ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindström  (läst 3514 gånger)

2000-01-11, 22:21
läst 3514 gånger

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Söker Sjökapten Johan Lindström från Öland. Hans två söner Gustaf f 18000905 i Kalmar och Carl f 1805 på Öland. Sönerna flyttade till Gotland och gifter sig med ett par systrar Chasseur.
Troligtvis var Johan gift med en Rebecka Eneman född 1775
Är det någon som känner till Sjökaptenen så hör av er.

2000-01-12, 13:59
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lite snabba inlägg till Christer!
Sten Carlssons reflexioner i PHT 1978 är ej riktiga, han har gjort en konstruktion av två familjer och sammanfört dessa till en och samma. Grunderna är gårdsförsäljningarna av Dädesjö, Hjälshammar etc. Där han inriktar sig på att finna  en familj, och bortser ifrån omgiften och halvsyskon.
Margareta Håkansdotter  var troligen bara gift 2 ggr (g 1)m Johan (möjl. Johan Smålänning, fogde i Östergötland o Småland - se Gustaf I:s tryckta registratur), 2) redan på 1540-talet m. kh Torkel Pedersson i Dädesjö (hon är nämnd som Torkels hustru i köpebrevet av Dädesjö!). Hennes dotter Sigrid Johansdtr var gift 1)m kh Jacob Nilsson (son till Nils Jacobsson ohh Margareta Vastesdtr, Hjälshammar), 2)m kh Peder Håkansson i Dädesjö. Jfr mina inlägg den 29 juni och 24 oktober.
 
I bilängd till Älvsborgslösen 1613 för Olof Jacobsson till Dädesjö, som anges som frälseman, nämns att han hade sex syskon (hel o halvsyskon!).
 
Att Cicilia Håkansdtr var syster till Margareta Håkansdtr i Dädesjö har jag inga belägg för heller! Det skulle vara intressant att veta var Wennerholm bygger denna släktskap på. Vapenbilden med hjärtat kan knappast användas att förklara släktskap med, det var ett  vanligt kyrkligt vapen och troligen även hos ofrälse fogdar  (jfr att Växjö domkapitels handlingar har hjärtat som vattenstämpel; det finns även likhet med sjöbladet som vapenbild).
 
Håkan Matsson (Båt till Billa) var gift med Ingrid Nilsdtr (Halvhjort). Att han dessutom varit gift med Elin Svensdtr är enbart en konstruktion utan belägg. Däremot håller jag personligen det för möjligt att Elin Svensdtr varit styvmor till Håkan Mattson. Nils Lindormsson (Båt av Aneby) far Lindorm Andersson i Rottne kallas i en 1500-tals släkttabell för Lindorm Mattsson och bror till Håkan. Han var dock i så fall enbart styvhalvbror!
 
Århult i Agunnaryd sn anges vara kh Peder Johanssons gård i dennes rusttjänstlängder. Nils Nilsson Lindegren köper gården av herr Peder Benedicti i Sjösås å dennes hustru och hennes syskons vägnar enligt ett bevarat köpebrev. Här får man således en indikation på att herr Gudmund i Sjösås (svärfar till kh Petrus Benedicti) vars hustru var av frälsesläkt kan vara en syster eller  (moster?) till herr Peder Johansson i Tolg.
 
Herr Nils Håkansson hade barn, åtminstone bevisligen en dotter. Har en domboksuppgift om en dotterson till honom.
 Ber att få återkomma då jag har vaskat fram mina anteckningar om Dädesjögrenen. Har funderat på att skriva en ny artikel ifråga om Dädesjögrenarna för det verkar som om man inte har gått till källorna vad gäller det som skrivits i PHT etc.. Vi kanske kan hjälpas åt att reda ut det hela?

2000-01-12, 21:29
Svar #2

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Lena.
Kolla i Hulterstads församling på Öland där finns prästen Johannes Lindström. Har du tur kan det vara hans son som är sjökapten. Johannes föddes omkring 1750, åldern passar.
M.H. Sven-Åke

2000-01-13, 09:01
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej, Sven-Åke!
 
Det är något som jag måste. Tack ska du ha.
 
Lena

2000-01-13, 11:08
Svar #4

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej
Jag vill bara påpeka att prästen Johan el Johannes heter Lindeström ej Lindström. Han föddes 4/11 1754 i Algutsboda sn. Allt enligt Kalmar stifts herdaminne del 4, sid 442.
Mvh
Britt Maria Ekstrand

2000-01-13, 20:47
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej alla Lindströmsforskare.
Den ende av familjen som skrev Lindeström var Johannes, övriga skrev Lindström. Denna släkt kom från Krysseboda i Algutsboda och har anor till minst 1500-talet.
M.H. Sven-Åke

2000-01-13, 23:58
Svar #6

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej, Sven-Åke!
Vet du var man kan få tag på dom uppgifterna du talar om. anorna till Algutsboda och 1500-talet.
 
Lena Thelin

2000-01-14, 18:35
Svar #7

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Var Karl Nyander, komminister i Hälleberga sn. och hans första hustru Maria Hoffman, Maria Svensdotter Aurins morföräldrar? Är det Elsa som är hennes mor? Vem var Maria S.A:s far och var föddes hon?
 
johanna

2000-01-14, 19:48
Svar #8

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Lena.
Liss-Eric Björkman från Kalmar har i Släkt och Hävd skrivit om smålandspräster,tyvärr har jag ej boken tillgänglig: Jag tror att det var i årgång 1962,här talas om en präst vid namn Gudmundi från Dädesjö. Gudmundi hade bl.a. en dottern Ingeborg som flyttade till Krysseboda i Algutsboda. Ingeborg var Johannes Lindeströms ffffm. Läs vidare i skrivningarna om Lindströmarna i detta avsnitt.
Hälsningar Sven-Åke.

2000-01-14, 19:59
Svar #9

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Johanna.
Dina första frågor är rätt påstående, när det gäller Maria Aurin så är hon dótter till frälsefogden Nils Svensson Aurin. Vi utgår från att hon föddes i Gullaskruv i Helleberga socken  1726.Familjen har överlämnat gåvor till kyrkan detta år. Familjen flyttar till Algutsboda 1726. Nils Aurin avlider 1738.
M.H. Sven-Åke.

2000-01-16, 15:41
Svar #10

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Margareta Håkansdotter köpte Dädesjä Västergård först den 15/2 1560. Tidigare belägg för att hon var gift med Herr Torkel finns väl inte? Bland säljarna till gården 1625 finns Hustru Karin på sina egna wägnar belongande een sietting hoon effter sin son Nils Jacopsson lagligen Erfft. Vem är hon? Vid försäljningen av Villköl 1623 hade Nils Jacobsson tydligen en son i livet. Om Hustru Karin är Herr Jacobs änka måste han nästan ha varit gift två gånger annars skulle hon knappast kunna vara i livet 1625. Var Nils Jacobsson möjligen Herr Jacobs sonson? Om Erik Nilsson i Brunseryd inte var Margareta Håkansdotters son blir uppgifterna angående Villköl Västergård i Hälleberga mycket svårsmälta. På denna gård nämns Erik Nilsson 1559 och 1571, Per Åkesson 1560-63, Lasse Pedersson o.h.h Cecilia Johansdotter 1575-1603, Erik Nilssons barns styvfar 1607 och det är Erik och Jacob Nilssons arvingar som säljer gården 1623 (Frälsegodsen s. 1631 f.). Per Åkesson rustade tidvis för Hallsnäs i Ramkvilla. Där bodde Måns Stockes hustru Brita. Så som domboksnotisen angående Villköl är formulerad borde hon vara en dotter till Erik Nilsson men i Västra härads dombok 1614 10/5 sägs Måns Stockes dotter Elin i Hallsnäs har lägrats av Erik Eriksson som är i Ryssland och de är skylla till andra och tredje graden. I så fall skulle Brita vara barn till ett syskon till Erik eller hans hustru. Nära till hands vore ju Cecilia Johansdotter. Hon sähs dessutom i ett kungligt brev ha börd till Villköl (Koit s. 41 not 9) men kanske var Brita i Hallsnäs ändå Eriks dotter. Om Elin blivit lägrad av sin morbror fanns det all anledning att försöka blanda bort korten och tänja ut släktskapet. Mot ett sådant försök talar emellertid att alla inblandade bodde i samma härad. Måns Stockes ättlingar fanns kvar på Hallsnäs länge.Hans sonsons son, Daniel Stocke
innehade som pant gårdar som ägts av Erik Nilssons hustrus förfäder. Erik Nilssons hustru var ju Elin Jonsdotter (halvhjort av Björnskog. Hon lär ha haft en syster som hette Ingrid och var gift med Anders Jaobsson (i Angsebo, Fröderyd?).

2000-01-16, 15:46
Svar #11

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Tillägg närmast föregående inlägg
....Erik Eriksson, Anders Bengtssons styvson, som är...

2000-01-16, 20:28
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hustru Karin i Dädesjö 1625 som jag ser det var gift med Nils Jacobsson som var bror till Olof Jacobsson i Dädesjö (frälseman enligt ÄL 1613 där han upptas bland adeln) och son till kyrkoherde Jacob Nilsson (Hjälshammarsläkten) ohh Sigrid Johansdotter (levde 1607). Nils och Karin hade då en son Jacob Nilsson som levde 1623, men död senast 1625, och hans mor ärvde då hans 1/6 i Dädesjö! Du satte huvudet på spiken när du tog upp detta, eftersom jag vridit och vändit på släktskapen länge och slutligen antagit att notisen i domboken angående en Nils Jacobsson som son till Karin är felaktig i domboken och att det skett en omkastning av namnet. Vi måste komma ihåg att domboksnotiserna kan vara felskrivna vad gäller personnamnen!  
Pröva att reda ut domboksnotiserna 1623 o 1625 (+ anteckningarna om bröderna Johan Jacobsson o Nils Jacobsson som Almqvist nämner!!!) med följande konstruktion av familjen:
 
Sigrid Johansdtr , levde 1607
g 1) m Jacob Nilsson (Hjälshammarsläkten), kh i Berga 1550-(65), kh i Dädesjö 1565-70; son t Nils Jacobsson ohh Margareta Vastesdtr (Hård av Segerstad; samma släkt!)
g 2)(1571) Peder Håkansson, kh i Dädesjö 1571-(82)
Barn till Sigrid:
1. Märta Jacobsdtr död före 1625
   g.m. kh Jon Nicolai i Tolg , kh i Tolg 1603-43 (g 2) m Kirstin Djursdtr, levde 1640, trol. dtr t kh Djur/Gjurd i Kvenneberga)
1. Olof Jacobsson ,bodde i Dädesjö by, ryttare, kallas frälseman 1613, levde ännu 1625
1. Johan Jacobsson , levde 1600 död före 1625 g.m. Ingierd Bengtsdtr (levde 1644, dtr t kh Bengt Johannis i Ekesås(=Gårdsby; Baazius-släkten!; omgift m. nämndemannen Sone Gudmundsson i Linnebjörke, Dädesjö sn): son Jacob Johansson, bonde i Näsby, Dädesjö sn (levde ännu på 1660-talet)
1. Nils Jacobsson levde 1600, död senast 1623, g.m. Karin i Dädesjö (levde 1625): son Jacob Nilsson, död ogift före 1625 (levde trol. 1623)
2. Jon Persson (Jonas Petri) , död trol. 1658, kh i Myresjö 1613-58 (g 1)m NN (Eriksdtr), 2)m Märta Gustafsdtr (Silfversparre, adlig ätt)
2. Märta Pedersdtr levde 1625, g.m. Nils Håkansson, kh i Dädesjö 1602-(29)
 
Skilj mellan vilka som hade arv till de olika gårdarna! Jon Persson i Myresjö och Märta Pedersdtr (hennes barn rätteligen eftersom hon var avliden)hade arv till Dädesjö, men inte till
de andra gårdarna Villköl och Hjälshammar som enbart avkomlingar till Nils Jacobsson ohh Margareta Vastesdtr hade rätt till!  Däremot har inte avkomlingarna till kh Jacob Nilssons bror Erik Nilsson (g.m. Elin Jonsdtr (Björnskogssläkten) några arvsanspråk i Dädesjö som tillhörde Sigrid Johansdtrs avkomlingar!  
Jag kan givetvis ha fel, men jag ser detta resonemang mer plausibelt än att blanda in fyra giften (vilket var förbjudet enligt lag) för Margareta Håkansdtr!  
När det gäller Britta, Måns Stockes hustru i Hallsnäs, ramkvilla sn så tror jag att hon kan vara dotter till Per Åkesson i Hallsnäs ohh Ingrid och att den sistnämnda (Ingrid) kan vara en syster till Erik Nilsson och Jacob Nilsson! Låter detta rimligt? Då stämmer skylldskapen andra o tredje grad mellan Erik Eriksson (månne fel för Jacob Eriksson???, Axel Rynings tjänare, se Silfvings uppgifter om Elins son) och Elin Måns Stockes dotter. 1:a grad är syskonskap, 2:a kusiner, och tredje vad vi numera säger sysslingar (eller nästkusiner i Sydsmåland).
 
Jag hade fel vad gäller tidpunkten att Margareta Håkansdtr var gift med kh torkel Pedersson på 1540-talet. De var gfta åtminstone 1560. Vill minnas att jag hittat en uppgift att de var gifta tidigare men kan inte hitta det nu - när figurerar Torkel i rusttjänstlängderna?
 
Tycker förresten att vi ska öppna ett nytt forum på antingen medeltid eller ointroducerad adel och låta Lindströmarna ha sin plats ifred eftersom Dädesjösläkten enbart kommer in på kvinnolinjen!

2000-01-18, 18:39
Svar #13

Utloggad Christer Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-10-30, 15:08
    • Visa profil
Argumenten för att Sigrid Johansdotter varit gift med Jacob Nilsson är onekligen starka och väl underbyggda. De slutsatser som dragits i Frälsegodsen och som anammats av Sten Carlsson synes enbart bygga på uppgifterna om Cecilia Johansdotters anknytning till Villköl men jag vill nog hålla båda teorierna öppna till vidare.
Jag kan inte konkurrera med Niclas Rosenbalck varken i fråga om kunskaper eller överblick men vill gärna medverka i en diskussion och bidra med synpunkter på alla tänkbara uppslag. Jag fortsätter att gå igenom mitt material och återkommer. Även i fråga om hur man öppnar ett nytt forum är jag novis men det verkar vara ett bra förslag.

2000-01-18, 21:38
Svar #14

Göran Johansson

Hej Niclas!
Måste också erkänna att jag saknar den överblick och de kunskaper som behövs för att delta i denna diskussion. Har bara en liten fråga. Kan man utan vidare utesluta att Margareta Håkansdotter var dotter till Håkan Jönsson Lillie av Lövnäs? Kan man vidare utesluta att Johan Johansson, som bevisligen ägt jord i Östergötland, inte tillhörde ätten Lillie av Lövnäs? Han kallas visserligen oadelsman i något sammanhang medan dottern Sigrid däremot kallas adelskvinna i ett annat sammanhang! Ätten Lillie af Löfnäs blev innehavare av Halvhjort-ättens Elmtaryd och omtalas i Susanna Nilsdotters likpredikan. Om dessa möjligheter inte kan uteslutas (vilket de troligen kan) så ser det nog ut som om man skulle behöva göra ytterligare en djupdykning i primärkällorna. Med vänliga hälsningar, Göran Johansson

2000-01-19, 18:38
Svar #15

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Är det någon som känner till nedanstående Lindström.
 
Maria Chr Olivelöf dör 17960823 (Kalmar Stadsförs) i barnsbörd 38 år, var gift med kapten Johan Lindström.
 
17970417 gifter sig Johan Lindström i Köping, Kapten från Kalmar, och Rebecca Eneman (25 år), jungfru från Solberga.
Sonen Johan 2 år 11 dagar dör 1800308 i Köping.
Sonen Nils Gustav föds 18000905 i Kalmar Stadsförs
Sonen Johan Magnus föds 18011122 i Köping.
Sonen Anders Carl föds 18050729 i Köping då har Johan Lindström blivit dyk.kommisarie (vad det nu kan vara).
 
Hoppas att ni har något.
 
Tack på förhand
 
Lena Thelin

2000-01-25, 12:19
Svar #16

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Till Sven-Åke och övriga Lindström forskare
Nu har jag letat på Lenhovda hittar inget
Skickade efter Vigsel Sjösås igen
Där står Jonas Danielsson Libboholm gift 1782 med Maria Ericsdotter Humburg
men jag tror att det ska vara Lidboholm
för därifrån är faddrarna till barnen
Är det någon som känner till var det ligger
Jonas hette Lindström vid första barnets föd.1782
MVH Birgit

2000-02-07, 06:44
Svar #17

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Birgit
Lidboholm ligger i Sjösås församling nära Braås, cirka 1 km från gamla kyrkan.
M.H. Sven-Åke

2000-02-15, 13:58
Svar #18

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Till Sven-Åke och andra
Kan ni hjälpa mig med detta
Nu har jag gått igenom Sjösås igen
Det finns 2 Jonas en i Harshult och en i  
jag tror det står Hemmingshem Lidboholm
Finns inget förnamn på fadern i Hemmingshem
Faddrar den den Jonas f. 1756 är Cederskiöld
och mademamsell Vallenström.
Han kanske kommer från en Lindström.
MVH Birgit

2000-04-04, 22:06
Svar #19

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
Är det någon som känner till Christina Catharina Lindström född 1774 i Kalmar?.
 
Tack på förhand
 
Lena Thelin

2000-10-26, 14:39
Svar #20

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej!
 
Har fått fram fler barn till min försvunna Johan Lindström och undrar om det är någon som känner igen dom:
 
Johan Magnus Lindström född 1801-11-22 i Köping
? Maria Lindström född 1803-12-25 i ?
Gustaf Lindström född 1804-11-26 i ?
 
Dom fanns i Hfl Köping AI:4 3/4
 
Eventuellt har något barn flyttat med till en morbror Eneman.
 
Tack på förhand
Lena Thelin

2001-06-18, 15:43
Svar #21

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Johannes Lind/e/ströms syskon?
Den ovannämnde kyrkoherden Johannes Lindeström född i Algutsboda, var enligt herdaminnet son till hejderidaren Jonas. Jag undrar om det finns någon som känner till om Johannes hade några syskon? (Jag letar efter en flaggstyrman, Jonas Lindström, verksam i Blekinge och gift med Brita Maria Bomstedt. )

2001-10-29, 19:22
Svar #22

Utloggad Sven-Åke Nykvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 20:49
    • Visa profil
Hej Gudrun.
Jag har tyvärr ej varit inne på denna sida så jag har ej sett din förfrågan. Jag kan bara konstatera att han hade flera syskon till dessa kommer jag att återkomma om några dagar, vill kolla upp rätt datum.
MVH Sven-Åke.

2002-08-18, 08:23
Svar #23

Göran Johansson

Villköl västergård (=Lilla Villköl) beboddes under 1680-talet av en Ebbe Persson. Denne stod brudgum 1680 (kyrkans räkenskaper). Finns det någon som vet mer om honom och hans släkt? Jag har en ana som heter Karin Ebbesdotter f. ca 1700 som med all sannolikhet härstammar från Hälleberga. En släkting (kanske bror till henne) var Håkan Ebbesson, f. ca 1708. Gift i Madesjö 1736 och då boende i Trollebo.

2003-03-26, 21:22
Svar #24

Margot Göransson

Lindstrømforskere!
Kjenner noen til Henrik Bernt Lindström, f. 1873 i Småland (!), han var jernbanearbeider på Ofotbanen. I 1902 fikk Henrik en datter Signe, født i Trondenes, Troms fylke, Norge. Nå søker etterslekten opplysninger om denne Henrik, som ikke finnes i noen av FT i Norge, heller ingen andre spor har han lagt etter seg enn farskapet som står i kirkeboken for Trondenes.

2004-10-06, 11:41
Svar #25

Susann Frögren

Söker min mormors föräldrars släkt och så vidare...
Min mormors pappa hette Algot Lindström d.1968 hans fru hette Emma d.1947....?Min mormor hette Alva Lindsröm (innan hon gifte sig.)f.1911 14/12 Hannes?
Vore tacksam för all hjälp...
Susann Frögren

2004-10-06, 21:18
Svar #26

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Eftersom Lindström är ett mycket vanligt namn, är det bra om du lämnar så mycket uppgifter som möjligt. Vilka platser talar vi om t ex? Det underlättar alltid om man lämnar så mycket uppgifter som möjligt när man efterlyser.
 
http:www.lindstrom.hem.nu

2004-10-06, 22:17
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Är detta din mormor?
 
1911-12-14
 
Johansson, Alva Maria Elisabet
 
Åkerv 1 B
597 00  ÅTVIDABERG
 
Mantalsskriven i Åtvid (Åtvidabergs kn, Östergötlands län, Östergötland), fastigheten Edberga 2.
 
Född 14/12 1911 i Ukna (Kalmar län, Småland).
--------------
Källa: Mtl Östergötlands län 1981

2004-10-06, 22:27
Svar #28

Susann Frögren

Min mormor bodde med min morfar i Gärdserum ,Småland och dog år 2000.Hennes pappa var också från Småland,och förmodligen var hans fru från Skrikerum och kan ha hettat Svartz i efternamn innan hon gifte sig med Algot!
Susann Frögren

2004-10-06, 22:30
Svar #29

Susann Frögren

Ja, det är min kära mormor! Tack Elisabet! Vore tacksam för all hjälp man kan få...
Susann

2004-10-06, 23:31
Svar #30

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nästa steg för dig är att få tag i födelseboken för Ukna och församlingsboken för samma tid. Där bör det finnas uppgifter om din mormors föräldrar.  
 
Du kan läsa nybörjartipsen på www.genealogi.se  så ser du hur du ska göra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna