ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amanda Christina från Småland  (läst 366 gånger)

1999-05-10, 10:27
läst 366 gånger

Morgan Svensson

Jag söker födelseuppgifter om Amanda Christina från Småland, som utvandrade till USA före 1900 tillsammans med mor, två bröder samt en syster. Modern fyllde 96 år 1927 och bör därför vara född 1831.  
Amanda gifter sig omkring 1903 i Chigago med målaren Henning Monson född 11/6 1870 i Arvika. De får tillsammans barnet Carl född omkr. 1904.
Amanda avlider 28/9 1950 i Sister Bay Wisconsin. Kan någon ge mig ledtrådar till fam. småländska ursprung av dessa uppgifter?

1999-07-28, 16:32
Svar #1

Morgan Svensson

Jag har nu fått veta att min Amanda Christina hette Lindquist i flicknamn, efter ett svar från Vital Statistics i Wisconsin. Hon var född den 10/4 1871 i Sverige och hennes föräldrar hette Johannes och Johanna Lindquist allt enl. dödsbeviset.
Jag har försökt att spåra hennes utreseförsamling via EMIBAS men jag tycker inte jag fått någon klar träff att spinna vidare på. Kan någon annan hjälpa mig med Amandas födelseförsamling. Jag vet genom flera brev att Amanda kom från Småland.
En svag indikation pekar på trakten kring Smålands stenar betr. en avlägsen släkting.

1999-07-29, 10:02
Svar #2

Utloggad Inger Runesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2011-07-22, 13:33
    • Visa profil
Hej Morgan!
I Villstad förs. föddes Mårten August Salomonsson 19/6 1851. Mårten var i USA 2 ggr under 1880 och 1890 talet. Han tog där släktnamnet Lindqvist men återkom och bodde senare i Kyrkhult Bosebo. Detta är mycket långsökt, men kanske reste han tillsammans med en broder vid namn Johannes till USA som stannade där och tog över sin familj.
Smålandsstenar hör till Villstads församling.

1999-07-29, 12:18
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Hej Morgan!
 
Vad sägs om följande familj?
 
Johannes Arvidsson f.21/10 1823 i Anderstorp (F)
h. Johanna Månsdotter f.9/5 1831 i Reftele (F)
d. Amanda Christina f.10/4 1871 i Reftele (F)
Familjen tog ut flyttningsbetyg till Amerika 16/1 1893. De bodde då på gården Galtås i Reftele.
Källa: Reftele hfl 1893, sid. 46)
 
Har du några namn på Amanda Christinas syskon?
 
Har sökt familjen i passagerarlistorna men utan resultat.

1999-07-29, 16:37
Svar #4

Morgan Svensson

Tusen Tack till både Inger och Anna-Lena, som har fört frågan framåt, väsentligt. Jag har sökt Amanda av och till i 10 år.
Anna-Lenas uppgifter verkar innehålla de väsentliga uppgifter, som stämmer,mot det jag vet, bortsett från efternamnet, men ett namnbyte kan ju ha skett.
Jag vet inte några namn på Amandas syskon. Jag vet däremot att 2 bröder och en syster, samt mor till Amanda, samt Amandas man, ligger begravda på Oak Hill cemetary i Lake Geneva, WI. Amanda hade också a niece som hette Signe M. Johnson, som var syster till folket i Småland, som jag hälsade på. Detta sagt av Amandas make Henning, i brev, efter ett besök i Smålandsstenar 1950, hos en man vid namn J.Enok Johansson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna