ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Vestbo kompani  (läst 622 gånger)

2000-04-23, 22:34
läst 622 gånger

Peter Glasell

Jag söker soldat Sven Johan Andersson Glans, född 18 mars 1817 i Drögshult, och död 11 februari 1882 i Färgaryd.(min farfars farfars far) Skall enligt en äldre släkting till mig ha haft soldatnummer 58. Är det någon som vet var, när och under vilket större förband Södra Vestbo kompani ingick ? Någon kanske t o m vet något om honom ?

2000-04-24, 01:41
Svar #1

Peter Kristensson

Södra Västbo kompani hörde till Jönköpings regemente (kompani nr 8). Regementet fanns fram till 1927 då det tillsammans med Kalmar regemente bildade det som nu heter Norra Smålands regemente.

2000-04-24, 08:45
Svar #2

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 13:08
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Enligt Grills bok om  svenska indelningsverket var soldatnummer 58 från Åkralts rote i Färgaryds socken.

2000-04-25, 15:43
Svar #3

Peter Glasell

Stort tack, Peter och Rolf. Detta reder ut en hel del frågetecken för mig. Speciellt Åkralt förklarar en del som varit svårt att tyda i de kyrkböcker jag forskat i.

2000-04-29, 07:18
Svar #4

Peter Glasell

Hej igen  
Är det någon som vet ifall det finns någon bok, eller övrig litteratur om Jönköpings regemente runt 1850 ? Det vore mycket intressant att få läsa lite om hur vardagen såg ut, vilka uniformer de hade, osv. Tacksam för svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna