ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Peter Vred Andersson  (läst 1838 gånger)

2003-08-15, 15:57
läst 1838 gånger

Annika Johansson

Han var gift med Karolina Fager Svensdotter.
Jag vet inte vars detta par är född eller när men i JBGF har jag hittat följande
Barn:
*Johan August f.1856-11-15 Lekeryd, död 1857-09-22 Lekeryd
 
*Kristina Lovisa f.1858-09-20 Lekeryd
 
*Johan August f.1860-07-10 Lekeryd, död 1865-07-11 Lekeryd
 
*Johanna Sofia f.1862-12-28 Lekeryd
 
*Karl Henning f.1865-07-03 Lekeryd
 
*Frans Oskar f.1868-02-08 Lekeryd
 
*Gustav Vilhelm f.1871-04-18 Lekeryd
 
*Alfred f.1874-02-26 Lekeryd.
 
Är det någon som har fler uppgifter på denna familj?
Skulle bli väldig tacksam.
Hälsningar
Annika

2003-08-15, 16:23
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Annika,
 
Jag hittade dom i folkräkningen 1890
 
Hemförsamling: Lekeryd
Hemort: Lägenheten Björkelund
Kontrakt: Tveta
Län: Jönköpings
Anders Peter Andersson Wred f. 1828 i Ljungarum, förpantningshafvare
hustru Carolina Svensdotter Fager f. 1830 i Lekeryd
dotterdotter (fosterbarn)
Esther f. 1884 i Lekeryd
 
Lena

2003-08-15, 17:30
Svar #2

Annika Johansson

Lena ett jätte stort tack till dig för att du tog dig tid att kolla *ler*
Hälsningar
Annika

2003-10-15, 20:35
Svar #3

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Frans Oskar, son till Anders Peter Vred Andersson
kan var min farfars far. Har ej dock kunnat
få detta bekräftat än. Har enbart fått upplysningen att han var född 1868 och född i Lekeryd. Isåfall skulle han
senare anta namnet Lexell alt Leksell.
Har du några upplysningar närmare i tiden
som kan bekräfta detta ?
Min farfars far verkar ha flyttat runt både i östergötland och västergötland och varit gift 2 gånger.

2003-10-16, 15:41
Svar #4

Annika Johansson

Hej Christina!
De uppgifter jag har på denna Frans Oskar är att han är f.1868-02-08 Lekeryd, (enl. JBFG), år 1890 så är han boende i Billeberg Torstensg, Sexdräga Moder, Jönköpings län.
Han var då gift med Ida Carolina Johansdotter f.1859 Svenljunga.
Barn:
Frans Robert Alfred f.1885 Ullasjö  
 
Det här är de uppgifter jag har på Frans Oskar just nu, tyvärr så har jag inga uppgifter på hans efternamn.
 
Vad hette din farfar och när och var han född?
 
m.v.h
Annika

2003-10-16, 16:01
Svar #5

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Min farfar hette Frans Robert Albert född 20 eller 29/6 1885. I böckerna står det förmodligen 20 men han sa alltid att han var född den 29:e. Vet inte var han var född.
Det är det som jag letar efter.
Hans mamma hette Ida, så det här känns ju rätt.
Vad har du för relation till denna släkt ?
 
mvh
Christina

2003-10-16, 16:18
Svar #6

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Har hittat ( i JFBG ) letade i ministerialböckerna för Lekeryd att Anders Peter Andersson gifte sig med Karolina Fager Svensdotter den 23/12 1855.
Karolina Fager Svensdotter är född 18300422.
 
Hennes föräldrar Sven Fager Petersson och Lisa Olofsdotter gifte sig 18270701
 
mvh
Christina

2003-10-16, 18:56
Svar #7

Annika Johansson

Hej Christina!
Det du har hittat i JBGF stämmer med mina uppgifter.
Jag är inte direkt släkt med denna släkt utan jag forskar åt min faster.
Hennes farmors mor hette Kristina Lovisa f.1858-09-20 Lekeryd, hon var syster till din farfars far Frans Oskar, så det är med henne du är riktig släkt med *ler*
 
Dessa två syskon hade ytterligare 6 syskon.
 
mvh
Annika

2003-10-18, 00:01
Svar #8

Eva Leksell

Jovisst är det så att Frans Oskar Vred, son till Anders Peter Andersson Vred och Karolina Fager, så småningom kallar sig Lexell (eller Leksell, eftersom barnens namn sedan stavas så). Hans bror Gustav Vilhelm tog också namnet Leksell. Här kommer sådant jag tagit reda på om dem:
 
Frans Oskar, f 1868 8/1 i Lekeryd (fb)  
Gift 1) med Ida Karolina Johansdotter
Barn:
Alma Maria Leksell, f 1891 25710 i Sexdrega, R, (alltså inte F-län), mantalsskriven i Stockholm från 1913 (mantalsregister Stockholms stadsarkiv)  
Oskar Vilhelm Leksell, f 1897 28/9 i Sankt Anna, E (fb, tror jag), död 1982 3/3 i Mariestad, R (Sveriges dödbok).
Gift 2) med Hanna Matilda Johansson, f 1878 16/3 i Long, R  
 
Frans Oskar heter Vred i efternamn ännu 1897 i S:t Anna. Jag har skrivit att han och Ida Karolina gifte sig 1890 men vet inte var jag hittat den uppgiften. Kanske i någon av födelsenotiserna.
 
Gustav Vilhelm, f 1871 18/4 i Lekeryd (fb)
Gift 1890 2/8 i Lekeryd med Amanda Kristina Sand?n, f 1863 13/2 i Kulltorp, F (källa troligen hfl Lekeryd). De får åtminstone sju barn mellan 1890 och 1905 och bor först i Lekeryd, sedan i Hakarp, F, Börrum, E, och Gårdeby, E. Sedan vet jag inte var de bor förrän långt senare.
 
Gustav Vilhelm Leksell var källarmästare i Söderköping, E, när hustrun Amanda Kristina Leksell dog där 1924 12/6. Hon ägde stadshotellet i Söderköping (dödsannons SvD 1924 22/6, Östgöta-Correspondenten samma dag eller dagen  efter, SvD:s årsbok 1924 eller 1925). Det står antingen i dödsannons eller årsboken att hon var född Gustavsson, så hon kanske varit gift med någon Sand?n tidigare. För han kan väl inte ha varit gift med två olika Amanda Kristina?
 
Tyvärr har jag inte tagit mig tid att skriva in källhänvisningar (finns gömda i gamla kladdiga anteckningsblock). Men i regel är det husförhörslängder och födelseböcker.
 
Det här är inte min släkt. Varför jag ändå gjort efterforskningar är för att jag tycker det är roligt att se hur många olika Leksellsläkter det finns (eller har funnits) och var och när de uppstått. Om det sedan kan vara till nytta för andra, desto bättre. I ”utbyte” skulle jag gärna vilja veta var och när Frans Oskar Lexell/Leksell dog.
 
Vad betyder JBFG, förresten?

2003-10-18, 07:32
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Eva, det betyder Jönköpingsbygdens genealogiska förening, uppgifterna har de hämtat bland avskrifterna av ministerialböckerna på webbplatsen www.jbgf.just.nu (finns även i Digitala Forskarsalen hos SVAR).
 
De som använder uppgifterna bör kolla dem mot originalen, det händer ibland att någon påpekar fel i avskrifterna men andra missar får vi kanske inte reda på. Dessutom finns det ett begränsat antal tecken i det egenutvecklade programmet vi använder, så det är inte alltid hela namnen ryms när det blev modernt med många långa namn .
 
Hälsningar,
Eva
(ordförande i föreningen)

2003-10-18, 12:58
Svar #10

Annika Johansson

Eva Leksell, tack för dina uppgifter.
Och till dig Eva Dahlberg så måste jag tacka för det fina arbetet ni gör.
JBGF är ett utom ordentligt bra komplement när man forskar*ler*
m.
mvh
Annika

2003-10-18, 15:57
Svar #11

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Eva
 
Tack för alla uppgifter. Vad roligt att jag kan ge dig något i utbyte. Det är dock ingen bekräftad uppgift men jag har hittat den bland min farfars anteckningar. Frans Oskar dog den
16/5 1950 och från andra släktingar skulle han då ha bott i Lidköping (eller i någon församling i dess närhet, kan Sjönön vara en församling ? )
 
Min farfar Robert Leksell född 1885, alltså ett äldre syskon till Alma och Oskar bar namnet Andersson enligt hans militärbok. Han var soldat på Axevalla mellan 1905 och 1909. Vet du när de bytte namn eller varför. Min farfar sa alltid att det var ett soldatnamn. Har du hittat något om detta ?
 
Frans Oskar och Ida Karolina fick ytterligare ett barn Gunnar Rudolf f 11/10 1902 i Eggby.
Denna uppgift har jag fått från Forskningsavdelningen i Skara.
 
I andra giftet med Hanna Matilda Johansson  (gifta 29/4 1914 i Long) får han minst fem barn varav 4 skulle varit döttrar och en son. Sonen föddes 1921 och lever fortfarande.
 
I övrigt känner jag till många ättlingar till Oskar Leksell som var född 1897 men efter min farfar finns det många släktar men endast ett fåtal som bär namnet Leksell.
 
Mvh
Christina

2003-11-02, 17:57
Svar #12

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Ett tillägg till ovanstående. I min farfars
militärbok står både namnet Leksell och  
Andersson. Den är från 1909.
 
Christina

2003-12-03, 21:57
Svar #13

Eva Leksell

Först vill jag rätta lite av det jag skrev tidigare: Dödsannonsen för Wilhelm Leksells hustru Amanda Kristina var införd den 13 juni 1924 i Östgöta Correspondenten. Sedan får jag ändra mig lite i frågan om hans hustru. Kanske var han ändå gift två gånger och att första hustrun hette Maria Kristina Sand?n ( som det står i JBGF). I dödsannonsen nämns inga barn och med första hustrun hade han i alla fall en dotter - om hon nu överlevde.
 
Nog hade jag tänkt svara mycket tidigare, men först ville jag söka rätt på mina anteckningar så jag hade något att komma med. Nu har inte det blivit av än så jag skriver ändå. Vill också tacka för de uppgifter och tips jag fått. Synd att jag inte har några anor i Jönköpingstrakten, för JGBF:s sökmöjligheter skulle jag uppskatta.
 
I Sveriges dödbok 2 fann jag det här (obs inga namn eller födelseförsamlingar före ca 1970):
 
Den ende man som är född år 1868 och död 1950 i Skaraborgs län är född 1868 8/1 och död 1950 ?/5 i Hovby (Lidköpings kommun. Änkling 1947. Kan inte det stämma med Frans Oskar Vred? Det är i alla fall samma födelsedatum som jag hade antecknat.
 
Frans Robert Albert måste vara den man som är född 1885 20/6 och död 1967 13/10 i Falköpings stadsförsamling, gift (1911). Och det här är då hans hustru:
 
Augusta Vilhelmina Leksell, död 1978-09-16 i Falköpings stadsförsamling, född 1890-01-24 i Marka (R), änka (1967-10-13).
 
Christina, har du kollat om Frans Robert var född i Ullasjö? Kanske ska man söka i Ullasjös moderförsamling Svenljunga också. Jag har tidigare sett att han skulle vara född i Eggby, men där hittade jag honom inte. Kanske sökte jag inte tillräckligt ordentligt, för jag ser att jag haft fel födelseår på honom.

2004-02-16, 15:31
Svar #14

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Äntligen har jag varit i Skara och kontrollerat om Frans Robert Alfred var född i Ullasjö och det var han. Han var född 29/6 1885, fader stod dock okänd. Jag hittade honom i kyrkoböckerna för Ullasjö.
 
Christina

2004-02-29, 19:18
Svar #15

Eva Leksell

Christina, nu har jag också kollat lite till. Jag ville bland annat se om det fanns något tidigare belägg för namnet Leksell än 1909. Och det gjorde det. När Gunnar Rudolf föddes i Eggby 1902 11/10 står fadern som Fransk Oskar Leksell.
 
Jag tittade också i några husförhörslängder. I Ullasjö AI:4 (1881-90) s 21, Kolarp, finns Ida Karolina med sonen Frans Robert Alfred hos hennes föräldrar Johan Niklas Pettersson och Maria Helena Isaksdotter.
 
Sexdrega AI:22 (1885-94, s 3, Torstensgården, Billeberg. Ida Karolina Johansdotter, hennes son Fran Robert Alfred och hennes far Johan Niklas Petersson (änkling 1886 24/11) inflyttade 1889 6/11 från Ullasjö. Frans Oskar Anderson Wred, dräng, inflyttad 1890 från Ullasjö; bevistat beväringsmöte 1889 och 1890. Han och Ida Karolina tog ut lysning 1890.
 
Sexdrega vigda (SCB-utdrag) 1890 3/4 Frans Oskar Wred i Ullasjö Stom af Ullasjö församl. och Ida Caroline Johansdotter (oläsligt ord) i Billeberg Torstensg[ården]. Bådas första gifte.
 
I Sexdrega AI:23 (1885-94), s 28 Billeberg, Assmundsgården, Gärdstorp, framgår att Frans Oskar inte är far till Frans Robert Alfred utan styvfar. (Du har väl också noterat att det står Alfred och inte Albert i tidiga kyrkböcker.)
 
Sedan måste du förstås själv kontrollera kyrkböckerna så att det blir rätt, men jag tänkte att det här kunde vara till hjälp.
 
Det är säkert riktigt att Leksell var ett soldatnamn, men det behöver inte vara Frans Oskars. Det var de indelta soldaterna (yrkessoldater) som fick soldatnamn, inte beväringarna. Jag har till exempel sett att två bröder på 1870-talet tog sin morbrors gamla avlagda soldatnamn.

2004-02-29, 20:47
Svar #16

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Tack så mycket för all hjälp du givit mig.
Eftersom jag är nybörjare och inte har så mycket tid att släktforska så har det varit ovärdeligt. Synd bara att inte Frans Oskar var far till min farfar. Vet du något sätt man kan gå vidare på ?
 
tack ännu en gång!!!!!!
 
 
M.V.H.Christina

2004-03-07, 19:49
Svar #17

Eva Leksell

Det var bra att det jag hade att komma med kommer till nytta. För att gå vidare måste du nog gå till kyrkböckerna.
 
Den födelsenotering om Frans Robert Alfred som jag hade tillgång till var bara ett SCB-utdrag (alltså en avskrift). Det kan stå mera i originalet och där bör det också finnas med faddrar. Har du tur står fadern nämnd där. Du kan höra med landsarkivet (vet inte om det är Vadstena).
 
För övrigt måste Frans Oskar Leksell vara den som dog i maj 1950 i Hovby och som blev änkling 1947. I dödboken för Hovby 1947 hittade jag nämligen som nummer 5: Hanna Matilda Leksell, född 1878 16/3, född Johansson, hustru till fd ladugårdskarl Frans Oskar Leksell, Östby 8:1, Torplyckan.

2005-04-07, 20:40
Svar #18

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej  
 
Söker kontakt med Eva Leksell för fortsatt konversation gällande ovanstående. Jag har fortsatt och forskat på min farfar och har försökt följa honom från Ullasjö. 1890 var de ju bosatta i Sexdrega. 1892 flyttar de till Forsa församling i Gävleborgslän. 1894 flyttar de till Börrum i Östergötland. Jag har sedan kunnat följa att de i princip har flyttat varje år under den tid de bor i Östergötland. 1901 flyttar familjen utan min farfar till Eggby i Västergötland. Min farfar flyttar vidare till Varvs församling i Östergötland samtidigt. Sedan har jag inte kommit längre. Min fråga till dig är dock eftersom jag har sett att det fanns personer med namnet Leksell i Gävle och dessutom sett har du tydligen har anknytning till just den släkten som fanns där om du kan se någon koppling att de kanske jobbat eller liknande på samma ställe och att Frans Oskar därigenom tagit samma namn senare pga att han kanske tyckte det var ett fint namn. Namnet Leksell har de tagit när de bor i Skärkind 1897.
 
Christina

2005-05-08, 19:25
Svar #19

Eva Leksell

Hej Christina
 
Min släkt Leksell har mycket riktigt funnits i Gävle, men inte just på 1890-talet (min farfars far flyttade omkring 1891 till Alfta i Hälsingland och hade ett bageri där). Det fanns även en annan släkt Leksell i Gävle i slutet av 1800-talet.
 
Men jag tror ändå inte det var därifrån Frans Oskar fick id?n till namnet. Hans bror Gustav Vilhelm tog ju samma namn. Om du har kollat hfl Börrum 1891-99 (AI:11) med Frans Oskar Wred på fol. 73 så kanske du missade att Gustav Vilhelm står på nästa uppslag, fol. 74. På honom står anmärkningen har tagit namnet Leksell. Han var inflyttad 1893 från Hakarp och står som utflyttad till Skärkind (1895?). Du kan ju försöka kolla när exakt han och hans familj flyttade - och om det nu var till Skärkind eller Gårdeby - så avgränsar man tiden för namnbytet. Jag tror fortfarande mest på att hemsocknen Lekeryd har inspirerat till namnet Leksell.
 
I nya Sveriges dödbok 3 ser jag att mina tidigare antaganden stämmer. Frans Oskar Leksell dog 1950 16/5 i Hovby R. Och Frans Robert Albert Leksell dog 1967 13/10 i Falköpings stadsförsamling (men står med den felaktiga födelseförsamlingen Eggby).

2005-05-17, 20:11
Svar #20

Utloggad Christina Kardell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Tack för ditt svar. Den kopplingen har jag
inte tänkt på Lekeryd - Leksell.
 
 
Christina

2011-11-18, 12:44
Svar #21

Utloggad Thommy Leksell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-11-18, 12:44
    • Visa profil
    • lxl.se
Hej alla Leksellare  
Jag heter Thommy Leksell, är 61år och har en son Lars och en dotter Jenny, har 6 barnbarn.
min far som dog redan 1963 hette Lars Leksell född 1926 (jag heter också Lars Thommy) Min far kommer från Wilhelm (Wille) Leksell född 1900 i Gårdeby Östergötland.
Min farfar kom från Gustav Leksell född 1871, fick nog namnet Leksell mellan 1890-1900 då min farfar är inskriven kyrkboken som Leksell Carl Wilhelm. Min farfars far Peter Vred Andersson född 1828.
Vid frågor tfn 0706-666 385.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna