ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bersell och Cant(h) i Gärdserum  (läst 612 gånger)

1999-07-25, 21:13
läst 612 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej!
 
Jag har träffat på några personer från Gärdserums socken som någon kanske redan känner till.
 
Den 13 september 1784 föddes i Tingetorp, Gärdserums sn en gosse Johan. Han blev sedermera organist i Löt (Borg och Löt).  
 
Denne Johan Bersell var son till organisten i Gärdserum Petter Bersell och dennes hustru Ingrid Persdotter Cant. Det är dessa två personer som jag är intresserad av att veta mer om - dvs var kommer de ifrån?
 
Johan Bersell dog 5 juli 1803 i Gärdserum, 73 år, 5 månader och 14 dagar gammal - dvs född omkring 1729. Hans ursprung känner jag inte alls. Han var för övrigt gift (vet ej var) med en Helena Petersdotter Rundberg i sitt första gifte. Hon dog 3 januari 1782 i Gärdserums klockargård, 43 år gammal (hennes ursprung vet jag heller inget om).
 
Ingrid Persdotter Cant (skrivs omväxlande Ingerid Cant, Ingerid Kant, Ingrid Persdotter, Ingrid Bersell, Inga Bersell etc) föddes 25 mars 1748 i Tingetorp, hon dog 5 februari 1835 där.  
   Hennes föräldrar var en Petter Johansson i Tingetorp och dennes hustru Kerstin Andersdotter. Jag undrar om någon känner till mer om dessa personer och kanske något om deras ursprung.
 
Jag har inte alls studerat detta närmare - men jag hann vid min senaste visit i Vadstena skymta en organist Canth som väl kan vara bror eller så till denna Ingrid. Ingrids syster Catharina dog förresten 1814 (hfl) i Tingetorp. Hon ska vara född 24 oktober 1758 i Gärdserum, något jag inte hann titta vidare på denna gång.
 
Hoppas att någon kan bidra med rafflande uppgifter!
Henrik Mosén

1999-07-25, 21:15
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Av misstag hamnade denna efterlysning under Östergötland - ska höra hemma i Småland, men jag kan ju inte själv ändra på det hela.
 
Henrik
Henrik Mosén

1999-07-25, 23:29
Svar #2

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
Jag har träffat på 3 personer med namnet Kant i S:t Anna.
Jag vet inte om det här är till någon hjälp, men det är ju inte omöjligt att de är släkt med dina Kant. Kör du fast kanske du kan hitta något genom att följa dessa personer.
 
1. Lisa Regina Kant. Född 1766 10/12 i Hannäs enl S:t Anna hfl.
Gift 1786 med trädgårdsmästare Gabriel Åsberg född 1746 i Ekeby.
Flyttade 1786 från Hannäs till S:t Anna. Dog 1856 i S:t Anna.
 
2. Eva Charlotta Kant. Född 1798 15/6 i Dörarp enl S:t Anna hfl.
 
3. Gustava Vilhelmina Kant. Född 1836 5/9 i Å enl S:t Anna hfl.

1999-07-26, 08:44
Svar #3

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Hej Henrik!
Svar på din fråga har jag lagt under Småland och Gärdserum socken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna