ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tullar och tullnärer  (läst 2031 gånger)

2003-10-16, 00:00
läst 2031 gånger

Lenah Hedin

Kan någon hjälpa mig med att ringa in VAR i Småland det har funnits tullplatser och därmed arbete för en tullnär? I tid handlar det om 1810-20.

2003-10-16, 21:36
Svar #1

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
De småländska orter jag hittar i landtullens personella berättelser (PB) för 1810 är Västervik, Växjö och Jönköping.
 
Jag gissar att det är Carl Fredrik Levander (som du har efterlyst på ett annat ställe här i Anbytarforum) som du är på jakt efter. Tyvärr finns han inte med i 1810 års PB för landtullen.
 
Stora sjötullens (eller utrikestullen) PB finns inte på mikrokort utan bara i original på Riksarkivet. Om han var verksam där kan det bara handla om Västervik efter vad jag har förstått.  
 
Och efter 1810 finns inga PB längre för då organiserades tullen om (inrikestullen - eller landtullen eller lilla tullen som den också kallades - försvann).
 
Däremot finns det tryckta matriklar över tullpersonal. Tullmuseum i Stockholm har alla i sitt bibliotek. Annars brukar de finnas på landsarkiven, åtminstone några årgångar.
 
Lycka till!
 
/Anneli

2003-10-17, 11:04
Svar #2

Lenah Hedin

Annelie,
många tack! Då blir det Tullmuseum nästa! Och visst är det Levander jag försöker spåra, tillsammans med mannen som jag misstänker är hans svärfar (med titln Överinspektör). Ditt svar är ett önskesvar för jag lär mig av ditt svar hur jag ska leta och det är guld för mig. Tack igen!
Lenah

2003-10-19, 22:01
Svar #3

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Eftersom du tänker ta dig till Tullmuseum (ligger på Alströmergatan i Stockholm, se www.tullverket.se för mer info, klicka på länken nere till höger för att komma till museets sida) så ska du också ta en titt i Fredrik Nerbys register som finns i biblioteket där. Det är ett kortregister med anteckningar om cirka 30 000 (om jag minns rätt) tullare.
 
Det vore roligt att så småningom få veta vad du hittar eftersom jag samlar på tullare, se min hemsida www.kallisti.se/anneli
 
Lycka till!
 
/Anneli

2003-10-19, 22:02
Svar #4

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Vad heter den misstänkte svärfadern förresten?
 
/Anneli

2013-05-27, 08:57
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-27, 17:46
Svar #6

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Listan som Stefan länkar till har jag ställt samman (Gavledraget har kopierat den från min tidigare webbplats). Jag har också information om alla tullare på listan (i vissa fall ganska mycket, i andra fall ganska lite - det varierar), vilket inte Gavledraget har.  
 
Listan har tidigare legat på en webbplats som inte längre fungerar. Av olika skäl har jag inte hunnit lägga ut den på min nya webbplats ännu. Om någon vill att jag skickar info om någon av tullarna på listan, mejla till tull[snabel-a]akha.se.
 
Hälsningar
Anneli

2013-05-30, 21:51
Svar #7

Utloggad Ingeborg Palmén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2013-10-01, 15:28
    • Visa profil
Kanske jag kan fråga en mera allmän fråga här om tullare ? Finns det på Tullmuseet uppgifter om tullare i Finland ca år 1700 ? Det är fråga om en besökare vid (troligtvis) Hangö Sjötull.I så fall måste jag ta mig till Stockholm !
mvh
Ingeborg Palmén i Helsingfors

2017-12-27, 14:29
Svar #8

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hej Anneli Hagman,

Jag har just stött på följande:

Jät sn, Kronobergs län, dödbok:
Anno 1678. Den 24 november 1678 begrovs tullnären i Ronneby Knut Ringh, Nöbbeled, i Jät.
(Jäts kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VaLA/00169/C/1 (1680-1761), bildid: C0024767_00076)

Finns han med på din lista?

mvh
Sofie

Listan som Stefan länkar till har jag ställt samman (Gavledraget har kopierat den från min tidigare webbplats). Jag har också information om alla tullare på listan (i vissa fall ganska mycket, i andra fall ganska lite - det varierar), vilket inte Gavledraget har. 
 
Listan har tidigare legat på en webbplats som inte längre fungerar. Av olika skäl har jag inte hunnit lägga ut den på min nya webbplats ännu. Om någon vill att jag skickar info om någon av tullarna på listan, mejla till tull[snabel-a]akha.se.
 
Hälsningar
Anneli

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna