ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindebohm  (läst 1846 gånger)

1999-03-16, 22:11
läst 1846 gånger

Aron Axelsson

Känner ni till släkten Lindebom/Lindebohm? Min anfader Christian Lindebom var fältväbel, bosatt i Hishult, Asa första hälften av 1700-talet, gift med Anna Cath. Stråle af Ekna.Dottern Maria Catharina Lindebom c 1730-1800 var gift med nämndemannen Johan Persson i Hishult (1725-1771).

1999-03-17, 01:09
Svar #1

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Jag söker alla uppgifter som rör personer med namnet Lindbom, Lindebom eller Lindebohm under början av 1700-talet. Christian Lindebohm har jag hittills inte träffat på. Finns möjligen en son Anders Lind(e)bom född 1710/1718? Jag har två olika åldersuppgifter. Min Anders Lindbom bodde i Stockholm, där han dog 1772.

2000-01-24, 15:32
Svar #2

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Jag har i min antavla en skogvaktare Elias Lindbom i Hult i Mörlunda f. omkr 1709 d. 1787. Under slutet av 1730-talet är han gårdsfogde på Ryningsnäs säteri. Vet du något om denne man?
 
Hälsningar
 
Anders Svensson

2000-03-15, 17:51
Svar #3

Kickan Lindbom

Jag har skomakare Anders Lindbom, född 22/4 1772 i Markim(Stockholmstrakten). Sedan hans rakt nedstigande led till mig. Finns det fler som forskar runt denna trakt om Lindbom?
   
                 Hälsningar Kickan Lindbom

2000-12-20, 23:17
Svar #4

Crister Albinsson (Crialb)

Lindebohm-sökare!
Lindebohm-släkten söker även jag klarhet kring.
Det som nedan nämns kanske åtminstone har någon knytning till Arons och Hultgrens inlägg ovan. För mig är nedanstående känt, och det är hämtat ur Linköpings stifts herdaminne; Odén (1902), Östgötars minne; Västerviks historia och Tjust kulturhistoriska förenings årsböcker 1971 resp. 1974:
Katarina Elisabeth Lindebohm, död 31 dec 1708.
         Gift 8 maj 1701 med  
         Arvid Boraenius, född 1657 i Hult sn, Småland, död 15 april 1721
         i Prästgården, Vreta Kloster.            Lektor,kyrkoherde och prost.
        (Arvid Boraenius var gift en gång före äktenskapet med K. E.      
         Lindebom, och gifte sig även ytterligare en gång efter hennes död.)
 
Katarina Elisabet Lindebohms föräldrar:
         Jonas Boëthius (Lars?) Lindebohm, född 1664 i Västervik. Häradshövding  
         och lagman i Avestafors.
och   Elisabeth von Borgen (härkomst ännu ej spårad).                                          
 
Jonas Boëthius-Lindebohms föräldrar
         Lars Jonas Lindebohm, född 1622 i Västervik, död 2 aug 1678
         i Mörghult, Gladhammar. Borgmästare i Västervik.
         Hans två äldre bror, Jacobus Jonae Boëtii Lindebohm var rektor  
         i Västervik samt kyrkoherde i Gladhammar och Västrum, H län.  
 
Fadern till Lars Lindebohm och Jacob Lindebohm var Jon Bosson,
som vid ett par tillfällen under 1620-talet var borgmästare i Västervik.
Varför de båda sönerna valde efternamnet Lindebohm vet jag ej. Båda
studerade i Uppsala och Greifswald.
 
Av ovanstående har jag i anbytarforum eftersökt uppgifter om Jon Bosson (Småland, Västervik) och i Dalarötter om Elisabeth von Borgen, dock hitills utan napp.  
Jag är intresserad av alla uppgifter rörande släkten Lindebohm.
Crister

2004-03-25, 17:04
Svar #5

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Maria Lindebohm dök upp bland mina förfäder utan att någon (nuförtiden) vet varifrån hon kom. Hon var gift med kyrkoherden i Länna (AB) Johan Fast som dog 1678. Sedan konserverades hon av efterträdaren Littovius. Johan Fasts syster Cecilia Fast gifte sig med Abraham Alcinus, kyrkoherde i Hedvig Eleonora församling. Deras son Johannes Alcini (1683-1723) var kyrkoherde i Gladhammar. Han var gift med Hedvig Claesdotter Örnhielm, som sedan gifte om sig med vice borgmästaren i Västervik Lars Lindebom, född i Västervik 16790421. Vet någon något om Maria Lindebohm?
 
Bosse Lindberg

2004-03-25, 20:20
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Bo Lindberg,
I Smolandi Upsalienses II finns uppgifter om kh i Gladhammar Jacob Jonsson Lindebom (1620-1671) och dennes bror justitieborgmästaren i Västervik Lars Jonsson Lindbom (1622-1678). Några syskon till dessa nämns ej, men möjligen är familjen intressant att studera närmare. När dog Maria Lindebohm?
Sannolikt har Du redan tagit del av Ullagreta Carlssons uppsats i SlfÅb?99 På jakt efter Gubben Fast och en del andra anor, men jag nämner artikeln för säkerhets skull.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-03-30, 19:10
Svar #7

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Olle Elm, tyvärr har jag inte lyckats ta reda på när Maria Lindebohm dog, i varje fall finns hon inte med i dödboken för Länna (AB) där hon levde under båda sina äktenskap. Några av hennes barn blev präster eller prästfruar i grannförsamlingarna Wada och Ljusterö, men där började man inte med kyrkböcker förrän i mitten av 1730-talet.
 
Ullagretas art?kel är mycket intessant, men inte heller där har jag hittat det jag söker.
 
Mitt hopp står således till att någon i Västervikstrakten stött på hennes namn i något sammanhang.
 
Bo Lindberg

2017-02-05, 12:13
Svar #8

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Har någon snubblat över häradsskrivaren Jöns Lindebohm / Jöns Lindebom? Han var son till slottsskrivaren/underfogden på Kalmar slott Simon Olsson och dennes, som det förefaller andra, hustru Kerstin Jonsdotter (omnämnda från slutet av 1640-talet och framåt). Jöns Lindebohm var häradsskrivare i Norra Motet på Öland under 1680-talet och förefaller ha bott i Gärdslösa under denna tid. Hans hustru omnämns i Norra Motets dombok men är dessvärre namnlös. Från 1690-talet är Jöns Lindebohm bosatt i Karlskrona. Så jag vore tacksam om någon har ledtrådar till Jöns Lindebohms gifte och föräldrarnas bakgrund. Rent hypotetiskt skulle modern kunna vara en syster till Jacob Jonsson Lindebom och Lars Jonsson Lindebom. Jag har lekt med tanken att om så är fallet skulle Simon Olsson kunna ha en koppling till Olaus Simonis i det närbelägna Horn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna