ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aktuarien Sven Bergman i Jönköping  (läst 1495 gånger)

1999-01-10, 00:12
läst 1495 gånger

Göran Johansson

Sven Bergman (Magnusson) Aktuarien vid Göta Hovrätt i Jönköping. Känner någon till något om honom, hans hustru eller familj?  
 
Auskultant vid hovrätten 1674 och kanslist där 1676. Student i Lund 1685 och inskriven vid
Östgöta nation. Aktuarie vid Göta Hovrätt 1694.  
Död 18/9 1708 i Jönköping. Gift med N.N. död i Jönköping 18/9 1698.  
 
Dotter Beata Helena f. 2/2 1690 i Jönköping, g.m. hovrättskommissarie Isak Schönborg f. ca 1671
och död 1726 i Jönköping. En syster till Beata Helena var gift med Carl Fougman.  
 
Dotterdotter Anna Helena Schönborg f. 8/8 1724 i Jönköping, g.m. borgmästaren Leonard de la
Rose i Skanör

1999-01-10, 11:19
Svar #1

Mats Månsson

Sven Tonnquist har presenterat sin kartläggning av familjen Schönborg på Internet. Där finns även Sven Magnusson Bergman omnämnd. URL:en är www.abc.se/~m10660. Där finns också hans e-post adress. Du kanske redan känner till hans forskning men vid en hastig blick verkar det som om han har något mer uppgifter. Sist jag tittade så fanns det en stamtavla för Sven Bergman i slutet av den sida som innehåller Isak Schönborgs stamtavla. Jag kopierar in stycket om Sven Magnusson här nedan.
 
Sven Magnusson (Sveno Magni) Bergman. Aktuarie. Auskultant vid Göta hovrätt 12/11 1674 (egenhändigt skriven ed finns i hovrättsarkivet) Jfr A Setterdahl: Östgöta nation i Lund 1668-1913.Linköping 1913 1685 inskriven i Östgöta nation vid Lunds universitet som Sveno Magni Bergman. (Jfr S Sjöström: Skånska nationen 1682-1832. Lund 1897. 1/3 1676 kanslist och jan 1694 aktuarie i dhen Höglofl. Kongl. Giötha Hofrätt i Jönköping. Död före 22 apr 1708.  
 
Gift 1:o med okänd. Död 18 sep 1698 i Jönköping.  
 
Barn:
 
Gabriel Bergman. Född 1683 i Småland (Lewenhaupt: Karl XII:s officerare). Död 22 apr 1721 i Göteborg. Begravd 24 jun 1724 i Jönköping. Se tabell 2
 
Margareta (Greta) Bergman. Född omkring 1686. Se tabell 3
 
Beata Helena Bergman. Född 2 feb 1690 i Kristine, Jönköping (F). Levde tills. m. dottern Anna Helena 1745 i Jönköping (Tyska Maden) (Jkp mtl). Död 'utaf en Långwahrig lunge sjuka och bröst wärk' 1755. Begravd i svärsonens familjegrav 8 apr 1755 i Skanör (M). Se tabell 4
 
Annica Bergman. Född omkring . Död 1740. Se tabell 5
 
Gift 2:o 1699 med Margareta Samuelsdotter. Född 1677. Död 10 jul 1737. Far: Samuel Isacsson. Handelsman i Eksjö. Mor: Margareta Petersdotter.

1999-01-10, 21:15
Svar #2

Göran Johansson

Tack Mats!
Kände inte till Sven Tonnquist forskning. Har noterat ytterligare en son Gustaff Bergman f. 1/1 1687 i Jönköping samt att giftermålet mellan Carl Fougman och Margareta Bergman i Jönköping ägde rum den 21/5 1705 i Jönköping.
 
Vid skiftet efter Beata Helena Bergmans förste man Isak Schönborg redovisades en skuldfordran hos välborne Johan Georg Lillienberg sedemera friherre och greve. Denne var son till Daniel Dreffling som varit g.m. Christina Johanna Berghman d.t. Hans Bergman (adlad Berghman). Namnlikheten ger anledning att fundera på om det möjligen fanns något samband mellan dessa båda Bergmansläkter. Troligen är det bara frågan om en slump.

1999-09-04, 14:18
Svar #3

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Från Gunnar Tonnquist  lördagen den 3 sept.
Sven Bergman var min mf fm ff mf och jag har också forskat om honom. Jag tror att hänvisningen till Sueno Magni Bergman i Lund är ett villospår, tiden för de påstådda studierna stämmer dåligt med vad vi vet om karriären och familjebildningen i Jönköping. Jag tror mera på Göran Johanssons teori om släktskap med Berghman i Berga, dvs att han skulle vara en icke adlad bror till Hans Berghman, som sådan kommer han ju inte med i ättartavlorna för den adliga släkten.  
Jag träffade i somras fru Katarina Stiernclou-Lillienberg på Schedingsnäs, Forsheda. Hon är änka efter en ättling till Johan Lillianberg, som genom sitt gifte med Anna Drysenia var styvfar till den Carl Foughman som gifte sig med Sven Bergmans dotter Margareta. Han sade, att upplysningar om Hans Bergman - och porträtt - kan finnas på biblioteket i Växjö.
Jag har även funnit mera information om Sven Bergmans andra hustru Margareta Samuelsdotter. Hennes far Samuel Isaksson från Eksjö hörde till den där kända Kruse-släkten. Han gifte sig med Margareta Pedersdotter Wetterhamn och blev en känd borgare i Göteborg. Han dog 1676, innan dottern Margareta föddes. Änkan gifte om sig med Kasper Poppelman, med vilken hon hade fem barn. Hennes föräldrar var handlanden i Jönköping Peder Håkansson och Margareta Stormhatt. Den senare var dotter till Göran Silvestersson, den förste faktorn vid Jönköpings gevärsfaktori.

2000-01-07, 15:40
Svar #4

Göran Johansson

Bewilliades Notarien Mons. Swen Bergman eftter anmodan härads attestum om dess wähl förhållande dhen tiden han här å orten warit (ur domboksprotokoll för Östra härad 26 februari 1692). Notatien Bergman omnämnd i samma härad den 21 juni 1689. Med vänliga hälsningar, Göran Johansson

2016-03-07, 17:42
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Fynd i Kåkinds dombok 1686
 
Handlingsskrivaren i Jönköping, äreborna Sven Bergman låter  
igenom sina skrivelser för sin svärmoder, saliga
kyrkoherdens änka i Medelplana fordra kornetten
ädla och manhaftiga Algot Gadd
(Målet fortsätter)
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAAAA:71 (1686-1686) Bild 1310 (AID: v190110.b1310, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Då borde det vara en dotter till kyrkoherde Zakarias Kullenberg i Medelplana.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_S 2016-03-07 17:54)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna