ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Håkansson - Oxelgren? - Gränna  (läst 653 gånger)

2004-06-17, 08:29
läst 653 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej!
Har en anfader som heter Per Håkansson och ev Oxelgren som ytterligare efternamn som får ett barn Maria född f. 29/9 1736 i Åhs, Gränna. Jag hittar ingenting på föräldrarna, inte i husförhörslängen så jag vet inte när de är födda ej heller när de dör!Någon som har har dessa i sin släkt?

2004-06-17, 09:19
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har inte kyrkböckerna för Gränna tillgängliga, men antar att Du menar att denna Maria föddes i Åsa, en by som ligger i nordöstra delen av socknen, vid Tranås-vägen, och nära gränsen till grannsocknen Adelöv, samt också vid häradsgränsen till Norra Vedbo härad så att den också gränsar till Vireda socken. Där vigs häradskrivaränkan Anna Oxelgren från Linköping 1736 med kh Horn?er. Har för mig att hon tillhörde prästsläkten från Skärstad eller Visingsö, men hinner ej kolla nu.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-06-17, 19:25
Svar #2

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Olle!
Modern till Maria heter Kerstin Persdotter. Prästsläkten från Skärstad/Visingsö stämmer inte med generationen då Magnus Oxelgren gifte sig först 1723. Men det kan ju vara längre tillbaka, kanske. När du hinner så tacksam om du kan tillägga något mera!

2008-01-18, 00:26
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Du har rätt Pia, hon finns i Gränna fb det datumet m de föräldrar du nämner. Byn är Åsa, som Olle skrev.
(Jag hade också anor där just då.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna