ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Dahlgren, f. 1688 möjligen i Kristdala  (läst 799 gånger)

2003-09-03, 08:59
läst 799 gånger

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Anders Dahlgren var på 1720-t befallningsman på Nynäs gård i Ekeby i Närke. Sedermera flyttade han till Ökna by i Norrbyås (senare Gällersta).  
Han gifte sig med officersdottern Anna Margareta Ström f. 1693 i Kimito som flydde till Sverige 1715 i samband med den stora ofreden.
Troligen bodde de i Forssa ca 1720/21 där ett av deras barn anges vara född.
 
Den enda Anders född 1688 i Kristdala som jag kan finna är Anders Eriksson från Bankhult. Kan det verkligen vara den jag söker? Finns det någon som kan hjälpa mig med Anders bakgrund?

2003-09-04, 18:38
Svar #1

Marianne Lindén

Hej Ingela!
Du kanske kan få någon infallsvinkel från Sven Bankeströms bok Från flydda tiders Kristdala och Tunalän III. Där har han några släktöversikter bl.a. Gamla Klockaregårdssläkten och Släkten Dahlgren.
Släkten Dahlgren kom från Klockaregårdssläkten och där fanns Sven och Anders Persson som kan vara åtminstone anknytning till din Anders.

2003-09-05, 09:36
Svar #2

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej!
Beträffande Anders Erikssons i Bankhult bakgrund så är han med stor sannolikhet son till Erik Nilsson och Ingrid Eriksdotter som bodde i Bankhult åtminstone 1691. Han är med det också dotterson till bonden Erik Börgesson i Bankhult och dottersonson till Börge Jönsson i Bankhult, bonde i byn åtm 1602-22 och nämndeman vid Tunaläns häradsrätt 1605-19. Om dessa se Bankeströms ovan nämnda bok s 240f.
 
Klockarsläkten Dahlgren och personerna i Bankhult är vad jag vet obesläktade.
 
Om Anders Dahlgrens eventuella identitet med Anders Eriksson i Bankhult är jag tyvärr okunnig. Meddela gärna vidare framsteg här!
 
mvh
Roger AJ
Roger Axelsson

2003-09-08, 08:44
Svar #3

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Tack för ert gensvar. Jag håller som bäst på att plöja igenom Sven Bankeströms böcker men de har tyvärr inte gett någon vägledning i just denna fråga. Jag tänkte att det kanske fanns en förbisedd länk mellan klockarsläkten och min Anders men än så länge har jag i så fall inte lyckats finna den. Kommer jag på den ev. felande länken så lovar jag att meddela detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna