ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sörmländska nybörjarens undran om småländsk forskning  (läst 597 gånger)

2006-06-01, 14:23
läst 597 gånger

Mari Löfgren

Jag är ny på området släktforskning och mina anor har hållit sig  i Södermanland. Eftersom jag bor i Uppsala har det varit lätt att forska fram uppgifter här. Men nu är det så att farfars mor Nanny Carlsdotter tog sig upp från Ingelsmåla, Algutsboda till Strängnäs.
Hur kollar man upp henne utan att fara ända ner till Småland? Kan man beställa mikrokort, och varifrån i så fall? Var söker man då Algutsboda och Ljuder, från Kalmar eller Kronobergs län?
 
MVH Mari

2006-06-01, 17:14
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Mari, Ta reda på SVAR-katalogen på ditt bibliotek, så ser du att du kan låna mikrokort på de socknar du behöver.  
 
Du kan också göra en utflykt till Arninge i norra StorStockholm, där Riksarkivet har en forskarsal med alla mikrokort av kyrkböcker för hela landet. Det samma gäller Släktforskarnas Hus i Leksand, där du dock får betala en dagavgift.
 
Eller också landsarkivet i Vadstena, där de har mikrokort för hela Småland samt Östergötland och Öland, som det är gratis att använda.

2006-06-01, 18:29
Svar #2

Björn Fagerstedt

Mari,
 
Hela Smålands kyrkoböcker (Kalmar, Kronoberg och Jönköpings län) finns tillgängliga via Genline. Ett abonnemang där skulle ge dig tillgång till dessa kyrkböcker.

2006-06-01, 20:39
Svar #3

Mari Löfgren

Oj! Det var bra! Tack så väldigt mycket för tipsen! MVH MARI

2006-06-01, 21:18
Svar #4

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6067
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:33
    • Visa profil
Mari!
 
Genline har du säkert gratis tillgång till på ett bibliotek med släktforskaravdelning.
Algutsboda ligger numera i Kalmar län. Tidigare hörde det till Kronobergs län. På Genline finns Algutsboda med i bägge länen.  
Ljuder ligger i Kronobergs län. Bägge ligger i Uppvidinge härad.
 
Hälsningar
Birgitta B
Birgitta B

2006-06-02, 15:28
Svar #5

Mari Löfgren

Stadsbiblioteket här, hade 2 mikrokortsläsare i ett rum, men jag vet inte om de allmäna datorerna hör till någon släktforskaravd.  
Men jag ska göra ett besök på Landsarkivet, där kanske jag kan göra ett försök.
 
Hälsningar Mari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna