ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heyl i Gislaved, släkten  (läst 422 gånger)

2003-04-13, 15:58
läst 422 gånger

Lennart Heyl

Är det någon som kan förse mig med uppgifter om Familjen Heyl i Gislaved. Jag vet att min farfarsfar hade skofabrik på Köpmangatan i Gislaved och att min farfar Ture drev den sedan. Min farmor hette Ella.  
 
Tacksam för allt, Lennart.

2003-05-10, 10:08
Svar #1

Yvonne Olofsson

Hej.
Om du själv bor i trakterna i eller runt Gislaved, så har biblioteket här, en släktforskarsal med mikro-film och -kort. Där kan man själv söka information. Apparatur till att läsa mikrokorten finns också. Tänk dock på att det är sekretess 70 år bakåt, men förmodligen finns det uppgifter åt dig där....(4 generationer x 25 år =100 år)
MVH Yvonne

2003-05-10, 20:26
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Lennart! Jag vet inte om det kan vara av intresse, men för ca 40 år sedan hade jag i Tyskland kontakt med en grevlig släkt von Heyl i Tyskland. Släkten hade bl a anknytning till Worms i Rhein-Hessen ( och var, tror jag, före kriget dominerande inom läderindustrin i Tyskland). Mycket av släktens godsinnehav m m förlorades, så vitt jag förstår, i anslutning till kriget, men fram till 90-talet ägde man bl a ett berömt von Heylskt vingods i Nierstein. Vingodset har nu gått över i annan ägo, men vinet kan rekommenderas!
Bästa hälsningar!
Håkan

2006-02-11, 10:47
Svar #3

Lennart Heyl

Är det någon som har uppgifter om PA Heyls Skofabrik på Köpmangatan i Gislaved. Den var i drift fram till mitten av 30-talet. Huset där den låg är numera rivet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna