ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2009  (läst 935 gånger)

2001-01-07, 21:59
läst 935 gånger

Utloggad slundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 20:21
    • Visa profil
    • anderlund.com
Eftersöker släkt till eller infomation om Teckla Augusta Alm Marstrand 1856-12-07- 1920-01-07
Gift i Karlskrona med Emil Lundgren.
MVH Stefan Lundin

2004-02-18, 14:17
Svar #1

Utloggad lillhanna

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2009-07-16, 10:12
    • Visa profil
Eterlyser en Carl Henrik Carlsson  från Marstrand levde ungefär från 1830 t.o.m slutet av 1800-talet.Hade ungefär 10 barn de allra flesta söner.Hade många arbeten bl.a var han pianostämmare bl.a på Societetssalongen.
Elisabeth Östberg i Göteborg

2007-06-16, 20:16
Svar #2

Inger Nilsson

Hej.
 
Jag har fått ett problem.
Jag har sökt på släktportalen och  har nog kommit fel på släkten Bökman. Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en Christian Bökmanfödd i Marstrand född 1779 eller 1777 gift med Johanna Jonasdotter född 1795. Jag har Hans Jakob Bökman f 1726-02-15 som Christians far kan detta stämma. Jag sökte vidare och kom in på släkten Wohlfart och de är en rik släkt men enl. husförhöret ovan står Johanna som fattighjon det har gjort att jag misstänker att jag gjort fel.
 
Hoppas på  hjälp.
 
Mvh/Inger

2007-06-17, 22:37
Svar #3

Utloggad kenneth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1240
  • Senast inloggad: 2019-06-02, 19:18
    • Visa profil
Inger
 
Lite uppgifter som kanske kan hjälpa dig lite..
 
Marstrand C:4
 
1824-12-12 Änkeman Kristian Bökman 47 år.
  Pigan Johanna Jonasdotter 29 år.
 
1813-11-07 Båtskeppare Kristian Bökman 35 år.
  Änkan Kristina Cecilia Andersson 33 år.
 
Marstrand B:1
 
1813-06-14 Dräng Kristian Bökman från Torsby
  (Bor då hos en Theodor Bökman)
 
Mantalslängd 1815
 
Marstrand Sjöman Kristian Bökman med hustru. Syster Charlotta.

2007-06-18, 11:22
Svar #4

Inger Nilsson

Hej Kenneth.
 
Tack så mycket för dina uppgifter.Nu har jag lite andra uppgifter att gå på.
 
Ha en trevlig sommar hälsningar Inger

2007-07-13, 20:50
Svar #5

Inger Nilsson

Hej.
 
Jag har fastnat på Bökmans. Kristian Bökmans 2:a fru Johanna Jonasdotter f 1795. Jag kan ej finna hennes föräldrar och eventuella syskon. Finns det någon somkan hjälpa mig med detta.
 
Mvh/Inger

2007-08-01, 20:18
Svar #6

Dorthe Munch

Maria Greta (Margrethe Marie) Welander gift i Danmark den 1 maj 1828 med  Niels Nielsen (Jensen)Findes der efterkommere til Maria ? ud fra Family Search så er hendes før Peter Welander og hendes mor Brita Stina Lindgren født 1 may 1752, Skara, Skaraborg, Sverige død ca 1763.
Britas før - Johan Lindgren f ca 1730, Skara, Skaraborg og mor Christina Ruth Brita født ca 1732 Skara, Skarasborg Sverige.
Kender du til den familie så vil jeg gerne høre fra dig.
Hilsen Dorthe Munch, Danmark
mail: dorthemunch@mail1.stofanet.dk

2007-08-01, 22:45
Svar #7

Utloggad kaprifol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Dorthe, hennes mor kan inte vara född år 1782 och avliden år 1763.
 
 
www.familysearch.org
 
Maria Greta WELANDER  
Sex: F      
Event(s):  
Birth: 05 Apr 1799  Place:  
Christening: 07 Apr 1799  Place: Marstrand, Goteborg och Bohus, Sweden  
 
Parents:  
Father: Peter WELANDER
Mother: Brita Stina LINDGREN  
 
 
mvh Hanne

2007-08-01, 22:46
Svar #8

Utloggad kaprifol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil

2007-08-02, 23:03
Svar #9

Dorthe Munch

Nej - de må bero på en fejl i Family search, men hun skulle være?født 1 maj 1752 Skara, Skaraborg, Sverige.

2007-08-24, 00:20
Svar #10

Inger Nilsson

Hej.
 
Undrar om någon känner till Folskolläraren arvid Bernhard Olsson född 1882-05-28 i Karlskron flyttade till Marstrand 1907-11-25. Jag vill gärna veta om han gift sig och han har barn, allt är av intresse.
det är min farfars bror.
 
Mvh/Inger

2007-08-24, 11:17
Svar #11

Anita Karlsson

Hej Inger!
 
Här kommer utdrag ur Sveriges befolkning 1900 på Arvid Bernhard, föräldrar och syskon till honom;
 
Post 418847
 
Olsson, Karl
Smed
 
f. 1855 i Hjortsberga (Blekinge län, Blekinge)
 
Gift man, far i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Hjortsberga Blekinge län
 
 
Post 418848
 
Bram Karlsson, Matilda
 
f. 1860 i Karlskrona amiralitetsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Karlskrona Amiralitetsförsamling Blekinge län
 
 
Post 418846
 
Arvid Bernhard
 
f. 1882 i Karlskrona (Blekinge län, Blekinge)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Karlskrona Blekinge län
 
 
Post 418843
 
Herlöf Alexius
 
f. 1889 i Tjurkö (Blekinge län, Blekinge)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Tjurkö Blekinge län
 
 
Post 418844
 
Anna Hildegard Valeria
 
f. 1891 i Tjurkö (Blekinge län, Blekinge)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Tjurkö Blekinge län
 
 
Post 418845
 
Herman Julius
 
f. 1895 i Tjurkö (Blekinge län, Blekinge)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Quarter 1:53
Karlskrona stadsförs (Blekinge län, Blekinge)
 
Födelseort i källan: Tjurkö Blekinge län
 
 
Jag finner honom inte i Sveriges dödbok, så kontakta Landsarkivet för Karlskrona och Blekinge län, så kan de ta fram vad som hände honom efter år 1900.
 
Gå in på www.statensarkiv.se och klicka på landsarkivet för Blekinge län.
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-08-26, 11:32
Svar #12

Inger Nilsson

Hej Anita.
 
Tack för uppgifterna du har tagit fram.
Nu går jag vidare till landsarkivet.
 
Mvh/Inger

2007-09-22, 20:48
Svar #13

Utloggad marie_linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det är någon som vet lite om en värmlänning vid namn Anders Olsson . Föddes 10/1 1823 i Holmedal, Värmland. Han arbetade på många bruk som skifferläggare. Hans föräldrar var:
Olof Hansson f. 1795 Holmedal och mamma Caisa Svensdotter 18/12 1796 Sillerud, Värmland.  
 
Anders flyttade så småningom till Marstrand och träffade där Maria Katrina Larsson (Johnnesdotter) född 28/1 1830 Sundals-Ryr nära Vänersborg. Innan hon flyttade till Marstrand bodde hon ett tag i Vänersborg där jag förlorade henne, för att sedan hitta henne igen i Marstrand. Anders och Maria Katrina gifte sig 8/8 1862.  Maria Katrina kom från en smedsläkt Åberg som arbetat på Kolleröbruk i flera generationer verkar det som.
Som gifta bor de inne i Marstrand nr 173?, 137.
 
Är det någon som vet vad som hände med dem, deras barn etc?
 
Hälsningar
 
Marie

2007-09-23, 16:39
Svar #14

Anita Karlsson

Hej Marie!
 
Här kommer utdrag ur Sv.Befolkning 1890;
 
Post 2783000
 
Olsson, Anders
Skifferläggare
 
f. 1823 i Holmedal (Värmlands län, Värmland)
 
Gift man, far i familjen
 
Staden N:o 137
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Holmedal Werml. l.
 
 
Post 2783001
 
Larsson, Maria Katarina
 
f. 1830 i Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Staden N:o 137
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: S. Ryr Elfsb. l.
 
 
Post 2783003
 
Berqvist, Johan
 
f. 1869 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
s.
Ogift man, barn i familjen
 
Staden N:o 137
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrands
 
 
Post 2783002
 
Trapp, Anna Karolina
 
f. 1874 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Fost.d.
Ogift kvinna, barn i familjen
 
Staden N:o 137
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrands
 
 
Här kommer utdrag ur Sv.Befolkning 1900,
 
Post 1592684
 
Bergqvist, Johan
Båtförare
 
f. 1869 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Gift man, far i familjen
 
Staden N:o 52
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrand Göteborgs och Bohus län
 
 
Post 1592685
 
Olsson, Ottilia Konstantia Josefina
 
f. 1869 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
h.
Gift kvinna, mor i familjen
 
Staden N:o 52
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrand Göteborgs och Bohus län
 
 
Post 1592682
 
Ellen Judit Kristina
 
f. 1897 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Staden N:o 52
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrand Göteborgs och Bohus län
 
 
Post 1592683
 
Rut Jonnie Konstantia
 
f. 1898 i Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
d.
Flicka, barn i familjen
 
Staden N:o 52
Marstrand (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Marstrand Göteborgs och Bohus län
 
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-09-23, 17:47
Svar #15

Utloggad marie_linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Anita!
 
Tack för uppgifterna. Jag är mycket tacksam för all hjälp.  
Jag hade ingen aning om Johan, hans fru eller barn. Jag hade uppgifterna på Anders och Maria Katrinas son Carl f. 18/9 1864 och dotter Carolina 24/11 1867.  
Kan du se något om Carolina? Hon kanske dog eller flyttade innan 1890?
 
Jag blir lite nyfiken på fosterdottern Anna Trapp. Konstigt efternamn, eller ? Vem var hon ?
 
Jag har mest forskat på släktens anor i Blekinge men tänkte nu ta upp mina anor i Marstrand/Stenkyrka. Så vi hörs säkert igen.
 
Hälsningar
 
Marie

2007-09-23, 18:53
Svar #16

Anita Karlsson

Hej Marie!
 
Jag fann familjen på s.158 i Marstrand, 1884-94, genline; 930.2.33100.
 
Anna Karolina Trapp finns med där och dottern Carolina.
 
Kontakta Landsarkivet i göteborg, så kanske de kan hjälpa dig framåt i sökandet efter Carolina och Anna Karolina.
 
Gå in på www.statensarkiv.se och Landsarkivet i Göteborg.
 
Har letat efter dem i Sv.Befolkning 1900, men finner dem inte.
 
MVH. Anita Karlsson.

2007-09-23, 20:13
Svar #17

Utloggad marie_linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Tack för all hjälp. Jag ska följa ditt råd och ta kontakt med Landsarkivet.
 
Hälsningar
Marie

2008-01-09, 10:32
Svar #18

Utloggad janemyr

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2010-06-13, 09:19
    • Visa profil
Hej, jag har kört fast på en del i min släktforskning:
 
Jag söker modern till Johan Vilhelm Olsson, född i Garnisonsförsamlingen (Göteborg) 1869-08-21. Hon heter enl scb-utdraget :324, GID 100014.49.39200, Maria Olsson (änka) från Marstrand, 35 år. Jag hittar dock inga uppgifter mer om Maria född omk 1834 och söker hjälp.
 
MVH
 
Magnus Janemyr

2008-01-09, 16:59
Svar #19

Utloggad stigm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2014-01-11, 09:21
    • Visa profil
Marie
 
Anna Karolina Trapp flyttar från Marstrand AI:13 p 158 (gid 930.2.33100)den 12/11-91
till p 126 (gid 930.2.30000)
Där hon heter Anna Karolina Persson (dottern är kvar på p 158)
Den 25/4-93 flyttar hon (vad jag tolkar det som)till Tyskland
Utflyttnings att nr 17
 
Mvh Stig M

2008-04-23, 16:19
Svar #20

Utloggad runek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2019-03-30, 12:02
    • Visa profil
Hej Marstrandsforskare.
Jag söker Gustav Adolf Karlsson född i Forshälla 1880 10/2. Han flyttar till Marstrand 1897 10/11. Har någon uppgifter om honom senare?
MVH
Rune Karlsson

2008-04-24, 12:27
Svar #21

Utloggad uddevalla

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2018-11-03, 18:45
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej Rune!
Vilka källor har du att Gustav Adolf är född i Forshälla och om flytten? Han finns i alla fall inte i Forshälla födelsebok.
Mvh Inga-Lill

2008-04-24, 23:18
Svar #22

Utloggad runek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2019-03-30, 12:02
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
Gustav Adolfs mamma Maria var piga i Ivarsbo, Dybäcken, Ingelstorp,flyttade fram och tillbaka mellan Forshälla och Hjärtum. Han kan vara född i Forshälla men skriven i Hjärtums födb. Mamman lämnar honom 8 år gammal i Ingelstorp och gifter sig i Hjärtums by. 1894 går han i skolan Stenbacken. 1897 finns en anteckning att han flyttar till Marstrand, kanske han inte kom till Marstrand.

2008-04-25, 01:03
Svar #23

Utloggad uddevalla

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2018-11-03, 18:45
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Jag hittade honom i Hjärtums födelsebok C:7 bild 34, på AD Online. Har var född den 19/2 1880, inte den 10:e. Sen hittar jag honom med hans mor i Hjärtum AI:38 sid. 111, AI:41 sid. 147, AI:42 sid. 140. 1887 18/11 flyttar modern därifrån till Hjärtum Nedergård och gifter sig 1888 29/6. Hon lämnar då kvar sonen som fosterbarn hos Karl August Nilsson och Maria olsdotter på Ingelstorp. Karl August Nilsson dör 1894 24/2. Detta är den sista hfl i Hjärtum (1886-1894) och det finns inga mer böcker där än till 1894. I Cd-skivan 1900 så finns inte Maria Olsdotter med så hon har väl förmodligen dött. Däremot så finns det en Gustaf Adolf, född 1880 i Hjärtum, skriven i Göteborg, i Östra Haga Nr. 9B, år 1900. Kan det vara han? (Ett litet tips: Skriv noggranna källor vart du har hittat uppgifterna så är det lättare att hjälpa till.)
Mvh Inga-Lill

2008-06-16, 10:35
Svar #24

Utloggad marie_linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej alla Marstrands forskare!
 
Jag är i stort behov av hjälp med att hitta ett hus/adress i Marstrand. Jag försökte med Kungälvs kommun för 2 v sedan men fick idag svar att de inte kunde hjälpa mig, så nu är det panik. Då återstår naturligtvis bara Anforum.  
 
Jag har tidigare ställt lite frågor kring familjen, se ovan. Nu gäller det sonen Karl Bergqvist (f. Andersson) 18/9 1864-10/9 1911 med fru Anna Paulina Olsson 29/9 1863-4/4 1904.
 
1890 bodde familjen på nr 137 / nr 37 Koön. /173½)
1900 heter adressen: staden 53, 54.
 
Min mamma fyller nämligen 80 år i midsommar och vi tänkte åka upp till Göteborg/Marstrand och titta oss omkring där släkten bott.
Jag vet om att huset finns kvar men inte var. Vi kommer nere från Skåne och vet inget om Marstrand.
 
Snälla HJÄLP
 
hälsningar
 
Marie  

2009-01-21, 17:32
Svar #25

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej,
 
Jag skulle vilja återkomma till släkten Brun/Bruhn i Marstrand, vilken har diskuterats flitigt här på Anbytarforum.
 
Den 22/2 2006 skrev jag följande:  
 
På Tjörns släktforskares hemsida återges följande utdrag ur Norske Rigs-Registranter (volym IV, sidan 550) 1614-12-24: Jörgen Lunge fik brev Bernt von Ostende hos Mats Bagge til Holmegaard, Hans Brun til Vidsted, Henrik Pederssön til Ristenes og Fru Sidsel Brun til Möllinggard, afgangne Knut Bildes Efterleverske, boendes udi Baahus Len, til sin Betalning skulle for hjälpe.  
 
Sidsel Brun är rimligen identisk med nämnda Cecilia Rommelsdotter Bruhn som (enligt Elgenstierna) var dotter till Romel Pedersen Brun till Brunstorp och Bodil Clausdotter Gagge till Folkestrup.  
 
Men vad menas då med Möllinggard?  
 
Och vem var Hans Brun till Vidsted? Var han hennes släkting (kanske t o m hennes bror)?  
 
Nu när Skånelands Medeltid, del B kommit ut (enligt uppgift med en artikel, av Tor Flensmarck, om släkten Brun i Vä), har det månne framkommit några nya uppgifter som kan reda ut ovanstående och klargöra var släkten egentligen kom ifrån?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2009-01-23, 09:23
Svar #26

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej igen,
 
Vid en närmare titt visar det sig att personerna och gårdarna i ovan nämnda brev från år 1614 nog faktiskt låter sig identifieras, t o m den gäckande Hans Brun!
 
Med Holmegaard avses uppenbarligen Holma gård i Brastad socken, där Mats Bagge hörde hemma (enligt uppgift död år 1639). Hans dotter Karen lär ha blivit gift med en Peder Lauridsen Månesköld (död efter år 1679).
 
Henrik Pederson på Ristenes är rimligen identisk med Henrik Pedersson Månesköld på Restenäs i Resteröd socken (enligt uppgift här på AF gift med en Lisbeth Pedersdatter Bagge, syster till ovan nämnde Mats Bagge).
 
Och med Möllinggaard måste rimligen avses Morlanda gård där ju Cecilia Brun hörde hemma, och vilken enligt Orust Släktforskares hemsida även kallats Molandt gaardt. Jfr Mollan sogen i brev av den 28/5 1494 (SOFI,  Dipl.Norv- IV) samt uti Mollandt sogenn i brev av den 23/10 1544 (SOFI, Dipl.Norv. III).  
 
Vad går då att få fram om nämnde Hans Brun i Vidsted, mer än att han enligt nämnda brev var boende i Bohus län?
 
I personregistret till Norske Rigsregistranter kallas han Hans Brun till Vidsted och Timmersö.
 
Något Vidsted har jag inte lyckats finna...
 
Två andra brev i Norske Rigsregistranter (fjärde bandet, s 172-174), från den 5 respektive den 25 januari 1607, låter oss dock reda ut begreppen!  
 
De handlar om ett jordaskifte mellan kungen och Hans Brun, som här kallas Hans Brun till Timmersø, vor Mand, Tjener och Skibshøvedsmand.  I utbyte mot gårdar i Tanums socken (en av dessa beboddes av en Anders Gundersson, och en annan gård av en Lauritz Eriksson, en tredje kallas Kuen och beboddes av en Thore Andersson) samt en ödegård som kallas Torp [Fristorp] i Hogdals socken, så erhåller Hans Brun og hans Arvinger af vort och Norges Krones Gods en Gaard, kaldes Wessie [Vese] i förenämnde Baahuss Len, som Temmetei (?) og Haagen Olsson paabo.
 
Till yttermera visso skriver Holmberg (1842-45) i sin beskrivning av Bohuslän (s 146), vad gäller Bro socken: Enda säteriet i socknen är Vese, i äldre handlingar kalladt Vesie och Vetzö, innehades någon tid av släkten Brun..
 
Denne Hans Brun bodde alltså år 1614 i Vese, Bro socken, och hade tidigare ägt jord i Tanums och Hogdals socknar.
 
Då övriga personer i 1614 tycks tillhöra samma släktkrets, så ligger det kanske nära till hands att förmoda, att Hans Brun och Cecilia Brun på Morlanda var besläktade?  
 
Var han kanske ytterligare ett syskon ur Romell Pedersen Bruns barnaskara i Vä, Skåne, som hamnade i Bohuslän, i likhet med:
 
Birgitta Brun, gift med Peder Knudsen Månesköld i Olsnäs och Åkervik,
Cecilia Brun, gift med Knut Bildt i Morlanda,
Karen Brun, gift med Arild Grijs i Jonsered och Partille, och
Claus Brun i Marstrand (enligt uppgift, ännu ej belagd i källmaterialet)?
 
Eller fanns det en helt annan släkt vid namn Brun i Bohuslän vid den tiden?
 
Kanske kan Hans Bruns koppling till  Timmersø vara en ledtråd i sammanhanget?
 
En titt i Ortnamnsregistret ger en möjlig kandidat: Timmersjö (eller Timmesjö) gård i Harplinge socken, Hallands län, vilken år 1692 beboddes av en Anders Brun (gården kallas då Timmerse).
 
Hade således släkten en koppling (även) till Halland?
 
Kanske borde denna diskussion istället föras under släkten Brun, men det vore väldigt spännande att få synpunkter på ovanstående.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2009-01-23, 15:45
Svar #27

Utloggad ary

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Med tanke på att släkten Peder Månesköld efterlämnade en gård i Harplinge så känns det spåret intressant.

2009-01-24, 00:44
Svar #28

Utloggad guto

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2019-05-20, 12:47
    • Visa profil
    • www.gunneltoft.se
Hej!
 
Finns det någon som forskar på, eller har uppgifter kring släkten Hillberg i Marstrand, så skulle det vara roligt att få kontakt. Det gäller ättlingar till fiskaren m m Anders (Andreas) Hillberg, född 1784, och hustrun Ingrid Jonsdotter, född 1791.
 
Hälsingar
Gunnel Toft

2009-01-25, 14:58
Svar #29

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Jättekul att höra ifrån dig, och väldigt spännande med kopplingen till Harplinge!
 
Jag vet inte om det är ett stickspår, men Nordström återger i sin artikel om Tormo Matsen till Ström (1952) en uppgift från Oscar Alb Johnsen, Bohuslens Eiendomsforhold, att Tormos far var en bohuslänsk adelsman vid namn Mats Pederssøn (Straale) till Toreby och Tømmersjø.
 
Uppgiften, vilken enligt Nordström är felaktig åtminsone vad Toreby beträffar, antas i artikeln vara hämtad ur äldre släktböcker.
 
Förutsatt att detta Tømmersjø är identiskt (?) med ovan nämnda Timmersjö/Timmesjö i Harplinge socken:  
 
Vore det möjligt att uppgiften om Tormo Matsens släkts jordinnehav är resultatet av en sammanblandning, och att gården har tillförts familjen - och släktböckerna -via hans svärfar, dvs ovan nämnde Peder Knutsen Månesköld?
 
Tormo Madsen var ju gift senast år 1593 med Anne Pedersdotter Månesköld...
 
Skulle således Timmersjö ingått i det Månesköldska godset?
 
I så fall är frågan hur Hans Brun passar in i sammanhanget.
 
Peder Knutsen Månesköld var ju omgift med Birgitte Brun (nämnd år 1617). Kan hon månne ha fört med sig Timmersjö i boet, och en annan delägare i gården varit hennes bror (?) Hans Brun?
 
Och hennes del sedan gått i arv till (hennes styvdotter) Anne Pedersdotter och Tormo Matsen, varefter släktböckerna med utgångspunkt i detta förhållande felaktigt utgått att Tømmersjø tillhört Tormos fädernesläkt?
 
Eller kom gården rentav ifrån ovan nämnde Peder Knutsen Månesköld vilken härstammade från Halland och, enligt Nordström (1971), bl a ägt gården ”Gubolt” i Harplinge socken?
 
Då är återigen frågan hur denne Hans Brun passar in i bilden.
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian
P.S Innehåller kanske Tor Flensmarcks artikel om släkten Brun i Vä ur Skånelands Medeltid, del B, några uppgifter om denne Hans Brun? Jag har själv inte haft möjlighet att läsa den. D.S  
P.P.S Kanske denna diskussion snarare borde föras under Månesköld eller Harplinge? D.D.S

2009-01-26, 14:15
Svar #30

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej igen,
 
Jag vet inte om jag rör till denna diskussion (vilken, som sagt, kanske snarare borde föras under Månesköld eller dylikt), men vid en titt i Hallands historia och beskrivning (1931), av Sven Petter Bexell, fann jag följande:
 
Gubbilt, 1/2 hemman i Harplinge socken, donerat till kyrkan av Claus Gagge till Arlösa den 25 april 1633.
 
Detta torde väl kunna samma som den gård Gubolt i Harplinge som enligt Nordström ägdes av Peder Knutsen Månesköld (död före den 30/10 1607)?
 
Jag hajade till när jag såg namnet Gagge, med tanke på att ovan nämnda Birgitte Brun (och hennes förmodade bror Claus Brun i Marstrand) var barn till en Bodil Clausdotter Gagge i Vä, Skåne.
 
Är detta månne bara en slump, eller kan det finnas ett okänt släktsamband bakom det hela?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna