ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart har kyrkböckerna på nätet tagit vägen?  (läst 595 gånger)

2001-09-30, 06:18
läst 595 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Någon som vet varför det sedan en tid är omöjligt att komma in i de småländska (Jönköpings län i huvudsak) kyrkböckerna på nätet?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-30, 07:34
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sökte i Google på Jönköpingsbygdens genealogiska och tog mig in på det sättet. Men, det är något som är annorlunda. Ministralböckerna kunde jag dock nå på detta sätt. Peter Jonsheim, webbmästaren, kanske ser detta och ger oss info.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-30, 08:47
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Via Förbunds-Rötter kommer man in på riksförbundets alla medlemsföreningars hemsidor. Om du avser Jönköpingsbygdens hemsida fungerar den precis som förut vad jag kan se.

2001-09-30, 08:51
Svar #3

Eva Dahlberg

Hej Maud ! Vilken väg går du in som inte längre fungerar ? Jag kollade via Rötters länkar, och under Kyrkböcker där fungerar det inte, medan det fungerar via Förbunds-Rötters sida Medlemsföreningar.  
 
Jönköpingsbygdens Genealogiska Förening har i och för sig bytt adress till hemsidan men det är inte den nya som används på Förbunds-Rötter (det är möjlig att föreningen inte anmält ändringen). Båda adresserna fungerar parallellt. Den nya är www.jbgf.just.nu
 
Med vänliga hälsningar,  
Eva Dahlberg (medlem)

2001-09-30, 10:29
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hejsan,
 
Det verkar som om det saknas en del i Jönköpingsbygdens URL på Kyrkböcker på Nätet, enligt det felmeddelande som dyker upp.
 
Men via Förbunds-Rötter går det bra, där finns den fullständiga adressen.  
 
Men om föreningarna byter Internetleverantörer, är det naturligtvis väldigt önskvärt att de anmäler det till Förbunds-Rötter, så att jag kan ändra, så att deras länkar är riktiga. Vi vill ha en så korrekt lista över medlemsföreningarna och deras e-post och hemsidor som det bara går, men det förutsätter litet initiativ även från föreningarna.
 
Jag är alltså sedan i våras teknisk redaktör för Förbunds-Rötter, Ted Rosvall svarar för innehållet.

2001-09-30, 10:51
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Här är den nya adressen, direkt in till kyrkböckerna:
http://w1.361.telia.com/~u36110643/bocker/bok.htm
 
Tyvärr så verkar det som om adresser och länkar ändras lite titt som tätt på dessa sidor, utan någon upplysning om att det händer. För det mesta väljer man ju att bokmärka en viss sida som man är intresserad av, för att slippa gå via förstasidan och klicka sig fram varje gång. Och då kan det bli lite problem.

2001-09-30, 11:19
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är adresserna rättade, både på sidan med kyrkböcker på nätet och i Litteratur-Sök. Det vore bra om alla webbmastrar tänker sig för både en och två gånger innan de flyttar (ändrar adress på) sidor, eftersom det ofta vållar bekymmer för läsarna. Om en länkad adress måste bytas, glöm inte att skicka mejl till RÖTTER och meddela den nya adressen. Det är förstås också bra att lägga hänvisningssidor på de gamla adresserna.

2001-09-30, 13:12
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helt rätt, Håkan! Och det skulle i icke ringa grad underlätta för läsarna om du gjorde detsamma när du flyttar olika diskussioner till nya avdelningar i Anbytarforum. Visserligen finns sökfunktionen, men den ska man ju inte behöva använda för att finna kända, men flyttade, diskussioner.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna