ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Stina Johansdotter, Nässja, Skepperstad sn  (läst 794 gånger)

2001-01-04, 09:25
läst 794 gånger

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej. Denna kvinnan Britta Stina har gäckat mig väldigt länge. Hon är gift med Johan Persson i Nässja i Skepperstad sn.
De får en dotter Anna Stina tillsammans 15 mars 1812. Men strax därefter dör tydligen Britta Stina. Johan uppges vara född född 12 feb. 1764 i Hultsjö sn, men där kan jag inte finna honom. Jag kan inte hitta vare sig födelsedatum på Britta Stina eller deras vigsel. Kan någon hjälpa mig med detta problem?
 
mvh Conny

2001-05-06, 18:15
Svar #1

Utloggad Gun Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 22:08
    • Visa profil
Conny, jag vet inte om du har hittat din Stina, om inte har jag ett tips här: Min anfader Per Appelholm, soldat, kommen från Ramkvilla socken, bodde sin sista tid tillsammans med sin hustrun Cathrina och barn i Lönåsa, Hultsjö socken. De hade bl a en son, Johan som var född 12 feb 1764 och som flyttade till Nässja 1796. Jag har inte följt honom vidare men han var född i Ramkvilla socken, Broddatorps soldattorp. Modern, madame (som det står i dödboken) Katrina Apelholm, dör i Nässja i sitt 75:e år, fadern Per Apelholm dog 1797 i Lönåsa.
Hälsningar
Gun Andersson, Växjö

2001-05-06, 21:11
Svar #2

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Hej Gun.
Nej, inte ännu. Denne Johan måste jag givetvis kontrollera. Finns det någon bouppteckning efter föräldrarna?
Tack så hjärtligt för tipset. mvh Conny

2001-12-27, 10:37
Svar #3

Utloggad Conny Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 15:04
    • Visa profil
Till Gun
 
Jag har nu äntligen hunnit kontrollera dessa uppgifter. Det är helt rätt Johan Persson. Tack vare ditt tips har jag nu funnit både födelseår och föräldrar till Britta Stina. Än en gång hjärtligt tack.
Gott Nytt År / Conny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna