ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Emilia f.1874-09-04 i Fryele?  (läst 351 gånger)

2003-10-16, 21:24
läst 351 gånger

Clara Svensson

Hej!
Jag letar efter min mmfm Anna Emilia f.1874-09-04 i Fryele. Hon och hennes bror Carl Johan Henning f.1871-02-05 var födda utom äktenskap, troligtvis i Fryele, och jag har inte kunnat titta i födeleseboken för att se om det finns någon notering om fader på något av barnen eller anteckning om lägersmål. Min gissning är att båda barnen har samma far, dock inte den man som modern senare gifter sig med och vars efternamn de båda får. Modern hette Inga Brita Petersdotter f.1843-11-20 i Fryele. Hon var vid barnens födelse piga någonstans i Vrigstad.
Tacksam för all hjälp!
Clara

2003-10-16, 23:06
Svar #1

Utloggad Lennart Fag

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-13, 21:19
    • Visa profil
Hej Clara!
Enligt SCB:s utdrag ur födelseboken för Fryele är modern i båda fallen pigan Inga Brita Petersdotter från Biskopsbo i Vrigstad församling. Ingen fader är noterad. Dopattest är sänd till Vrigstad vilket innebär att Inga Brita var skriven i Vrigstad men hon har fött barnen i Fryele. Födselnotiserna bör därför också finnas med i Vrigstads födelsebok eftersom födelseförsamling inte är Fryele utan Vrigstad. Som födelseförsamling räknas den församling där modern är kyrkobokförd. De här födelsenotiserna har därför inte fått något ordningsnummer i Fryeleboken utan sänts vidare till Vrigstad.
Ett tips är därför att kolla i Vrigstads födelsebok och hfl.
Mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna