ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Artilleristen Krantz  (läst 787 gånger)

2004-03-26, 10:32
läst 787 gånger

Utloggad Jörgen Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:26
    • Visa profil
Hej
Jag letar på Oskar Krantz f. 1844-08-30 i Jönköping. Hans föräldrar var artilleristen Anders Gustaf Johnson-Krantz och Maria Andersdotter. De gifte sig i Jönköping 1842-10-08.
Lysning utfärdad i Marstrand är den enda uppgift som jag hittar om dem. Inte heller i födelseboken hittar jag någon hänvisning till var i husförhörsboken jag kan hitta dem.
Jag upprättar ett stamträd åt en arbetskamrat så jag skulle behöva föräldrarnas födelsedata.
( födelsedatum och församling )
Finns det någon som vet var jag skall söka eller som har dessa uppgifter?
Mvh     Jörgen Hedell

2004-03-28, 16:43
Svar #1

Emelie Bergholm

Hej! Min mammas morfar hette Oskar Krantz och var född någongång på 1800-talet. Han var valon och kom ifrån Belgien. Han fick sitt namn Krantz när han kom till Gotland. Mer vet inte jag, eller min mamma. Kan det vara samma Krantz?

2004-03-29, 07:20
Svar #2

Mikael Krantz

Anders Gustav Johansson Krantz, född i Habo 1818-07-22, gift 1842, 10.08 i Jönköping Sofia med Maria Andersdotter, född 1818-01-24 i Lekeryd.
Anders Gustafv därefter bosatt i Jönköping Kristina fram till sin död 1893-10-19.
 
Har jag räknat rätt skall där vara 14 barn, varav en dotter vill jag minnas kommer att bo, som piga, hos min släkt, som även den heter Krantz (Oscar även här....)
 
/Mikael

2004-03-29, 07:43
Svar #3

Utloggad Jörgen Hedell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 10:26
    • Visa profil
Hej Mikael och tack så mycket!
Lustigt att båda familjerna hette Krantz, var det ett soldatnamn som användes på flera håll kanske.
 
När det gäller dig Emelie verkar det inte som om det är samma person men om du skickar din mail-adress till hedelljas@hotmail.com så kan jag maila över vad jag har om min Oskar Krantz.
 
Vänligen  Jörgen Hedell

2004-03-29, 22:29
Svar #4

Mikael Krantz

I mitt fall är det ett soldatnamn, även efterträdaren på soldattorpet fick namnet Krantz.
Men, det underliga i sammanhanget är att min Krantz aldrig bodde i roten, utan bodde i stan hela tiden.
 
Men det kanske är en annan diskussion....
 
/Mikael

2013-04-07, 13:51
Svar #5

Utloggad Peter Krantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-04-13, 21:03
    • Visa profil
Plockar upp denna även om det är en gammal tråd. Jag har Anders Gustav Johansson Krantz i mitt träd (samma födelse-/dödsdatum) men jag har bara hittat sex barn (August, Frithiof, Axel, Oscar, Anna och Emma). Mikael, har du möjligen information om de andra du hittat?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna