ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Banvakten Lars Emil Andersson, Breared, född 1856  (läst 706 gånger)

2003-04-28, 21:47
läst 706 gånger

Sonja Kjellvard

Hej jag heter Sonja, född i Danmark. Jag söker nu mina avlägsna svenska släktingar. Min farmor var kusin med banvakten Lars Emil Andersson född i Femsjö 1856, boende i Breared 1890 med sin familj.
Hustrun Albertina Josefina Andersdotter född i Långaryd 1861, samt barnen Agnes Elisabeth född i Reftele 1886, Gunnar Artur född i Villstad 1888 och John Bruno född i Breared 1890.
Tacksam för upplysningar som kan leda fram till en kontakt med någon släkting till mig
Sonja Kjellvard, Helsingborg

2003-04-30, 08:22
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Sonja Kjellvard
 
Enligt uppgift i boken Torp och stugor i Breareds församling av Erik Svensson flyttade Lars Emil Andersson med familj vidare till Ullareds församling(Hallands län) år 1894.Under tiden i Breared föddes ytterligare en son, Ture Rudolf,f.2/1 1893, utöver de barn Du nämner i Ditt inlägg
Mvh  
Johan Sjöberg

2003-04-30, 20:58
Svar #2

Sara Karlsson

Hej Sonja!
 
Jag har tittat lite på Lars Emils föräldrar och syskon:
Far: Anders Magnisson, f 1825-08-19 i Torsaberga, Lidhult sn
Mor: Britta Lisa Johansdotter, f 1823-02-28 i Åsen, Långaryd sn
 
Barn:
1. Lars Emil, f 1856-10-23 i Knallhult, Femsjö sn
2. Johan Salomon, f 1858-03-21 i Knallhult, Femsjö sn
3. Inga Kristina, f 1860-02-22 i Knallhult, Femsjö sn, d 1861-05-16 i Knallhult, Femsjö sn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lars Emils farföräldrar:
Båtsman
Ff: Magnus Lindström, f 1797-07-15 i Villstad sn
Fm: Susanna Larsdotter, f 1801-04-24 i Färgaryd sn
 
Lars Emils morföräldrar:
Bonde
Mf: Johannes Jakobsson
Mm: Kristina Jakobsdotter, (34 år vid Britta Lisas födelse)

2003-06-06, 20:51
Svar #3

Sonja Kjellvard

Tack Johan, jag har själv nyligen varit i Breared och tittat på den stuga som Lars Emil och hans familj har bott i. Samt fått det bekräftat att Lars Emil flyttar till Ullared 1894 10 12.
Tack Sara, för att du har lett fram mig till Magnus och Susannas födelseorter. Jag har tidigare känt till deras födelsedatum, men inte kunnat tyda var någonstans de varit födda. Jag har nu följt Magnus och Susannas väg från Villstad/Färgaryd till Lidhult, Femsjö, Breared och så Lidhult igen. Sökningarna fortsätter, framförallt Lars Emils efterlevande fram till våra dagar. Jag tar tacksamt emot ytterligare tips
mvh Sonja

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna