ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredriksfors  (läst 1409 gånger)

2001-07-18, 09:55
läst 1409 gånger

Birgitta Rosén

Har två smedfamiljer bland mina anor, som under 1820-30-talen bodde och verkade vid Fredriksfors.
I Döderhult AI:4 finns smeden Johan Eric Bröms med familj och smeden Johan Jacob Lundberg med familj. Har letat i uppslagsböcker och kartor utan att kunna finna orten. Finns det någon som kan berätta?
 
Mvh Birgitta Rosén

2001-07-18, 10:26
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt CD:n Svenska ortnamn 1999 ligger Fredriksfors i Döderhult, Oskarhamns kn, Kalmar län. Gård, 8,9 km V om Oskarshamn.
Om Du går in på www.lantmateriet.com (kräver Internet Explorer) och går till Kartsök och därefter söker på Oskarshamn och därefter zomar ner till en annan skala på kartan, kommer Du att finna namnet Fredriksberg som möjligen kan ha med Fredriksfors att göra.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-18, 10:52
Svar #2

Birgitta Rosén

Olle!
Tack för snabbt svar! Vet Du om det fanns något mindre bruk här? Det var ju fråga om smedsfamiljer.
Mvh
Birgitta R

2001-07-18, 12:07
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Birgitta,
Här är jag helt okunnig. Tror Du måste gå till hembygdslitteraturen. Att Fredriksfors har med smeder att göra kan Du dock se enligt följande länk, som jag fann på internet.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-18, 12:52
Svar #4

Birgitta Rosén

Tack Olle! Får försöka med hembygdslitteratur, som Du föreslår. Länken Du hittade är min släktforskning, som ligger där!!
Mvh
Birgitta R

2001-07-19, 06:33
Svar #5

Marianne Lindén

Jo det fanns ett mindre bruk i Fredriksfors. Jag blev också förvånad över det. Men jag hade en bergsingenjör som bodde där några år. Nu finns ju ingenting kvar där. Om jag inte minns fel fanns det en liten bok på biblioteket i Oskarshamn om Fredriksfors.

2001-07-19, 06:55
Svar #6

Marianne Lindén

Det finns en Mästersven Johan Eric Bröms på Ålhults bruk i Södra Vi som gifte sig 17950621 med änkan Kerstin Persdotter från Skärstad. De fick dottern Anna Christina 17980102. Kan det vara din Anna Stina. Smederna flyttade ju mycket mellan bruken. Ibland flyttade de långt.

2001-07-19, 08:10
Svar #7

Birgitta Rosén

Marianne L.
 
Stort tack för uppgifterna om Fredriksfors och om Kerstin Persdotter! Har haft svårt att lokalisera henne men nu skall det gå att lösa. Visst är det min Anna Stina. Har stor erfarenhet av flyttande smeder. Brömsarna kom ursprungligen från norra Uppland.
Du vet inte närmare var Fredriksfors låg i Döderhult?
 
Mvh
Birgitta R

2001-07-20, 06:57
Svar #8

Marianne Lindén

Ja jag vet var det ligger och jag känner personerna som bor där. Det ligger inte långt från Oskarshamn, men det är inte utsatt på de vanligaste kartorna. Djupeträsk ligger nära och det är utsatt på den karta som Turistbyrån har.

2001-07-20, 15:26
Svar #9

Birgitta Rosén

Tack till Marianne och Olle! Skall försöka hitta boken om Fredriksfors.
 
Mvh
BirgittaR

2001-07-21, 18:40
Svar #10

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
När en av mina anor, Jonas Andersson, döps 1784 i Anderstorp (F), så finns ett par dopvittnen från Fredriksfors. Jag tycker att det är lite väl långt från Anderstorp till Döderhult. Är det någon som kan bekräfta om de namn som nämns har funnits i Fredriksfors.
 
De namn som nämns är: Faddrar: Mäster Eric Lungren, Smedsagen? Lars Åhlrik, do Anders Langren på Fredriksfors, Hust. Cathrina Hansdotter på Fredriksfors ...
 
Föräldrarna heter Anders Andersson, född 1754 okänt var och Elin Jonasdotter från Lövås, där familjen bor. När Anders och Elin gifter sig 1782 står det att Anders kommer från Fredriksfors.
 
Jag har letat ganska mycket runt Anderstorp utan att hitta något Fredriksfors, kan det vara så långt borta som i Döderhult ?
Niklas Hertzman

2001-07-21, 23:39
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Enligt Harm?ns register fanns, eller hade funnits, följande bruk när registret upprättades.
 
Fredriksfors, Anderstorp (F) 1799
Fredriksfors, Döderhult (H) 1775
Fredriksfors, Ulvsby 1771
Fredriksfors, Undenäs (R) 1739
 
Harm?ns register är mycket ofullständigt, så det kan mycket väl ha funnits fler Fredriksfors. Dessutom har ofta bruken varit i drift före de år som anges i registret, ibland många år före. Vad gäller bruk i Anderstorp (F) så fanns det ett Gyllenfors, anlagt 1743.  
Kanske det är samma som Fredriksfors i Anderstorp (F) ?
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna