ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Besöka Landsarkivet i Vadstena?  (läst 668 gånger)

2007-01-06, 14:40
läst 668 gånger

Måns Bynke

Hej!
Någon som planerar besöka landsarkivet i Vadstena inom en inte alltför avlägsen framtid? Jag bor för långt bort och har inte råd att betala 100 kr per kvart för folkbokföringsavdelningens forskning. Jag tror dock inte det tar alls lång tid för en van släktforskare att lösa följande:
 
Enligt uppgifter ur Sveriges dödbok föddes den 15/7 1907 i Älmhult Svea Valborg (gift Bogren), (död 23/3 1985 i Älmhult).  
 
Tyvärr stämmer inte detta överens med Älmhult kapellförsamlings födelsebok, inte heller i någon grannförsamling kan man hitta barnet.
 
Därför vill jag ha hjälp med att följa Svea Valborg bakåt i tiden från det att hon gifter sig 30/6 1946 till dess att hennes syskon, föräldrars namn, yrke, födelseår och födelseplats framgår på ett korrekt sätt.
 
Med största sannolikhet skedde vigseln i Ljungby, jag har dock en säker ingång utifrån ett barn hon senare får som jag dock inte får skriva om här på forumet.
 
Mejla mig (dvs. klicka på namnet) om du är intresserad av att hjälpa till. (Stor risk att jag glömmer kolla svar på forumet).
 
PS. Jag har nära till landsarkivet i Lund och kan kanske hjälpa till med en gentjänst, om den inte är alltför komplicerad ;)

2007-01-06, 18:58
Svar #1

Rolf Nordin

Hej,
 
Observera att det finns minst fyra församlingar  som heter Ljungby. (I äldre tider ytterligare några till.)  
 
Om du vet vilket Ljungby som avses, kan ett tips vara att ringa till pastorsexpeditionen där.
 
I Arninge(Täby) utanför Stockholm finns mikrokort för hela Sverige. Kanske är det någon som ska dit som kan hjälpa till?
 
mvh

2007-01-07, 10:03
Svar #2

Jan Torstensson

Hej Måns,
 
Microkort för hela Sverige finns nu även på Landsarkivet i Lund,Arkivcentrum Syd, (Gastelyckan), Porfyrvägen 20.
 
Mvh
Jan

2007-01-07, 15:53
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Eftersom Måns efterfrågar så sentida böcker, är nog Vadstena enda möjligheten.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna