ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Härlöv och Ör - dit leder spåren!  (läst 691 gånger)

2001-09-26, 21:18
läst 691 gånger

Anna-Lisa Engman

Känner någon till Anders Johansson, född 1778 i Härlöv och hans hustru Stina Johansdotter, född 1778 i Ör. Deras dotter Cajsa (Karin) Andersdotter, född 1807 07 10, troligtvis i Ör, flyttade till Blekinge och gifte sig där.
Hälsningar  
Anna-Lisa

2001-09-26, 22:40
Svar #1

John Sidén

Hej Anna-Lisa!
I KGFs databas hittar jag Kaisa f 1807-11-15 i Lindsås Ör, föräldrar är Anders Johansson och hans hustru Stina Jonasdotter som då är 27 år. Anders Johansson är dräng i Weby när han 1799-06-06 i Örs församling vigs med pigan Stina Jonasdotter i Kierragården. Tyvärr finns inga födelseböcker före 1793 för Örs församling inmatade i databasen och när det gäller Härlövs församling finns inga födelseböcker före 1860 inmatade i databasen.  
Med vänlig hälsning
John

2001-09-27, 06:53
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Stina Jonasdotter ifrån Ör kärragård är dotter till:  
Kerstin Zachrisdotter g.m. Jonas Jonsson i Ör kärragård, Ör sn - Kerstins Z:sdotters anor är bla följande:
dtr t:
Zachris Germundsson (1728-1784)skattebonde i Tunatorp o sedan i Lönås, bägge i Öjaby sn      g.m. Karin Jonsdotter
son t:
Kirstin Larsdotter (född 1699?)g. 1: m. skattebonden Germund Sigfridsson i Tunatorp,      Öjaby sn † 1738
dtr t:
Lars Zachrisson † 1741, skattebonde i Tunatorp, Öjaby sn, g.m. Ingrid Andersdotter
son t:
Beata Larsdotter † 1704,g.m. skattebonden Zachris Jonsson (c1625?-1715) i Tunatorp, Öjaby sn    
 
Mvh  
Niclas R.

2001-10-01, 09:22
Svar #3

Anna-Lisa Engman

Tack John och Niclas för den ovärderliga hjälpen!
Några funderingar: Är Lindsås i Ör synonymt med Lindåsen i Ör? Anders Johansson är dräng i WEBY 1799. Är Weby en gård eller ort i trakten? Annars leder ju mina tankar till Weby (Väby) i Blekinge!
Kan Anders möjligtvis ha kommit därifrån?
Kärragården i Ör, Tunatorp och Lönås i Öjaby -  hur stora är de gårdarna ? Det handlar ju om skattebönder. Finns någon (hembygds)litteratur, där dessa ställen beskrivs?
Synd att inte tidigare födelseböcker etc. finns inmatade i databasen ännu ... det kanske kommer?
Dyker fler anknytningar upp till mina småländska anor är jag mycket intresserad!
Hälsningar och tack från
Anna-Lisa

2001-11-20, 22:12
Svar #4

Christian Svensson Kristianstad

Hej, jag har i min antavla en Caisa Andersdotter född 1797 i Weby (Kronoberg) dotter till en Anders Johansson i Weby och Maja Johansdotter/Jeansdotter?
Är detta några Ni känner till?

2007-10-14, 15:03
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Detta kommer väl 6 år försent, men Cajsa Andersdotter avlider i Vegby Västergård i Moheda 1811, så det lär inte vara hon som hamnar i Blekinge.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna