ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Eriksdotter f c 1779 i Barse? sn i Småland  (läst 433 gånger)

1999-02-16, 08:59
läst 433 gånger

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
En dam som gäckar mig är Anna Eriksdotter. Enligt bilaga till flyttlängd för Holms sn(N) utfärdat av prästen i Slättåkra(N) 1807 är hon 28 år dvs f c 1779 i Barse sn i Småland. Hon gifter sig 1807  i Slättåkra med Jöns Larsson, bägge boende i Holm(N).

1999-05-28, 19:56
Svar #1

Sara Karlsson

Hej!!
När jag forskat i Burseryd i Småland, har jag lagt märke till att det ibland skrivs Sm. Burseryd, ibland Burse och ibland Burseryd. Det ligger nära Hallandsgränsen, så det är kanske inte omöjligt att din Anna är född där.

1999-11-27, 00:10
Svar #2

Utloggad Inger Runesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2011-07-22, 13:33
    • Visa profil
Hej Mats!
Jag tror inte det finns någon socken som heter Barse i Småland. I Södra Hestra församling finns en gård som heter Barsö, om det kan vara till någon hjälp. Södra Hestra ligger ju nära Hallandsgränsen.
Hej Sara!
Smålands Burseryd var postadressen förr men har i ca 20 år varit enbart Burseryd och Burse sa de äldre i dagligt tal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna