ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Månsson Staf och Rebecka "Trolle"/Runnevall  (läst 2081 gånger)

2003-01-23, 17:12
läst 2081 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Efter en stunds funderande tyckte jag det var bäst att starta en ny diskussion kring soldaten Abraham Stafs (1683-1769) i Simeå, Undersviks socken, härstamning. Diskussioner om detta har förekommit litet här och var på anbytarforum (Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Abraham Staf, född 1683 i Stockholm, Anbytarforum: Landskap: Hälsingland: Socknar: Rengsjö, Anbytarforum: Landskap: Småland: Efterlysningar: Trolle, Håkan) för några år sedan, och istället för att fortsätta på någon av dem, som alla på något sätt är olämpliga, börjar jag om här.  
 
I Undersviks dödbok finns för år 1769 en lång biografi över Abraham Staf inskriven. Där sägs bland annat att han var son till ädel och wälbördig Bengt Månsson Staf, löjtnant vid Skånska kavalleriregementet och ädla fru Rebecka Trolle. Där står också han skall ha fötts i Stockholm 1683.  
 
Någon löjtnant vid Skånska kavalleriregentet med namnet B M S verkar aldrig ha funnits. Däremot fanns en mönstskrivare vid Ljungby regemente med namnet Bengt Staf, bosatt på Stavsättra i Nöttja socken, Annerstads pastorat i sydvästra Småland. Denne föddes enligt åldersuppgift 1653 och dog 1692. Hans hustru hette Rebecka Runnevald, född enligt åldersuppgift 1670 och död 1741.  
 
Bengt och Rebecka bör har vigts innan 1689, eftersom kyrkböckerna börjar detta år. De får också en son Måns, 1692. (Detta är även mycket lovande, eftersom Bengt Stafs patronymikon enligt Abrahamns dödsnotis var Månsson.)  
 
Att paret hade två söner, och den ene hade namnet Abraham visar en anteckning från en dombok från 1702, som jag inte antecknat vem jag fått av (men troligen är det Nils Hård af Segerstad, som hjälpt mig mycket med denna släkt, som gett mig den). Enligt denna överfördes förmyndarskapet till Bengt Stafs två omyndiga söner från Per Månsson i Högagård till Jöns Larsson i Lönshult, på begäran av studenten monsieur Anders Runnewald, morbror till barnen. Han lät även meddela att han kommer att ta sin systerson Abraham till sig och svara för hans utbildning. Alltså finns en son Abraham, född innan 1689.
 
Kan Abraham ha fötts litet senare, d v s senast 1688. Och kan i sin tur Rebecka ha varit något äldre, och fötts i slutet av 1660-talet? Åldersuppgifter på soldater brukar vara äldre än de egentligen var, och åldersuppgifter i dödboken stämmer ju inte alltid.  
 
Rebeckas födelsetid kan heller inte dras för långt tillbaka i tiden. Hennes mor, Marta Osenhielm, kan bör ha varit född tidigast 1645. Hennes far, Josef Osenhielm, var enligt EÄ och Smolandi Upsalienses född 1620. Han tog värvning 1641 och blev fänrik 1645. Han kan väl inte ha gift sig innan han fick en riktig tjänst? Martas syskon, av dem som har angiven födelsetid, är födda 1663 resp. 1667. Marta kan visserligen ha varit äldst. Rebeckas bror Anders Nilsson Runnewall, var enligt Smol. Ups. född omkring 1678.  
 
Om alla dessa åldrar dras till sin spets och om samtliga kan antas vara förstfödda kan resonemanget hålla:
Abraham född ca 1686-88  
Rebecka född ca 1668-70 = 18-20-årig brud.  
Marta född ca 1648-1650 = 18-20-årig brud.
 
Namnet Trolle kommer in i bilden genom Josef Osenhielms hustru Ingrid Trolle, d 1705 i Kalmar. En annan teori som framlagts här på anbytarforum är att Bengt Staf skulle ha haft ett tidigare gifte, t.ex. med Rebecka Trolle, syster till Ingrid. Det skulle kunna vara möjligt, om man ser till att Ingrids barn födelsetider är 1663 och 1667, då skulle hon kunna ha varit född omkring 1640, och skulle väl kunna ha haft en yngre syster som fick Abraham Staf 1683. Men om hon skall tänkas ha fött barn redan omkring 1650 bör hon har varit född senast 1630.  
 
Kanske kan man tänka sig att de olika ingridienserna i Abraham Stafs dödsnotis är hämtade från tidigare generationer. T.ex. namnet Rebecka är ju den ev. moderns riktiga namn. Men Trolle är ju hennes mormors namn. Kanske var namnet Trolle det enda barnen mindes när de skulle uppge faderns härstamning för prästen. Trolle är ju namnet på en mycket känd släkt, och namnet låter, ursäkta uttrycket, litet lustigt och för tankarna till folktron. Namnet var nog lättare att minnas än Runnewald.  Hon hade ju adlig härstaming, eftersom Rebeckas mor var adlig, därav ädla fru. Josef Osenhielm var överstelöjtnant, men varifrån kommer Skånska kavalleriregementet ifrån? Och varifrån kom Stockholm, kanske det var en ihopblandning med uppgiften, också den i Undersviks dödbok, att Abraham skall ha haft tjänst hos greve Spers i Stockholm?
 
Jag undrar om de som forskade om denna släkt för några år sedan har hittat något nytt? Vidare önskar jag kommentarer på de säkerligen kontroversiella resonomangen.

2003-09-26, 22:37
Svar #1

stig

Hej Skånska Kavalleriregementet,är troligen Norra Skånska kavalleriregementet i Skåne  under Överste Georg Henrik Lybecker.Där ett kompani var förlagt till Edema i Örkeneds Församling i Kristianstads län.Där fanns en korpral Håkan Nilsson Trolle som var född 1665 i viby Gustav adolfs förs.i Kristianstads län.son till Ryttmästaren Nils Håkansson Trolle född i Björkö I småland 1635.troligen son till Håkan Trolle i Björkö sedermera Västra Torsås.Kan detta vara något?

2003-09-27, 09:25
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Håkan Trolle har ju dykt upp flera gånger i funderingarna, men frågan är om släkten som Harald Sunesson Trolle och släkten som Håkan Nilsson Trolle tillhör har något samband.

2003-09-27, 17:07
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
hej!
 
Någon Håkan Trolle är mig vetterligt inte belagd i Östra härad så varifrån har Stig Brattschöld hämtat uppgifter för denne ? Ingen Håkan Trolle bor ej heller i Västra Torsås socken under 1600-talet så denna uppgift måste också vara gripen ur tomma luften.  
Ofrälse släkten Trolle diskuteras bl a här.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-12-04, 13:28
Svar #4

stig

Hej! Jag kan bara hänvisa till Östra Göinge Dombok av 1706 13 juni nr 46.Där det tvistas om Håkan Nilsson Trolles Kvarlåtenskap efter att han stupat i kriget i Polen 1703.
Hälsningar Stig

2006-02-02, 08:41
Svar #5

Bertil Karlson

hej någon som har lite informatiom om Harald Sunesson Trolle  härkommst och förfäder...hör hans släkt ihop med den adliga med samma namn eller finns det ett annat ursprung?
 
All hjälp uppskattas mvh Bertil Karlson

2006-12-04, 20:09
Svar #6

Utloggad Jonas Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 22:08
    • Visa profil
Hmm har inte skrivits här på länge...jag har Abraham Staf i mina anor (min farfars mormors farfars farfars far) och har även stött på Trolle problemet.  
 
Stig skriver    
 
Hej! Jag kan bara hänvisa till Östra Göinge Dombok av 1706 13 juni nr 46.Där det tvistas om Håkan Nilsson Trolles Kvarlåtenskap efter att han stupat i kriget i Polen 1703.
 
Och det dokumentet nämns i flera av Diskussionerna här på forumet.  
 
Det intressanta är att i Abrahams necrolog (1769) står det att bla att han följde fadern till Polen 1704, men när fadern stupade kom han åter  
till Sverige.
 
Om nu Bengt Månsson Staf var identisk med den mönsterskrivaren som många här lutar åt så är det väll föga trolig att han någonsin stred i Polen och säkerligen inte dog 1704 eftersom han skall ha dött 1692, Lite intressant är Håkan Nilsson Trolles öde i Polen som kan stämmas in någolunda med vad berättelsen om Abraham berättar. Dock är det mycket som talar emot att Abrahams far är Håkan Nilsson Trolle, dels det att HNT inte enligt något dokument verkar ha någon bröstarvinge vilket blir tydligt i den tvist som uppstår efter hans död då han mor tillslut får arvet. Om nu Abraham skulle vara HNT:s son är det väll lite konstigt att han inte begärde sin del av arvet? Särskillt då han vi faderns bortgång skulle varit i full myndig ålder. Nej det enda som talar för HNT:s faderskap skulle då vara att dödsplatsen och året är någolunda lika som necrologen nämner samt namnet Trolle(som nämns som moderns efternamn). I övrigt finns det inget som styrker denna teorin.  
 
Även andra delar av necrologen verkar ha tvivellaktigt innehåll men vi måste komma ihåg att det inte var Abraham själv som skrev den, han var ju död! antagligen var det hans barn som berättade livshistorien för nedtecknaren och då blir det lätt överdrifter och osanningar. Med tanke på att runt 60-70 år gick efter äventyren i utomlands och faderns död så är det lätt att det blir en del faktafel.
 
Den mest troliga fadern till Abraham är enligt mig samma som flera här på forumet lagt fram alltså mönsterskrivaren Bengt Månsson Staf det är här som flest pusselbitar verkar passa med tanke på att det finns både det korrekta namnet på fadern samt modern förutom att hon hette Rebecka Runnewall inte Trolle, men namnet Trolle är inte långt borta då hennes mormor (om vi nu tar för givet att Marta Osenhielm ska ha existerat vilket är en helt annan diskussion)hette Ingrid Trolle innan hon gifte sig Osenhielm. Mycket av dettta nämnts i inlägg ovan.
 
I övrigt skulle det vara intressant att höra om det har kommit fram något nytt om Abraham eller Trollarna på senare tid då de flesta inlägg har några år på nacken. Jag har inte riktigt hunnit dycka in i problemet så ni får ursäkta om det skulle finnas några fel i mitt fakta.

2015-12-23, 10:16
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
För den som har Facebook finns här en bild och tolkning av nekrologen i dödboken:
 
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1513981922230337&set=gm.1101161496561583 &type=3&theater
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna