ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Danielsson i Vallsjö  (läst 471 gånger)

2004-11-07, 17:34
läst 471 gånger

Utloggad Stefan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 18:26
    • Visa profil
Hej allesammans !
Jag söker anorna till Johan Danielsson, f 1744.
Vet ej var han blev född, men han gifte sig i Vallsjö 1769 med Christina Pettersdotter ,f 1753.
De levde hela sitt liv i Torset Norregård i Vallsjö. De fick nio barn mella åren 1772-1797.
Johan Danielsson dog i Vallsjö den 8/1-1840.
Vet någon var Johan föddes och vilka hans föräldrar var ???
Mvh Stefan Eriksson

2004-11-08, 16:09
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Stefan!
Jag har haft ett speciellt intresse av Danielsöner i Vallsjö och har stött på din Johan.  Det är länge sedan,så jag kommer inte ihåg hur jag hittade fram, men jag har använt mig av kyrkoböcker och faddrar däri och det lilla som fanns i HFL.
 
En av mina anmödrar var Ingeborg Danielsdotter född ca 1730 i Målen, Vallsjö. Hennes föräldrar var Daniel Nilsson och  Ingeborg i Målen. Jag har som hennes syskon:  
NILS f före 1733  och som vuxen boende i M. Thorset.
PETTER boende som vuxen i Målen och Bäckaskog
MARIA f ca 1743
JOHAN
JONAS
 
Jag vet inte om denne Johan är densamma som din Johan, men åldern kan stämma.
 
Om du har tillgång till kyrkoböckerna kan du kontrollera faddrarna till Johans barn och se om någon av de ovannämnda dyker upp. Det är ofta tecken på släktskap.
 
Ingeborg var gift med Peter Månsson Ålin , Nils med Annika Nilsdotter och Petter med Catharina Nilsdotter.  Dessa kan också vara möjliga faddrar.
Jag har förresten som dödsår för Johan Danielsson i N. Thorset: 1818.
Jag har hittat tio barn, möjligen 11 till Johan men har inte kontrollerat detta.
Om du hittar något samband mellan Johan och Ingeborg och de andra, vore jag mycket tacksam för besked.
MVH
Ulla

2004-11-08, 17:51
Svar #2

Utloggad Carin Bringegård

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Har funnit ytterligare en Danielsson från Målen.
I N Ljunga vigdes 1766-10-26 drängen Sven Danielsson från Målen och Vallsjö sn med pigan Helena Olofsdotter ifrån Mejensjö Söregård.

2004-11-08, 18:43
Svar #3

Utloggad Stefan Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2019-11-14, 18:26
    • Visa profil
Hej Ulla och stort tack.
Jag ska ta hem böckerna över Vallsjö igen och kolla. Det var ganska länge sen jag forskade på den här grenen men då hittade jag inte Johan. Om jag kommer fram till att Johan var syster till Ingeborg, så lovar jag att höra av mej.
 
Stefan Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna