ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ordet """"björk"""" i ortsnamn (gårdar, byar, socknar etc)  (läst 647 gånger)

2001-05-02, 18:08
läst 647 gånger

Hans Tåhlin

Kontakt sökes med anbytare, som i sin forskning stött på gårdar, byar, socknar, sjöar etc i släktsammanhang, där ord som Birk(e), Bjär,
Bjärk(e), Björk(e), Björs, Byrk(e) eller dylikt ingår i namnet - detta som möjligt uppslag till härledning av släktnamnet Biörckman.
 
Tacksam för uppslag av olika typ!

2001-05-02, 19:45
Svar #1

Utloggad Christer Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 09:10
    • Visa profil
Fick en tanke: På den danska tiden (när Skåne o Halland tillhörde Danmark) så använde man ordet Birke som en indelning. Kronobirket Hishults län nämns tex på 1500-talet och omfattande Hishults socken samt större och mindre delar av Knäreds, Våxtorps och Skånes Fagerhults socknar. Detta finns i 1574 års mageskiftesbrev (ägobytesinstrument). Kungen bytte mot gods på Själland och Fyn det gamla kronbirket Hishults län till riddaren Ejler Krafse av Egholm och Assendrup. Från kronobönder blev åborna nu insockne frälsebönder och helt avhängiga och beroende av den nye husbonden. Samtliga birkets bönder med byar, gårdar och torpställen är uppräknade i brevet.Allt detta och mycket därtill finns att läsa i Ejwertz, Laholms historia (del II)
 
Idag finns ju Hishult, Knäred och Våxtorp i Laholms kommun. Skånes Fagerhult tror jag tillhör Örkelljunga kommun.
 
Hälsningar
Christer Jonsson
Laholm

2001-05-02, 21:34
Svar #2

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:16
    • Visa profil
Hej!
Jag kan bidra med ett par namn, som finns i min forskning. Björkhult, Hjorted sn, Björka, Locknevi sn och Bjerke, Blackstad sn. Det finns åtskilliga fler. Leta i en kartbok, det brukar kunna ge en del.
Hälsningar Birgitta B
Birgitta B

2001-05-02, 22:23
Svar #3

Göran Johansson

Hej Hans
Lycka till i sökandet! Glöm inte bort möjligheten med personer som burit latiniserade namnvarianter bildade på Betula som tänkbara släktingar. Tror mig t.ex. ha sett en uppgift om en komminister Betulander som var verksam i Vederslövs gamla kyrka söder om Växjö.  
Göran Johansson

2001-05-04, 20:40
Svar #4

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej Hans
Sökte efter Björkman i KGF:s databas. Fick då upp 112 barn som hade en fader med namnet Björkman (från 1716 och framåt). Har du några mer uppgifter? mvh /Conny

2001-05-05, 08:05
Svar #5

Hans Tåhlin

Hej Conny och tack för tipset!
 
Det faktum att KGF:s databas tydligen inte har uppgifter äldre än 1716, gör den tyvärr mindre intressant ur mitt perspektiv. Den gren av släkten, som jag är involverad i, försvinner nämligen med största sannolikhet totalt från Smålands horisont från c:a 1690 för att inte etableras där igen förrän c:a 1740. Från återvändandet är släktens öden väl dokumenterade av tidigare forskning.
 
Men, som sagt, tack i alla fall!

2001-05-06, 21:06
Svar #6

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej Hans.
 
Ja längre tillbaka finns inte mycket kyrkböcker att tillgå. Men, du kan efterlysa Björkman i vårt medlemsblad KGF-Nytt (Kronobergs Genealogiska förening). Det finns många duktiga forskare som läser domböcker mm , som inte ens har dator hemma. Med andra ord läser de inte detta forum.
mvh Conny

2001-05-06, 22:40
Svar #7

Hans Tåhlin

Hej Conny och tack för tipset, som verkar väl värt att följa, särskilt som en kollega till mig i forskandet i släkten är medlem i KGF. Han tillhör emellertid den typ av forskare, som Du beskriver, är litet gammaldags och den sorts litet äldre människa, som ännu inte anammat den nya IT-tekniken inkl.E-post.
 
Hur går man till väga för att föra in en annons? Finns det speciella formulär för detta? Vad kostar det?
 
Tack på förhand för erforderlig information och med
 
Bästa hälsningar

2001-05-08, 21:07
Svar #8

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej Hans. Efterlysningar är gratis för alla. Formulär finns inget. Författa en efterlysning själv och mejla den till mig. Nästa tidning (juni) är strax klar, men vi kan nog klämma in någon efterlysnng till. mvh / Conny

2001-05-13, 10:54
Svar #9

Torleif Ericson

Jag har tittat på släkter med namnet Björkegren. Det finns ett tiotal. De kommer nästan alla från gårdar eller socknar på olika håll som Björke (Locknevi sn, Hudene sn, också i Södermanland och Stockholms skärgård etc, Gotland), Björkenäs (nära Borås), Björklinge (Uppland) etc. Det var tydligen en populär metod konstruera namnet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna