ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forsmark, Johan Henrik f 1755 Är han son till komminister Forsmark i Stenberga?  (läst 454 gånger)

2000-08-26, 07:23
läst 454 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna och ev syskon samt vad övrigt går att anskaffa om kvartermästare Johan Henrich Forsmark, född 1755, gift omkring 1773 med Eva Sophia Nyman, född 1753. Givetvis gärna även vad som finns om hustrun. De hade sex eller sju barn, alla med namn vilka jag förknippar med samhällets övre skikt - Carl Fredrik, Henrich Leonard, Johan Gabriel etc. År 1798 flyttar de till Barkeryd från Svarttorp, båda i Jönköpings län, och bor på Erikstorp. År 1804 flyttar familjen till Stenberga.
Komministern i Stenberga(F-län), Karl Fredrik Forsmark, har enligt G. Virdestam Växjö stifts herdaminne band 6 en son Johan Henrik född 23/12 1755 och en Anders Leonard 1749. Komministerns far heter Lars Gabriel och är militär, löjtnant.  
Det är onekligen bestickande att utan vidare spisning anta att sambandet är klarlagt - namnlikheterna är slående - men törs jag det?

2000-11-09, 20:40
Svar #1

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hoppas att det inte anses såsom ett etikettsbrott att besvara sin egen efterlysning. Nu har jag emellertid själv forskat mig fram till ett svar, och vill därför nämna detta till alla dem som kan ha rotat i sina gömmor för att hjälpa mig, så att de kan sluta offra tid för min skull. Dessutom passar jag på att be om ursäkt för att jag såsom ivrig nybörjare sände detta och ytterligare ett inlägg i dubbla upplagor, innan jag lade märke till att detta inte är tillåtet. Det skall inte upprepas!
 
Jodå, min misstanke visade sig vara riktig. Det var allt för många detaljer som stämde överens, för att det skulle kunna röra sig om två helt olika släkter med var sin småländsk militär Johan Henrik Forsmark född 1755 med anknytning till Stenberga. Både Johan Henrik och hustrun Eva Sophia visade sig vara födda i Alseda, en omständighet som ytterligare stärkte min sak, till dess jag fann tre avgörande upplysningar, deras vigsel, deras nya hemvist och en kommentar om ryttarna i Alseda.
 
Klas

2000-11-10, 01:11
Svar #2

Monica Johansson


2000-11-14, 23:49
Svar #3

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Monika!
Ja, förutom de två jag nämner i mitt inlägg, hade han även sonen Lars Gabriel född 15/8 1745 i Alseda(F). Denne blev komminister i Fröderyd(F) och gifte sig med Anna Ryberg.  
Jag har visst glömt att skriva upp deras barn ser jag, så detta är vad jag vet än så länge. Kolla gärna Växjö stifts herdaminne.
Är det månne en ana till dig? Det finns visst en Skånesläkt Forsmark också och minst en smedsläkt, förslagsvis från Forsmark i Uppland. Kolla i så fall smedsläkter här i RÖTTER.  
 
Mvh Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna