ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petersson el Lander?  (läst 350 gånger)

2006-02-08, 16:07
läst 350 gånger

Mikael Petersson

Hej.
Pga av namnbyte försöker jag hitta info om vad mina mor -och farföräldar hette.
Vet bara att min Far heter Bror Petersson (troligen född i Kalmar) och är född 40.10.06 och min mor heter Birgit Petersson född 43.04.22 (vet inte födelsesort)
 
Det sägs att min farfar kallade sig Landers men var född petersson.  
 
Mvh
Mikael Petersson

2006-02-08, 21:05
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Mikael,
 
Kontakta den församling där Du själv är född, så skall de kunna tala om vad som står i Din egen födelsenotering - där skall både Din fars och Din mors födelseförsamlingar stå. (Är Du osäker på var Du själv är född, kontakta Skatteverket.)
Därefter kontaktar Du Din fars födelseförsamling som skall kunna tala om födelsedatum, födelseförsamling och namn på Din farfar vid tiden för Din fars födelse.
 
Din farfar är ju troligen född efter 1901, vilket betyder att han inte bara kunde kalla sig för något. Efter 1901 registrerades alla efternamnsbyten hos PRV (Patent- och Registreringsverket) och man kan kontakta dem för att få exakt datum för när namnbytet beviljades. Det står också i Församlingslängden (det nya namnet på Husförhörslängden efter 1900) om man bytt efternamn, men det är inte säkert att något exakt datum angivits.
 
Ingela
PS Om Du är född i Kalmar, Jönköpings, Kronobergs eller Östergötlands län, så får Du vända Dig till Landsarkivet i Vadstena istället för till församlingen eftersom församlingarna i dessa län levererat in sitt folkbokföringsmaterial dit. De kan emailas på
folkbokforingen@landsarkivet-vadstena.ra.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna