ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brittatorp och Håkan i Vägershult  (läst 554 gånger)

2006-08-26, 17:09
läst 554 gånger

Utloggad Berit Halfvarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 15:42
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck hade en längre artikel i Rötter 2 juni 2003 om Brittatorp i Söraby, och gårdsköp. Där nämns en Håkan i Vägershult år 1616. Vet du eller någon annan något mer om denne Håkan? Vad har han för samband med Brittatorp? Jag har hittat hans patronymikon på ett ställe, och det var Lassesson (Larsson) (Älvsborgs lösen 1613, 6:e terminen =1620). Från utdraget i domboken låter det som om han skulle ha ägt del i Brittatorp.?
 
Mvh
Berit Halfvarson

2006-09-02, 17:12
Svar #1

Utloggad Berit Halfvarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 15:42
    • Visa profil
Jag inser så här i efterhand att det inte kan vara lätt att veta vad jag menat med min eftersökning av Brittatorp och Håkan i Vägershult år 1616, så därför har jag nu kopierat vad Rosenbalck skrev på Rötter i juni 2003 (sen nedan). Vad jag undrar över är sambandet mellan Håkan i Vägershult och Brittatorp. Och om någon vet något mer om denna Håkan?  
Mvh Berit  
 
Bonde i Brittatorp fick 1627 d. 24 maj vid Norrvidinge häradsting fasta på halva Brittatorp gård. Han uppvisade då ett köpebrev, givet av herr Erik i Ekesås år 1607 på alla helgons dag, varuti nämndes att Måns Jonsson i Sjöatorp, och dennes moder Britta, hade uppburet för deras arvelotter gott gammalt mynt 20 daler för arv och ättlövet, och även 4 daler för en lada han byggt. Likaså nämndes att Olof Nilsson i Östenhaga fick 5 daler för sina arvslott, och även 4 daler för ättlövet. Även en Sven Bäk hade för sin arvepart fått 5 daler, och för ättlövet 1 daler.  
Likaså framlade Bonde vid tinget ett annat köpebrev givet av Håkan Nilsson i Vrångebo år 1616 den 15 februari, vari han bekänner sig vara fullmyndig på sin hustrus Ingeborgs vägnar, och även på sin hustrus släkts vägnar (som af förnämnde tre söstrer komne ähro, vilket måste åsyfta brevet ifrån 1606?) och bekände sig sålt till Bonde i Brittatorp alla deras arvelotter i halva Brittatorp gård, och därför uppburet på alla vägnar danskt mynt sextio daler, och för ättlövet en sked om 5 lod och en om 4 lod (av detta hade Håkan i Vägershult (Lenhovda socken) bekommet halvparten - 30 daler). Vidare hade sedan en man benämnd Walborge Pellen kommit och trugat till sig 6 daler. Det nämns även att Bonde hade sålt sin hustrus Ingeborgs jord i Elmeshult, 1/3 däri, och inlagt detta i Brittatorp.  
År 1636 den 14 oktober kom vid Norrvidinge ting den beskedelige mannen Nils i Målajord fram, fullmäktig på sina egna vägnar, Staffan i Norraby var fullmäktig på Peder Jonssons vägnar i Åreda (Hemmesjö socken) och på hans hustrus vägnar. Nils i Målajord var likaså fullmäktig på Björns vägnar i Hörjesås i Ramkvilla socken, han uppå sin barns wägna, Bonde Jonsson i Bränderyd med sin bekännelseskrift betygar att han säljer sin arvelott i en fjärding i Brittatorp, Jon Bondesson i Bränderyd säljer sin mödernejord i Brittatorp. Alla dessa bekänner sig bekommit rätt betalning för all sin jord och arv i Brittatorp och har därför uppburet Nils i Målajord på sina barns vägnar, för deras arvedelar i Brittatorpa gård,15 lod silver; Björn i Hörisås bekommit 32 lod,Bonde Jonsson 36 lod silver. Så att allt det Gise Pedersson i Brittatorp köpt och med sin hustru Marit Bengtsdotter arvt är tillhopa hela gården Brittatorp i Söra Rotne Sochn. Gården är lagbuden och lagstånden ty dömdes detta jordaköp fullt och fast.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna