ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Danielsson  (läst 742 gånger)

1999-06-19, 13:23
läst 742 gånger

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Var någonstans bodde och levde Per Danielsson. Han är son till Daniel Persson (1633-1730) i Jonsryd, Madesjö socken. Han har bl a sonen Daniel Persson född omk 1708 (var?) död 1783-08-18 Emmeryd,Fridlevstad socken. Övriga barn Sven c:a 1694 till Emmeryd Fridlevstad. Tore 1714-05-13 gift med Britta och Johan och förmodligen en dotter g m Per Jonsson. Per och Johan går att finna i Madesjö socken.

2022-11-25, 15:23
Svar #1

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:33
    • Visa profil
Hej Arne.

Har du kommit längre med denna gåta? Jag håller på att titta på det nu eftersom Per Danielsson är min anfader genom hans son Sven.

I bouppteckningen efter hans syster nämns 'Norra Möre och Persmåla' för Per, som nyligen hade avlidit. Tagit från Bouppteckningsingresser CD2

År 1758 den 18 juli blev på vederbörandes begäran Boförteckning och delning företagen på kvarlåtenskapen efter avlidna dannekvinnan Ingrid Danielsdotter i Emmeryd vars kvarlåtenskap kommer att fördelas emellan dess efterlevande man Sven Månsson och den dödas avlade syskon nämligen Jon Danielsson Jonsryd, Sven Danielsson i Brunsryd, Per Danielsson i Norra Möre och Persmåla, systrarna Lisbet Danielsdotter i Jonsryd alla närvarande så när som på brodern Sven i vilkens ställe dess måg Erik Johansson är tillstädes och å brodern Per Danielssons sida såsom före detta med döden avgången dess söner Johan Persson, Sven Persson, Daniel Persson och Jonas Persson samt å systerns vägnar dess man Per Jonsson i Västra Skedebäckshult. Såsom värderingsman inställde sig nämndemannen Sven Andersson i Pålycke.

Två av Pers syskon verkar vara födda i Jonsryd. Övriga syskon måste vara födda någon annan stans.

mvh,

Henrik Emilsson

2022-11-25, 16:09
Svar #2

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Det var längesedan jag höll på med denna släkt gren. Min Daniel Persson (om jag har gjort rätt) skulle vara född 17170729 i Sigislaryd, Madesjö sn.
Fader är båtsman Per Danielsson Slaktare. Inga data på Per Slaktare. Per Slaktare har barn är födda i Sigislaryd, Riddaretorp och Stora Ebbeshult. Hustrun heter Elsa. Daniel Perssons barn är födda i Madesjö utom första barnet som är född i Kristvalla (H).
Hälsningar Arne



2022-11-25, 20:43
Svar #3

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Arne.

Just nu pratar vi om två olika familjer. Mina anor härstammar från den Per Danielsson som du skrev om för så många år sedan. Din Per Danielsson är en annan.

Tack ändå,

Henrik

2022-11-25, 20:52
Svar #4

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Det är samma Daniel Persson som dör i Emmeryd 1783. Alltså Daniel Persson och Sven Persson är syskon.
Mvh Arne

2022-11-25, 21:18
Svar #5

Utloggad Henrik Emilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:33
    • Visa profil
Ja, det är mycket troligt att de är syskon eftersom de båda dör i Emmeryd och nämns i bouppteckning. Men vem är föräldrar till de båda? Jag får inte ihop det att Per Danielsson Slaktare är densamme Per Danielsson som nämns i bouppteckningen.

Har du avskrivit att Per Danielsson är son till Daniel Persson (1633-1730) i Jonsryd, Madesjö?
 
Daniel Persson som avlider i Emmeryd ska vara född ca 1708 enligt dödsnotis. Enligt dig född 1717.

Var hittar du indicier om att en annan Per Danielsson är far till alla barnen!?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna