ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: OFL Ström Mörlunda  (läst 625 gånger)

1999-12-14, 13:41
läst 625 gånger

Peter Danielsson

Jag söker efter uppgifter rörande en underlöjtnant vid namn O F L Ström som var verksam i Mörlunda socken (Kalmar län) i slutet av 1800-talet.

1999-12-15, 15:45
Svar #1

Marianne Lindén

Jag såg att Du inte fått något svar så jag ringde till Emstrand som nu har Fredriksborg. För det är väl Fredrik Otto Leonard Ström som Du frågar om. Emstrand berättade för mig att hans farbror kom hem från Amerika och köpte Fredriksborg och lite senare rensade de på vinden. De körde en hel dag och brände papper. Fredrik Otto Leonard hade kommunalkontor och det var allt papper från det som brändes. Där gick mycken historia tillspillo. LOF föddes 18260201 som OÄson till Anna Christina Ström i Gässlingsäng. Han blev löjtnant och jag har också sett fanjunkare. Han gifte sig med Edla Amanda Björkgren från Rosenvik. Och när Tigerstads by skiftades så byggde han sitt Fredriksborg som flyttades lite utanför byn. Men det var för den tiden ganska flott. Emstrand berättade att det var kök i undervåningen (källarvåningen) och paradvåning över. Det byggdes i kärnigt furu. Nu kan man undra hur en OÄson kan åstadkomma allt detta. Kanske någon vet något om modern för det är en intressant historia.

1999-12-22, 16:40
Svar #2

Peter Danielsson

Tack Marianne för hjälpen!
 
Ström på Fredriksborg intresserar mig mycket och jag har tänkt att jag vid tillfälle skulle fördjupa mig i hans levnadsöde. Du skriver att han var militär men vid vilket regemente. Vet jag det kan jag rekonstruera hans militära karriär utifrån källor på Krigsarkivet.
 
Peter Danielsson

2004-08-08, 15:28
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Peter Danielsson,
 
Otto Fredrik Leonard Ström var fanjunkare vid Kalmar Regemente.

2004-08-08, 16:19
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Edla Amanda Fredrika Björkgren är född 1832-04-06 i Mörlunda, enligt husförhörslängden. Jag kan dock inte hitta henne där.
Har någon kunnat hitta hennes födelsenotis?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna