ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2012  (läst 3468 gånger)

2011-05-11, 21:07
läst 3468 gånger

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, tittade lite i sammanställningen över Bruhn släkten och fann lite;
 
Tabell 5.
 
Torborg Helgesdotter (Bruhn), gift med Holger Ovesson, Herr Holigerus Ovenii (eller Holger Aagesen). Kyrkoherde 1609-1632 5/12. Född i Onsala i Hallands län af föräldrar som besutto stora rikedomar
 
Tabel 20
 
Torborg Torgeirsdotter (Bruhn), Gift 1:a med Rasmus Hansson och 2:a med Frans Hansson. De är lite krångliga men de är bröder och båda söner till kyrkoherden i Kungälv Hans Rasmussen. Frans Hansson här efterträder alltså sin egen bror. I Alf Lidholms eminenta verk Peter Elfströms Dagboksanteckningar Göteborg 1993 som är källan till dessa uppgifter framgår det att de var gifta med samma kvinna. Detta var möjligt emedan den äldre brodern dog barnlös och efterlämnade änkan hade fritt val att äkta sin tidigare svåger  
 
Vidare nämner han  att påpeka att den gode släktforskningsmissledaren C.W. Skarstedt har frikostigt tilldelat kyrkoherden Rassmus Hansson en som (angiven i herdaminnet som Hans Bruhn i Näsinge) Detta är fel eftersom Rassmus Hansson var barnlös. Därmed försvinner också denne som anfader till den sedermera så bekanta släkten Brunjensen.
 
Christian! Claus (Paulsson)Beck ovan är nog med all säkerhet borgmästaren i Uddevalla. Han verkar ha kontakter i Tyskland. Har sett en uppgift om en borgare därifrån som vill ha pengar av honom.
 
Mvh
 
BAS

2011-06-04, 21:06
Svar #1

Utloggad Marianne Magnusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 21:45
    • Visa profil
Hej, min fråga är inte släktforskning , men gäller Marstrand.
19480222 skriver min farfar skämtsamt i ett brev till pappa (som ligger i lumpen) att .... nu ger hon (=min mamma)fasen  i dig och flyttar kanske till Marstrand och blir hemsyster, egen kåk - radio -telefon - television och 250 :- i månaden och allt fritt - en bra plats  .....  Jag undrar dock om någon hade TV redan 1948 i Sverige. Eller hittade farfar på ? Han hade varit till sjöss utomlands, så han kanske hade sett TV utomlands ??

2011-06-05, 07:25
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon
 
1954 skedde första testsändningen i Sv. Så han drog nog till lite grand.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-06-06, 00:07
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej Marianne. Påståendet kan nog ändå ha sin riktighet. Det behöver inte varit svenska utsändningar. Många tidiga tekniker införskaffade tv-apparater eller byggde dem själva och tog emot sändningar från England.
 
En man vid namn Helmer Widlund från Storvik tillverkade en TV och första gången han fick en bild i den var mellan jul och nyår 1932.  Under året 1933 provsändes från London fyra nätter i veckan och sändningarna varade en halv timme. Under år 1933 fick Widlund in bilder 52 nätter med varierande kvalitet.
 
http://www.bjorns-story.se/private/Storvik%20Prylhtm/Storvik%20prylmuseum.htm
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2011-07-10, 10:41
Svar #4

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Jag undrar om det är någon som har några uppgifter om en man Sören Murmester , som var aktiv i häxprocesserna i Marstrand på 1600-talet?
 
Jag läste boken Själakistan av Ann Rosman och Sören M. var samtida med prosten Fredric Bagge.
Dessa namn är autentiska och inte påhittade enl. författaren.
Fredric Bagges mor blev anklagad för trolldom , men han lyckades få henne frikänd.
Bagge har jag sett i kyrkoböckerna. Hans namnteckning tar ofta upp en halv sida  
Namnet Murmester verkar danskt tycker jag.
 
Hälsn. Eivor

2011-07-10, 11:21
Svar #5

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej Eivor!!  
 
 
Har oxå läst den boken, men ej hunnit att ta tag i det ännu, men ganska lustigt eftersom i har Bagge i våra anor, hittar du eller får du upp ngt spår så hör av dig.
 
Kramizz  
 
Ann-Britt

2011-07-10, 14:32
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ann-Britt,  
 
Har vi ?
Hade nästan önskat motsatsen.  
Trevligt att läsa om alla platserna på Marstrand.
 
Ha en fin sommar
 
Kram -Eivor

2011-07-11, 08:13
Svar #7

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej igen Eivor!
 
Det jag fann lustigt, är att man läser en bok utan vetskap så handlade den om bl a släktforskning, sedan har jag i min databas Bagge, vet ej om det har ngt samanhang med denne Fredric Bagge, det får tiden utvisa. Har fullt upp med Namn åt de döda så jag hinner inte forska så mycket på mitt eget.  
 
Du får ha en fin sommar!!
 
Ps. Din tur o komma på fika  
 
Kraimizz  
 
Ann-Britt

2011-07-11, 20:48
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej igen,
 
Jag skall hålla ögonen öppna efter ev. Baggar i släkten.  
Fint jobb ni gör med - Namn åt de döda - .
Vi hörs Ann-Britt
 
Kramar - Eivor

2011-09-22, 19:05
Svar #9

Utloggad Helen Anstrin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 13:11
    • Visa profil
Hej,
jag söker uppgifter på min mmf sjökaptenen Ernst Rutgersson och mmm Signe f. Hallberg, bosatta på Marstrand under 1900 talets första hälft.
Tackar på förhand,
Helen Anstrin

2011-09-22, 21:49
Svar #10

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Från Sveriges dödbok 1901-2009:
Rutgersson, Karl Ernst Rudolf f 14 juli 1877 Marstrand - 11 maj 1957 Marstrand
gift 19 dec 1903 med
Rutgersson, f Hallberg, Signe Laura f 10 nov 1882 Ulricehamn - 10 feb 1968 Marstrand
Mvh Harriet

2011-09-22, 21:59
Svar #11

Utloggad Helen Anstrin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 13:11
    • Visa profil
Hjärtligt tack för hjälpen, Harriet!
Mvh,
Helen Anstrin

2011-09-23, 11:05
Svar #12

Utloggad Helen Anstrin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 13:11
    • Visa profil
Hej igen,
om jag vill följa spåren av Ernst Rutgersson och Signe f. Hallberg bakåt i tiden, hur går jag enklast tillväga?
Mvh,
Helen Anstrin

2011-09-23, 18:25
Svar #13

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Helen, förslagsvis testar du något av de alternativ som finns på nätet, om du inte har Cd-skivor ännu. Jag brukar mest använda SVAR - där kan man köpa ett tretimmars abonnemang för 50:-. (Det finns flera trådar här på forumet om olika alternativ - och så finns rubriken nybörjare som också kan ge en del tips)
Via SVAR kan du i det här fallet dels söka i folkräkning 1900 och få en uppfattning om hur deras familjer såg ut strax innan de gifte sig. Du kan också gå in i födelseboken för de ovan angivna födelseförsamlingarna Marstand och Ulricehamn för att få säker uppgift om deras föräldrar. Sedan kan du följa hela familjer i husförhörslängder och flyttböcker. Och vara glad om du hittar eller bekräftar någon ny uppgift på ett sökpass. Glöm inte att notera noga var du hittat det ena och det andra. Lycka till!
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2011-09-23 18:28)

2011-10-26, 16:28
Svar #14

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Nån som har tips om var jag skall leta för att hitta min ana som blev dömd till straffarbete på Marstrands fästning 1760?
 
Tack / Bengt i Borrby

2011-10-27, 14:46
Svar #15

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej Bengt!!
 
Har du kollat i Advokatfiskalen Göteborgs o Bohuslän EVIIBAA:2314, EVIIBAA:2315 år 1760.
 
Mvh
Ann-Britt

2011-10-27, 15:23
Svar #16

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Hej Ann-Britt!
 
Det ska jag kolla upp!
 
Tack för tipset!
 
Bengt

2011-11-13, 20:59
Svar #17

Utloggad Tommy Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 19:48
    • Visa profil
Hej alla.
 
Jag släktforskar just nu i släkten Pfannenstiel, Det finns en Johan henrik som var controller?? vet ej om det är rättstavat och vad det betyder. Han fick en son Johan henrik med hustrun Sara Chatarina Turun som dog 1782 och han gifte om sig 1783 med Marstrands tösen Rebecka Kristina rosenberg Fick 2 söner Olof och Christian 1784 och 1785 Här kommer lite Födelseböcker mm.
Dödbok för Sara AD Marsstrand C:3 Död 1770-1811 Bild 161 Sid 313
Vigselbok för Rebecka AD Marsstrand C:3 Vigda 1770-1811 Bild 137 Sid 265
Födelsebok för Johan Henrik AD Marsstrand C:3 Födda 1770-1811 Bild 26 Sid 41
Födelsebok för Olof AD Marsstrand C:3 Födda 1770-1811 Bild 39 Sid 67
Födelsebok för Christian AD Marsstrand C:3 Födda 1770-1811 Bild 44 Sid 77
 
Min första fråga är vad Pappan var för någon tjänsteman Tullen ???
Min andra fråga är hur hittar jag dom i HFL jag tycker att jag har letat där?
Tredje frågan om han är Tullare fins det arkiv där oxå i så fall?
Fjärde frågan är om det är andra Pfannenstiel i Bohuslän så är jag intreserat att få ta del av det matrialet!
 
MVH Tommy Eriksson

2011-11-16, 14:35
Svar #18

Björn-Åke Petersson

Det handlar helt klart om släkten Pfannenstill
Du hittar mycket om dem under släkter här på Anbytarforum
 
Björn-Åke

2011-11-16, 17:20
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släkten Pfannenstiel finns i Svenska Släktkalendern årgångarna 1913, 1917 och 1930. Dessa böcker finns på större bibliotek och på Landsarkiven.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2011-11-16 17:21)

2011-11-17, 07:52
Svar #20

Utloggad Tommy Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-07-10, 19:48
    • Visa profil
Hej Igen.
 
Jag letar efter Släkten Pfannenstiel som inte finns i Svenska Släktkalendern, Bla har jag en Anmoder som är född i Karlstad men bodde och dog i Uddevalla hon står inte i Kalendern.  
Så det är såna Pfannenstiel som jag letar efter just nu för att försöka knyta ihop olicka släktband.  
 
Sedan har jag sett att vissa som står i Kalendern men inte har samma fruar som jag har hittat, Därför skriver jag här under Marstrand för att jag hoppas att det finns forskare som har hittat tillfällefynd som jag kan få hjälp av.
 
 
Tack för hjälpen
 
Tommy Eriksson

2011-12-25, 20:01
Svar #21

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Claus Borgemester i Marstrand
 
I Norske riksregistranter Band 2 1572-1588 finns ett intressant brev som jag dock inte noterat sidhänvisning till men som breven återges i kronologisk ordning är de lätta att hitta. Brevet är sänt den 21 november 1578 från kung Fredrik II:s kansli till byfogden Mogens Pedersön i Marstrand och rör borgaren Henrik Wolther i Wismar.  
 
Henrik Wolther har haft en man i Marstrand vid namn Claus Borgemester som handelspartner. Denne hade unytteligen omkommet Henriks varor och blivit skyldig 650 daler. Av miströst och dieffuelsens indskyndelse har Claus omkommet och druknet sig selv Henrik har då rest till Marstrand men hindrats i sina möjligheter att få betalt. Kungen anmodar byfogden att utreda varför. Något mer besked i ärendet är dock inte känt.
 
Denne Claus Borgemester som tog livet av sig cirka 1577-78 passar utmärkt in som fader till de förmodade systrarna Cecilia och Margareta Clausdöttrar, som vid faderns död varit mycket unga. Deras sedermera förmånliga giften med borgarna Helge och Erik Torgerssöner kan ha förmedlats av en inflytelserik styvfader men måste också bero på att de tillhört en framstående släkt genom fadern. Kanske var det genom honom som Brunnamnet kom till släkten?
 
Efter den stora katastrof för släkten som ett självmord på den tiden innebar har minnet efter denne Claus Borgemester utsuddats - vilket kan vara förklaringen till att han inte nämns mig veterligt i några andra källor. Vid sin bortgång var han säkert ganska ung, gissningsvis omkring 30 år gammal.  
 
Folke Almegius

2011-12-25, 20:24
Svar #22

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Claus Borgemester i Marstrand - komplettering
 
Vid bara komplettera inlägget med förtydligandet att när jag skriver att de förmodade systrarna Cecilia och Margareta Clausdöttrar vid faderns död varit mycket unga syftar jag på antagandet att de är döttrar till den nämnde Claus Borgemester.  
 
Folke Almegius

2011-12-31, 18:17
Svar #23

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Folke,
 
Vilket fantastiskt fynd!!!
 
Onekligen skulle denne Claus Borgemester passa väl in som den gäckande fadern till Margareta och Cecilia Clausdotter (vars barn senast på 1620-talet kallade sig Brun).
 
Kanske blir 2012 det år då denna gåta äntligen får sin lösning?
 
Är denne Claus känd ifrån borgmästarelängden? Och vem blev hans efterträdare?
 
Kanske blev hans änka ”konserverad” på samma sätt som skedde bland präster, och systrarnas styvfar således står att finna i borgmästarlängden?
 
En sak som jag funderar på är dock hur denne Claus, om han var inflyttad till Marstrand, i så unga år lyckades bli stadens borgmästare?
 
Kanske var hans förmodade systrars giften nog: Birgitta Povelsdotter Brun var ju gift med Peder Knudsen Månesköld i Olsnäs och Åkervik och systen Sidsel Brun var gift med Knut Bildt i Morlanda?
 
Eller kanske hade han själv gift sig till sitt ämbete, rentav med en kvinna av adlig börd?
 
Släktens medlemmar förde ju under 1600-talet och början av 1700-talet en vapensköld med en lilja ovanför en ros. Som exempel kan nämnas den Margareta Torgersdotter vars vapen finns på kyrkbänken i Norums kyrka jämte årtalet 1650 (samma vapensköld fanns f ö på det täcke ”af gulldh” vilket - förutom ”gambla breef” - uppvisades år 1701 i Uddevalla rådhusrätt i samband med begäran om bördsbrevet: ”hwilket i sig innehåller en blåå Lillja, ock en hwijt roos”).  
 
Detta vapen motsvarar ju inte det vapen (en fläkt örn) som fördes av släkten Brun till Vä, men kanske var det mödernesläktens vapen?
 
Adelsmannen Tormod Matsen till Ström i Hjärtum socken förde nämligen, enligt ett tidigare inlägg här på Anbytarforum, vid kungahyllningen år 1591 en lilja i vapnet där det kan vara något under! Kanske detta ”något” kan vara en ros, och således Claus Borgemester var ingift i denna släkt?
 
Kanske hans självmord gjorde hans hustrus vapensköld mer attraktiv för ättlingarna? Man kanske skämdes över honom?
 
I alla händelser följde inte vapenskölden med släkten Torgersson. I tullräkenskaperna för Marstrand år 1628-29 fann jag nämligen Erik Torgerssons sigill (jag mailar gärna en kopia till den intresserade). Detta förefaller tämligen borgerligt, med ett ”ET” i centrum, även om det även möjligen innehåller en bild som ser ut som ett timglas). Någon lilja över ros är det i alla händelser inte!
 
En annan ledtråd, som inte heller följts upp ordentligt, lämnas i Uddevalla rådhusrätts protokoll av den 4 maj 1701 i samband med begäran om bördsbrev för Jochum Torgersson Bruhn. Där framgår nämligen att ”wällborne fru Sidsela” (Clausdotter, gift med borgmästaren Helge Thorgiersson, död år 1629) var ”en Landzhöfdingens Fruu öfwer Bohuus Lähn anförwant”. Landshövding år 1701 var Johan Benedict von Schönleben, vilken enligt Tiselius (Bohusläns märkligare gårdar, del 2, sidan 51) var gift med Anna Elisabeth von Ascheberg, änka efter Jens Bildt (son till Daniel Knutsson Bildt och Dorotea Bjelke).  
 
Då Margareta och Cecilia Clausdöttrars förmodade faster, Cecilia Rommelsdotter Brun, var gift med Knut Bildt - far till ovan nämnde Daniel Bildt - så har vi där kanske upphovet till familjetraditionen om ett släktskap med landshövdingens hustru? Det skulle ju stämma väl!  
 
Det vore himla spännande att få reaktioner på ovanstående och - med utgångspunkt i Folkes fantastiska fynd - med gemensamma krafter äntligen få denna gåta löst en gång för alla.
 
Ett Gott Nytt släktforskarÅr till dig, Folke, och till övriga Brunforskare,
 
Christian Juliusson

2012-01-01, 13:01
Svar #24

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Enligt Eskil Oláns Marstrands historia hade Marstrand under 1500-talet och långt fram på 1600-talet två borgmästare samtidigt, vilkt f.ö. var vanligt i de flesta städer. En av dem ansvarade för rättskipningen som domare i rådstugurätten och kallades justitieborgmästare. Den andre hade hand om administrationen. Justitieborgmästaren måste ha juridisk utbildning och blev nog utsedd av högre myndighet. Han behöver inte ha varit mer än ca 25 år när han fick en sådan utnämning - och detta passar bra in på den Claus borgemester som nämns som död 1578. Den borgmästare som svarade för administrationen behövde säkert ha mer förankring och inflytande i staden - och var nog den som blev mest känd.  
 
Det är väl inte omöjligt att man i danska arkiv kan hitta domar från Marstrand fällda under 1570-talet vilket skulle ge mer upplysningar.
 
Jag har länge misstänkt att Clausdöttrarna växte upp hos en inflytelserik styvfader. Cecilias första gifte med Isak Tönnesson kan kanske ge någon ledtråd. Trots många söner efterlämnade hon ingen med namnet Claus vilket är anmärkningsvärt. Kanske var namnet ännu lite laddat - eller så har något barn med detta namn dött ung.
 
Folke Almegius

2012-01-01, 19:44
Svar #25

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Folke,
 
Och stort tack för detta!
 
Himla spännande alltsammans.
 
Kanske är det, som sagt, bara de danska (svårtillgängliga) källorna som kan leda detta vidare... ;-(
 
Men, om man tillåts spekulera: Kanske den unge Claus som tidigt blev föräldralös (den förmodade fadern Romel Brun i Vä dog väl omkring år 1543?) togs om hand av någon av hans systrar som flyttat till Bohuslän?
 
Kanske rentav systern Cecilia, gift med Knut Bildt - och detta möjligen skulle förklara släktens vapen (lilja över ros) som en variant på det gamla Bildt-vapnet (jfr uppgiften om släktskapet med landshövdingens husrtru ovan).
 
En annan tanke vore att Cecilia Brun tog sig an sina faderlösa brorsbarn efter Claus självmord, och det är detta samband med Bildtsläkten som traditionen bevarat?
 
Vad tror du om detta? Har du i din omfattande forskning någonstans stött på ett vapen med lilja och ros?
 
Sen måste jag rätta mig själv: det var rätteligen Torger Eriksson som med egen hand den 22 april 1629 undertecknade tullräkenskaperna för Marstrand. Hans sigill är svårtolkat, men innehåller ett tydligt T och ett E...
 
Möjligen värt att notera är att han inte kallar sig Brun - till skillnad från hans bror Claus (!) som redan år 1619 vid universitetet i Wittenberg kallar sig Claudius Brun.
 
Men kanske skämdes han mer över morfaderns självmord, det är ju inte omöjligt.
 
Beträffande Isak Tönnissen så har jag, efter att ha läst Nordströms anteckningar i Göteborgs landsarkiv, förstått det som att han var son till Tönnis Ulfsson i Tjuvkil.
 
Kan det stämma, tro?
 
Vad mer är egentligen känt om honom?
 
Och vilka andra källor tror du kan föra oss närmare svaret på gåtan?
 
Med varmt tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2012-01-02, 14:07
Svar #26

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Hej!
 
Någon som känner till ifall det finns fånglistor över de som blivit dömda till straffarbete på fästningen?
Min ana blev dömd till 3 års straffarbete år 1760.
Jag har gått igenom Advokatfiskalen för Göteborg och Bohuslän men inte hittat något om honom.
 
 
undrar Bengt i Borrby
 
(Meddelandet ändrat av Bengt_olsson 2012-01-02 14:12)

2012-01-02, 15:29
Svar #27

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Bengt,
 
I Marstrands Historia av Eskil Olán, finns lite om de märkligaste fångarna på Carlsten och några andra fångar.
Det kanske finns på Landsakivet i Göteborg?
Om du skriver vad han heter kan jag titta i boken.
 
Hälsn. Eivor

2012-01-02, 15:44
Svar #28

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2012-07-03, 15:51
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Han heter Christoffer Ljung/Jung och var född 1720 i Vä socken i Skåne.
 
hälsar Bengt

2012-01-02, 16:43
Svar #29

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej igen Bengt,
 
Han fanns tyvärr inte med i Olans bok, så han hade nog inte utmärkt sig så mycket  
Det finns några svarta får och Lasse-Maja förstås.
De som skrevs om var från en privat samling med anteckningar till prosten Glasell.
 
I husförhörslängden var inga fångar med heller.
Det får nog bli domböckerna och det kan ju finnas något register som någon annan känner till ?
 
Hälsn. Eivor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna