ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ankarsrums bruk: Bokhållarna Lund och Hecht  (läst 2624 gånger)

2000-04-20, 17:17
läst 2624 gånger

Hans Bengtsson

Fråga angående två bokhållare vid Ankarsrums bruk.
-------------------------------------------------
 
Jag har i samband med en släktutredning kommit till Jöns Eriksson Lund, som åtminstone åren 1671-76 var bokhållare vid Ankarsrums bruk i Hallingebergs socken, och dennes hustru Maria Elisabet Hecht.  
 
Paret vigdes 1671, och hade barnen Eva Elisabet (f. 1671, d. samma år, av misstag kvävd i sömnen av amman), Isak (f. 1674, d. 1675) och Isak (f. 1676, d. 1757). Makarna bodde först vid Masugnen i Ankarsrum, men flyttade senare till Säby, Hallingeberg, där sonen Isak och dennes familj också bodde. Jöns dog på Säby 1695, det är okänt hur gammal han var.
 
Dessutom: på Säby dog år 1710 en man med namnet Hieronymus Hecht, som på 1680-talet var bokhållare (och kanske under en tid även förvaltare) vid bruket. Man kan ta för givet, att Hieronymus var nära släkt med tidigare nämnda
Maria Elisabet Hecht, troligen var de syskon. Det kan inte heller uteslutas, att Hieronymus var fader till Maria Elisabet.
 
Det i vårt land ovanliga förnamnet Hieronymus kom att bli typiskt för ättlingar till Jöns Eriksson Lund och Maria Elisabet Hecht. Hieronymus för tankarna närmast till Holland, där även efternamnet Hecht (holländska för stark) förekommer. Under alla omständigheter kom de från något annat land än Sverige. I böcker som behandlar vallonnamn har jag inte funnit Hecht.
 
Det skulle vara mycket intressant att veta, ifall någon har övriga upplysningar angående Jöns Eriksson Lund, Maria Elisabet Hecht och Hieronymys Hecht.
 
mvh
Hans Bengtsson, Göteborg

2000-04-20, 20:13
Svar #1

Bo Persson

Hieronymus Hecht har diskuterats här med en hänvisning här. Carl-Fredrik Hanzon härstammar från Jöns Eriksson Lund och Maria Elisabet Hecht via sonen Isaac Jönsson Lund.

2000-04-21, 11:14
Svar #2

Hans Bengtsson

Tack så väldigt mycket för hjälpen!
 
Om jag förstår saken rätt, så fanns det tre olika Hieronymus Hecht:
 
1) Hiernonymus Hecht, född ca 1587, död 1636, möjligen gift med Dorotea. Barn: Hieronymus och Eva Elisabet.
 
2) Hiernoymus Hecht, född 1622, död 1699, bokhållare på Ankarsrums bruk, son till föregående. Gift med Anna Maria Crappen. Barn: Hieronymus och Maria Elisabet.
 
3) Hieronymus Hecht, född ?, död 1710 i Säby, son till föregående.
 
Vill gärna få kopplingen far / dotter bekräftad när det gäller Hieronymus Hecht (f. 1622) / Maria Elisabet Hecht. Finns något publicerat (eller på internet) angående Jöns Eriksson Lund och dennes hustru Maria Elisabet Hecht och deras ättlingar? Den gren jag intresserar mig för är:
 
1) Jöns Eriksson Lund och Maria Elisabet Hecht.
2) Deras son Isak Jönsson Lund, g.m. Anna Nilsd:r.
3) Deras son Johan Isaksson, g.m. Karin Jonasd:r.
4) Deras son Hieronymus Johansson, g.m. Annika Samuelsd:r, sedan med Annika Olofsd:r.
 
Med bästa hälsningar
Hans Bengtsson, Göteborg

2000-04-21, 20:17
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Det finns t.o.m. fyra Hieronymus Hecht (minst) eftersom Hieronymus (III) eller Hieronymus junior, som han ibland kallas som dopvittne, också hade en son med namnet Hieronymus (IV). Hela denna familj utplånades av pesten 1710, då Hieronymus (III), hans hustru och åtminstone två barn (=samtliga) dog inom loppet av några dagar.
 
Den som sedan tog hand om och flyttade till Säby var Isaac Jönsson Lund., han hade tidigare bott i Hulthorva. Såväl Hulthorva som Säby hade tillhört bruksbokhållaren Hieronymus Hecht (II), och efter hans död står såväl Hieronymus (III) som Maria Elisabeth Hecht som ägare till Hulthorva i mantals/avkortningslängderna. Detta, liksom det faktum att Isaac Jönsson Lund ärvde även Säby samt att han hade inte mindre än två söner med namnet Hieroymus (båda döda unga, men namnet fördes vidare genom syskonbarnen), visar klart att Maria Elisabeth Hecht var dotter till bruksbokhållaren (I någon födelse- eller dopbok finns dock inte noterat). Det är sedan helt naturligt, att hon i denna egenskap gifter sig med skrivaren vid bruket, Jöns Eriksson Lund. Om dennes bakgrund har jag hittills inte kunnat hitta några spår, men jag är naturligtvis mycket tacksam för alla spår.
 
Hieronymus Hecht (I) var född i staden Kaufbeuren i Swaben (i nuvarande Bayern, belägen mellan Augsburg och Garmich-Partenkirchen, och ganska nära gränsen till Österrike)
 
Vi tycks vara ganska nära släkt. Jag har precis samma härstamning som du från släkterna Hecht och Lund. Hur kommer du in i de närmast påföljande generationerna? min vidare härstamning är följande:
 
Hieronymus Johansson f 1734 5/4 i Säby, Hallingebergs sn, d där 1800 25/1, bonde i Säby, (g 1:o 1757 10/ m Annika Samuelsdotter) g 2:o 1765 m Anna Olofsdotter, f 1745 17/8 i Brånefall, Odensvi sn, d 1812 20/2 i Hallingebergs sn, hustru i Säby, Hallingebergs sn
 
dotter (5):
 
Anna Stina Hieronymidotter, f 1783 1/2 i Säby, Odensvi sn, d 1867 30/7 i Mulestad, ibid. sn, hustru i Mulestad, g 1801 m Lars Jonsson, f 1776 4/10 i Kälkestad, Hallingebergs sn, bonde i Mulestad, Odensvi sn, d där 1855 30/7
 
dotter (6):
 
Anna Maria Larsdotter, f 1805 19/6 i Mulestad, Odensvi sn, d 1887 1/11, hustru i Mulestad och i Vallingedal, Hycklinge sn, g 1831 7/9 m Nils Petter Hultgren, f 1811 4/2 i Boda, Odensvi sn, d 1867 6/9 i Mulestad, ibid. sn, lantbrukare, nämndeman, Mulestad, äg. Mulestad, Boda samt Vallingedal, Hycklinge sn  
 
son (7):  
 
Per August Hultgren (i dopet Petter August), f 1832 9/9 i Odensvi sn, d 1890 15/6 i Boda, ibid. sn, lantbrukare, Boda, Odensvi sn, Vallingedal, Hycklinge sn, ägde Boda och Mulestad, Odensvi sn, g 1859 17/10 i Odensvi m Lovisa Charlotta Hornvall, f 1833 9/12 i Klockaregården, Odensvi sn, d 1919 3/5 på Västerby, Vårdnäs sn
 
dotter (8):
 
Anna Lovisa Augusta Hultgren, f 1862 4/10 i Vallingedal, Hycklinge sn*, d 1938 17/3 på Västerby, Vårdnäs sn, g 1885 21/8 i Odensvi m Axel Wictor Hansson/Hanzon, f 1856 23/10 i Njölhult, Horns sn, d 1939 12/6 på Västerby, Vårdnäs sn, först prästgårdsarrendator i Odensvi prästgård, sedan godsägare, nämndeman m.m.; Västerby säteri
 
son (9):  
 
Axel Waldemar Hanzon, f 1887 5/7 i Boda, Odensvi sn, d 1947 11/1 i Sjövalla, Kisa sn, fabrikör, Kisa snickerifabrik/Sjövalla industrier, ibid. sn, g 1917 27/5 m Ingrid Elisabeth Eng, f 1891 23/7 i Rimforsa, Tjärstads sn, d 1971 15/2 i Vadstena, dock kyrkobokförd i Sjövalla, Kisa sn
(mina farföräldrar)

2000-04-23, 11:52
Svar #4

Hans Bengtsson

Hej och tack så mycket för det utförliga svaret!
 
Det är så att jag lovade en barndomskamrat, Rune Herbertsson, att forska lite i hans släkt, och det är han som har anor från Hallingeberg:
 
1) Anna Hieronymidotter f. 6/2 1760 Säby, Hallingeberg, g.m. Andreas Andersson f. 18/10 1761 Lilla Spånga, Hallingeberg
2) Deras dotter Anna Katarina Andersdotter f. 3/5 1791 Källsberg, Blackstad
3) Hennes dotter (okänd fader) Anna Elisabet Persdotter f. 20/10 1826 Järnudden, Hjorted, g.m. Johan Lorentz Petersson f. 13/10 1825 Horn, Ög.
4) Deras dotter Anna Katarina Johansdotter f. 4/4 1851 Hjorted, g.m. Gustaf Adolf Adolfsson f. 15/4 1850 Locknevi
5) Deras dotter Ottilia Henrietta Gustafsson f, 14/4 1873 Hjorted, g.m. Frans Teodor Karlsson f. 23/12 1871 Ytterbo, Locknevi
6) Deras son Herbert Fransson f. 16/3 1902 Malmbäck, g.m. Rut Danielsdotter f. 23/2 1907 Kånna
7) Deras son Rune Herbertsson f. 19/7 1951 Annerstad
 
Således är det ättlingar från Hieronymus Johanssons första äktenskap med Annika Samuelsdotter.
 
När det gäller namnet Hieronymus så ser man en mängd mer eller mindre fantasifulla stavningar, ibland olika varianter på samma sida. Den mest originella är kanske Jeronemus (husförhör Kiltebo, Hallingeberg, 1740-46, p. 174) för Hieronymus Johansson.
 
Ett litet kuriosum: Hieronymus Johansson och Annika Samuelsdotters tvillingar Greta och Samuel föddes olika dygn, 16/7 1763 och 17/7 1763. Rätt ovanligt, men det händer ju ibland.
 
 
Även om vi inte är släkt på det hållet, så är det möjligt att våra anfäder har anknytning ändå. Min fm fm mm mm mf var Andreas Hornerus, och sedan lyder släktledet:
 
1) Katarina Hornér (1642-1726), g.m. Johannes Rydelius (1634-1718)
2) Deras dotter Margareta Rydelius (1682-1772), g.m. Andreas Nelander (1672-1716)
3) Deras dotter Katarina Nelander (1709-1770), g.m. Segud Nilsson Langvagen (1711-1753)
4) Deras dotter Elsa Langvagen (1739-), g.m. Jonas Seehusen (1715-1794)
5) Deras dotter Lovisa Seehusen (1775-1831), g.m. Olof Nilsson (1762-1810)
6) Deras dotter Anna Margareta Nilsson (1801-), g.m. Nils Henrik Friberg (1796-)
7) Deras son Karl Henrik Friberg (1839-1928), g.m. Anna Gustava Larsdotter (1842-1915)
8) Deras dotter Hilda Gustava Friberg (1870-1953), g.m. Karl Gustaf Bengtsson (1879-1976)
 
Karl Gustaf Bengtsson och Hilda Gustava Friberg var mina farföräldrar. De bodde i Bråthult i Virestad (G-län), där farfar var lantbrukare och farmor lärarinna. Det är därifrån jag har mitt efternamn.
 
mvh
Hans Bengtsson, Göteborg

2000-09-28, 23:26
Svar #5

Utloggad Mats Hallerby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-12-28, 17:21
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
Såg att du hade en Nils Petter Hultgren bland dina anor. Om du har följt honom bakåt längre än till hans farfar, sjömannen och bonden Nils Jönsson Hultgren, död 1790 skulle jag vara mycket intresserad av uppgifter om det. Den mannens ursprung har gäckat mig många år. Uppenbarligen var han från Hycklinge sn, där han hade kusiner och möjligen en syster.
Hälsningar, Mats Hallerby

2000-09-29, 17:53
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Jag har faktiskt en hel del upplysningar om Nils Jönsson Hultgrens ursprung. Du har tydligen inte sett mitt svar på din tidigare fråga om honom (under Hycklinge), som bl.a. inkluderar en antavla för Nils Hultgren. Se Landskap: Östergötland: Hycklinge (med tillägg och rättelser 6-8 september)
 
m.v.h.
Carl-Fredrik Hanzon

2000-10-03, 22:05
Svar #7

Utloggad Mats Hallerby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-12-28, 17:21
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
Fantastiskt att till slut få en lösning på en av mina mest irriterande försvunna anfäder. Roligt att du också hade nytta av mina tidigare anteckningar. Att jag inte såg ditt tidigare svar beror på att min dator strulade vid frågetillfället och jag var helt övertygad om att inget gick in.Därför kollade jag inte heller, men gjorde senare en sökning på Hultgren och då dök Nils Petter Hultgren upp.
Nu ett par frågor/kommentarer: Tidigare angav jag Ingeborg Hansdotter som Nils Hultgrens första hustru, (pga min avskrivna domboksnotis som var lite svårtolkad)men det bör istället vara systern Christina, eftersom Ingeborg avled i nov 1799 enl bouppteckning. Hon var gift m Per Svensson i Orramåla. Har du funnit något material, t ex i domboken, som direkt utsäger släktskapen mellan Nils Hultgren och Jöns Eriksson? Vet du om änkan Maria Jönsdotter i Rävshult 1788 var Nils syster? Vid storskiftet 1788 ägde hon hälften mot vad Nils hade i Pekhultshemmanet. Var framgår Nils båda bröder i källorna?
Nils själv kan ju också följas i Västerviks sjömanshusarkiv, där hans seglatser och även rymning 1759 framgår. Intressant läsning! En namne från Västervik, Kåcksmat Nils Hultgren, som jag ett tag letade efter, avled 1781 på skeppet Patrioten, då det överfölls av sjörövare!
Hälsningar och tack!
Mats Hallerby

2004-08-25, 23:45
Svar #8

Gun Hjortryd

Hej
 
Med stort intresse har jag läst era inlägg om Hieronymus och personer i hans krets. Han är min mmffmmf. I hans gifte med Annika Samuelsdotter fick han en dotter Sofia Anna Hieronymosdotter f. 1770 (enligt mina anteckningar). Hennes dotter Anna Kajsa Andersdotter f 1791 var mor till Anders Magnus Magnusson f. 1824 som i sin tur var far till Anders WILHELM Ludvig Andersson f. 1858. Wille som han kallades var min morfars far.
 
Om någon kan bekräfta mina uppgifter eller bidra till fler fakta kring de barn Hieronymus och Annika fick skulle jag bli mycket tacksam. Kanske ännu mer intressant vore det om jag kunde få klarhet i fler anor till dessa personer.
 
/Gun Hjortryd, nybörjare

2010-07-05, 22:25
Svar #9

Utloggad Hannelotte Kindlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2023-11-15, 19:02
    • Visa profil
Det är länge sedan att någon intresserat sig för denhär tråden. Men kanske finns ändå användning för följande uppgifter om släkten Hecht. Hieronymus Lucius Hecht föddes 1589-04-05 i Kaufbeuren som son till Michael Lucius (Hecht) och Rosina Hafnerin. Paret gifte sig före 1561 och hade tolv barn, varav fyra är kända (Michael, Matthias, Johann Philipp, Hans Jakob, Hieronymus). Michael Lucius dog i mars 1594 (17 eller 27 mars). Hans hustru levde fortfarande 1594.  
 
Michael Lucius var protestantisk präst i Kaufbeuren, känd främst som författare av två bevarade  kyrkspel, räknades bland mästersångarna i Augsburg. Han studerade i Wittenberg och examinerades av Philipp Melanchton.  
 
Sonen Hieronymus (bokhållarens far) var 1607 och 1608 elev på St Anna Collegium i Augsburg, flera gånger nämnd för olika bråk. Efter studierna i Wittenberg blev han slottspredikant på Hagenberg. 1620 blev han Diakon i Kaufbeuren. Den 2 maj 1628 blev han tvungen att emigrera (varför detta hände, har jag ännu inte kunnat hitta någon förklaring till).  
 
Jag har försökt hitta Hechts porträtt i tyska kyrkan. Ingen där kände dock till echts namn eller visste någonting om porträttet. Det hängde hur som helst varken i kyrkan eller i övriga utrymmen. Däremot finns det ett kopparstick av honom i kyrkoarkivet i Kaufbeuren.  
 
Källan för dessa uppgifter är en doktorsavhandling, Metzler, A., Das Kaufbeurer Passionsspiel. Das Kaufbeuer Osterspiel. Zwei Werke des reformatorischen Gemeindegeistlichen und Augsburger B?rgers Michael Lucius aus dem Jahr 1562, Textausgabe und Spielerbiographien, Diss. Univ. Augsburg, 1996  
 
Jag har här endast refererat de viktigaste data. Om någon skulle vara intresserad av att veta mera, vv mejla mig.
 
Hannelotte

2014-06-06, 10:50
Svar #10

Utloggad Hans Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2015-07-16, 21:22
    • Visa profil
Hej Alla  
 
Söker föräldrar till Bokhållaren Jöns Eriksson Lund som var gift med Maria Elisabeth Hecht. Det enda jag vet om denne man är det jag sett här- Han dog 1695 i Hallingeberg.
Finns det någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för all information som går
Med Vänliga Hälsningar.
Hasse Svensson  
Västerås

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna