas på lite hjälp av någon som är bättre på Torsås...
Vänliga hälsningar,
Happy Svensson

2000-02-28, 20:26
Svar #1

Utloggad Tomas Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2018-10-04, 12:54
    • Visa profil
Hej Happy.  
Tre föräldralösa söner till en Peter Svensson i Lösen kom till sin farbror i Bodhyltan, Torsås 1828. Deras far som hette Per i födelseboken var född 28 jan 1772 i Torsås by nr 3, Torsås. För en vecka sedan bad Eva Mårtensson-Kangeman kontrollera i husförhörslängden, om hon kunde hitta någon födelseuppgift för hans hustru Ingrid Jönsdotter. Ingrid Jönsdotter dog 27 maj 1827 i Lyckeby. Det finns två Peter Svensson som dog i Lösens socken en 1827 i Lyckeby och en 1828 i Lösen. Barn:
- Carl f. 14 apr 1812 i Lyckeby, blev senare torpare i N Gullabo, Torsås.
- (Sven f. 14 dec 1814 i Afvelsgärde, död?)
- Anders f. 1 jan 1817 i Afvelsgärde (dövstum)
- Olaus f. 1 sept 1819 i Torp.
 
Den Peter Svensson du efterlyste vigdes 20 okt 1801 med Gertrud Mårtensdotter från Elmtaryd. gertrud dog i barnsäng den 10 febr 1803 i Stubbetorp. Hon var mor till den Sven du skriver om. Peter Svensson och Carin Påhlsdotters första barn var Gertrud f. 1 sept 1804 i Stubbetorp. Jag har bara födda vigde döda för Lösen (en period), så jag har inte kunnat kontrollera vart familjen tar vägen och om det är samma Peter Svensson som senare var gift med Ingrid Jönsdotter. Här finns lite frågetecken ?????
Om det är samma Peter Svensson har jag upplysningar om hans anor.
 
Hälsn/  Tomas

2000-03-03, 22:33
Svar #2

Utloggad Tomas Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2018-10-04, 12:54
    • Visa profil
Hej Happy!
Det finns inte många alternativ om Peter Svensson är född i Torsås, Kalmar län.
Bodde Peter Svensson och Carin Påhlsdotter kvar i Stubbetorp eller vart tog dom vägen?
Fick dom bara dottern Gertrud?, eller fick dom fler barn senare?
 
Ingrid Persdotter i Karsjö fick en oäkta son Per f. 6 juli 1767, fadern uppgavs heta Sven Västgöte. Övriga Per/Peter som föddes på 1760-talet tror jag mig ha kontroll på.
Det finns en Pehr f. 12 juli 1767 i Qvilla, son till Sven Persson. Pehr finns inte i dödboken, men heller inte med i husförhörslängden från 1772 (jag förutsätter därför att han dog som liten, det är knappast troligt att han hade flyttat hemmifrån före 5 års ålder).
Jag är naturligtvis intresserad av att veta om din Peter Svensson verkligen var född i Torsås.
 
Hälsningar  Tomas

2017-05-15, 22:19
Svar #3

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Den Peter Svensson vi pratat om och som gifter sig med Carin Påhlsdotter dör den 5-8-1840 i Stubbetorp, Lösen socken. Dom bor på Stubbetorp No 13. Hfhl Lösen 1808 - 1811. Han dör på samma ställe. Och i sista Hfhl han förekommer står att han anlände till Lösen 1790.


I samma Hfhl finns en son Sven upptagen, men årtalet går inte att utläsa redigt.


Peter Svensson är en inhyses man och han står som "hwanför".


I dödboken står det som dödsorsak:"Dör av "ålderdom, 76 år gammal."


Jag ska genast kolla efter fler barn till honom. // Makarna får inga fler barn enl Hfhl, sonen Sven flyttar till Lösens kyrkby No 32 enl Hfhl 1819-22.


Och ett senkommet tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna