ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Knutsson och Marta Svensdotter, Kronobergs län, ca 1700  (läst 611 gånger)

2000-07-09, 08:28
läst 611 gånger

Eva Leksell

Sven Ersson Lundberg, född i Kronobergs län i maj 1702 - om åldersuppgiften i en dödbok är något att lita på - var son till Erik Knutsson och Marta Svensdotter. Vilka var de och var bodde de? Uppgifterna om dem har jag från dödboken i Folkärna (Dalarna), där Sven Lundberg dog 1771 22/2. Nekrologen nämner hans kristliga föräldrar medelst hwilkas försorg han uti unga åren blifwit wäl underwist i sina christendomsstycken.
 
Namnet Lundberg har han säkert tagit efter att han flyttat hemifrån. Han blev handlande och reste omkring en del innan han bosatte sig i Folkärna (enl dödboken).
 
Är det någon som har någon hjälp att erbjuda?

2015-11-01, 11:46
Svar #1

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Sven Ersson Lundberg Jag har samma uppgifter i min makes träd. Men född i Borås vilket jag nu börjar ifrågasätta. Kan det vara Bollsjö där han också gifte sig 1739??
Har du kommit vidare med denna mystiska ana är jag tacksam att få ta del.
mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna