ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Ragnar & Einar Viktor Andersson  (läst 700 gånger)

2006-08-17, 20:21
läst 700 gånger

Utloggad Anette Gottfridsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 15:21
    • Visa profil
Hej!
Troligen så har jag lagt in detta på fel ställe, men jag vet inte riktigt vart jag ska få hjälp med detta, så jag provar här i alla fall.
Jag söker efter två bröder som jag vet har emigrerat till Amerika i sin ungdom.  
De heter Johan Ragnar Andersson f. 1903-06-18 i Lilla Alebo, Åby fs, Kalmar.
Om honom har jag någonstans fått fram uppgifterna om att han reste till New York 1923-01-19 från Göteborg.
Den andra brodern heter Einar Viktor Andersson f. 1899-03-11 i Lilla Alebo, Åby fs, Kalmar.
Om honom vet jag bara att han emigrerat till Amerika, men inte när, vart eller vart ifrån. Men det kan vara möjligt att de båda följdes åt.
Dessa två var bröder till min morfar, som har berättat att en av dem blev skjuten i Amerika, men mer än så vet jag inte.
Finns det någon som vet mer om dessa?  
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, för jag vet så lite.
Med vänliga hälsningar
Anette Gottfridsson

2006-08-17, 21:30
Svar #1

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Anette, har sökt i källan Emibas och Emigranten Populär 2006 utan resultat. Ett tips är att du försöker få fram en bouppteckning efter föräldrarna, möjligtvis framgår det uppgifter om bröderna i den. Namn, adress etc.
 
mvh Hanne

2006-08-23, 21:36
Svar #2

Utloggad Anette Gottfridsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 15:21
    • Visa profil
Hej Hanne!
Tack för ditt svar. Tyvärr så vet jag väldigt lite om deras föräldrar. Om modern, Ida Emilia Johansdotter vet jag lite, men tyvärr inte när hon dog. Hon är född 1873-07-27 (alt 1873-07-07) i Köpstaden, Madesjö fs. Hon var gift med Anders Viktor Andersson (fadern) född 1867-11-02 i Lilla Alebo, Åby fs (Kalmar. Om honom vet jag tyvärr ännu mindre, allra minst när han dog. Eftersom han inte har någon direkt koppling till min morfar, så har jag inte brytt mig om att undersöka hans uppgifter.
Om Johan Ragnar vet jag att han någon gång efter moderns död, tillsammans med min morfar och ytterligare en bror, hamnade på Fröbergska stiftelsen i Kalmar (sedemera Norrgård). Det var då en uppfostringsanstalt för bl a föräldrarlösa pojkar.
Jag vet också att Johan Ragnar, efter sin tid på Fröbergska hamnade i fosterhem hos Wilh. Kalsson, Skillerhult.
Han reste som sagt var från Göteborg till New York 1923-01-19. Källkod: 109:13:9667 (dessa uppgifter har jag fått av någon hjälpsam person i någon tidigare efterlysning. Tyvärr vet jag inte något om dem).
M v h
Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna