ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axel Silfver bodde i Mullsjö och dog där 19710611  (läst 893 gånger)

2007-06-26, 21:33
läst 893 gånger

Utloggad Rolf Silfver

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-03-13, 17:00
    • Visa profil
Min fars farbror, Axel Silfver föddes 18880304 i Grönby,Vemmenhögs härad i Skåne. Han var styckjunkare och gift med Judith. De bodde i/på Hagaborg. En gata har namn efter honom, varför?
Jag söker upplysningar om hans hustru, barn och annat som finns om Axels liv.
Rolf

2007-06-26, 22:21
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Rolf, från Sveriges dödbok:3:
 
Silfver f. Karlsson, Judit Eleonora
 
Mabacken 1:2 Hagabacken
 
Död 7/7 1968.
 
Kyrkobokförd i Nykyrka, Mullsjö kn (Skaraborgs län, Västergötland).
 
Född 10/12 1886 i Jönköping (Jönköpings län, Småland).
 
Gift kvinna (18/6 1915).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Mullsjö, Mullsjö kn (Jönköpings län, Småland)
 
Födelseförsamling i källan:
Jönköping (Jönköpings län)
 
Källor:
DB, FS / RTB 68
 
Kanske lite hjälp i letandet,
Vänligen,
Calle

2007-06-27, 00:54
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Orsaken till att en gata uppkallats efter en person borde gå att finna på kommunens gatukontor eller arkiv.  
Om han var aktiv i fackföreningsrörelsen ell dyl så kan det finnas folkrörelsearkiv som berättar mer om honom.

2007-07-10, 22:07
Svar #3

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej Rolf!
Jag har intervjuat en gammal Mullsjöbo, Harald Flood, som mycket väl minns din fars farbror Axel Silfver. Han berättade bl.a. att Axel var styckjunkare vid Jönköpings Artilleriregemente. Han bosatte sig i Mullsjö, där han blev en känd profil. Han var banktjänsteman i det som då hette Jordbrukskassan här i Mullsjö. Han var också kommunalt engagerad och arbetade för att Mullsjö skulle bli ett framåt samhälle. Han ville få burgna pensionärer (Haralds ordval) att flytta hit. Han var också idrottsintresserad och en stöttepelare för idrottsföreningarna.
Hans kommunala engagemang bestod bl.a. i att han fick namnge nya gator när samhället byggdes ut. Ordet gata tyckte han inte skulle få förekomma annat än i städer. Så när namnet Brunnsgatan kom på tal, hävdade han attBrunnsvägen var det enda riktiga, och så fick det bli. Efter Axels död har vi dock fått flera namn på -gatan här.
Och så till din fråga om Silfvers väg: Han och Judith bodde ett stycke utanför samhället, där deras villa låg i ensamt majestät i skogsbrynet. När de var borta och samhället växte ut mot det hållet, hedrade man Axel genom att kalla själva stamgatan, från vilken sidogator utgår, på det området  för Silfvers väg (och absolut inte Silfvers gata!)
Med vänlig hälsning,  
Sylvia

2007-07-11, 01:18
Svar #4

Utloggad Rolf Silfver

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-03-13, 17:00
    • Visa profil
Tack Sylvia för din berättelse om Axel och tack även till Calle. Jag tror att jag träffade Axel och Judith en gång när jag var barn och har nu möjlighet att söka deras ättlingar.
Hälsningar
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna