ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker min farfars fars syskon  (läst 904 gånger)

2011-08-20, 01:09
läst 904 gånger

Johan Lindberg

Min farfars far, Carl Lindberg, var född i Linnås i Långaryd den 15 september 1880. Genom diverse program har jag funnit hans syskon, som var åtta till antalet. Av dessa åtta har jag efter sekelskiftet bara återfunnit tre, varutöver fem återstår: Oskar Albin (född 17 december 1882), David Enok (född 22 oktober 1884), Johan Alfred (född 21 september 1886), Vina Maria (född 26 september 1890) och August Efraim (född 14 september 1892). För att finna än mer beställde jag en uppteckning av stärbhusdelägarna efter syskonens år 1936 framlidna mor. Som stärbhusdelägare stod min farfars far tillsammans med de tre syskon jag redan hittat, men de andra fem är spårlöst borta. Om David och August stod det antecknat att de vistades på okänd ort i Amerika; om de övriga ingenting alls.  
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta de som stannade i Sverige men uppenbarligen dött tidigt, sedan jag ej själv har tillgång till något program som möjliggör vidare forskning i denna fråga i nuläget?
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-20, 07:13
Svar #1

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Godmorgon Johan Lindberg, Jag kollade i Sveriges befolkning och hittar familjen vid Linsås - Långaryd...Men det står ett namn på fadern som Mårten August Lindberg f 1880 i Mossebo Älvsborg och hustrun Anna Johanna Jönsdotter f 1853 i Långaryd...De bor vid Linsås år 1900 med 9 barn....Kolla där..
Med hälsningar Irene

2011-08-20, 12:31
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10476
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Johan!
Oskar Albin dog i nervfeber 17/1 1902. Han återfinns i SCB-utdraget över döda i Långaryd detta år. Dödsattesten är dock utfärdad i Österfärnebo (X). Oskar arbetade vid sitt frånfälle som stenarbetare i Gysinge, Österfärnebo (Österfärnebo F:3, AD Bild 109). De två andra syskonen har jag inte återfunnit.

2011-08-20, 17:48
Svar #3

Johan Lindberg

Irene: Den Mårten August Lindberg du har hittat är min farfars farfar, men hans födelseår är felaktigt; antingen i SVB 1900 (vilket efter kontroll av mig nyligen visade sig vara helt korrekt) eller i någon annan källa. Mårten var född i Mossebo i Västergötland den 9 juni 1851. Annas födelseår och födelseplats stämmer emellertid. Tack för hjälpen!
 
Åke: Tack för hjälpen med brodern! Nitton år var en väldigt ringa ålder. Går det inte att följa familjen i husförhörslängderna eller församlingsboken? Om så vore så kunde man se om någon av syskonen skrivits som död i den kolumnen eller flyttat ut ur socknen. Vad gäller de andra syskonen, det vill säga de som emigrerade, så måste ju samma sak stå där, om inte i något annat program (datumen för emigrationen och den plats vartill de flyttade).  
 
Vänligen
Johan Lindberg

2011-08-20, 19:47
Svar #4

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Johan
 
Ingen av aktörerna har skannat eller fotograferat församlingsböckerna än, så man kan bara följa dem t.o.m. 1899. Du kan kontakta eller besöka landsarkivet i Lund och ta reda på vad som står i församlingsböckerna därefter. Enl. www.nad.se finns hela arkivet i Lund, trots att Långaryd hörde till Jönköpings län till långt in på 1900-talet.
 
De bodde kvar i Linnås när Oskar Albin dog 1902. När fadern dog 1927-02-22, var han husägare i Fredriksdal nr 2 i Landeryd Norra, Långaryd. Där bodde modern och yngsta sonen kvar, med hustrun Hilma Maria Gunborg Lundborg, f 1904 Hestra, enl. scb-utdraget av församlingsboken 1930.  
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Församlingsbokutdrag, H 1 AAA/60 (1930) sid 65 inom Långaryds fs. Fredriksdal nr 2
 
Detta ser väl ut att vara bröderna, som for till Amerika. Du kan också söka dem på www.ellisisland.org där man måste registrera sig för att se passagerarlistorna, men det kostar ingenting. Johan A Lindberg reste till sin bror David Lindberg.  
 
Från cd:n Emigranten Populär
Efternamn:   LINDBERG
Förnamn:     DAVID
Ålder:       18            Kön: M
Född: 1883/1884
Församling:  LÅNGARYD    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1902 09 12
Destination: PEORIA
Medåkande:   NEJ
Källkod:     71:96:1337
 
Efternamn:   LINDBERG
Förnamn:     JOHAN A
Ålder:       18            Kön: M
Född: 1886/1887
Församling:  LÅNGARYD    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1905 07 21
Destination: DRUMMOND MT
Medåkande:   NEJ
Källkod:     79:78:61545
 
mvh Margareta

2011-08-20, 19:50
Svar #5

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil

2011-08-21, 00:23
Svar #6

Johan Lindberg

Margareta: Tack för all din hjälp! Då är alltså frågetecknen rörande två av syskonen äntligen uträtade. Johan Alfred Lindberg (född 1886) stod inte med som arvinge efter sin mor när hon dog. Bouppteckning efter fadern skrevs aldrig. David Enok Lindberg (född 1884) stod med, men befann sig ännu då utomlands och närvarade inte. Kvarstår gör emellertid systern Vina Maria (född 1890).  
 
Vänligen
Johan Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna