ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Säterier/Frälsegods i Småland  (läst 2433 gånger)

2000-06-25, 16:25
läst 2433 gånger

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Då jag har gott om släktingar från Småland  
har jag intresse av att veta mer om följande gårdar/säterier/gods
 
Farstorp (Lemnhult)
Trollebo (Lemnhult)
Heda Storegård och Heda Lillegård (Sjösås)
Stora Svartarp (Näshult)
Serarp( Näshult)
Hälsningar Christina Claeson

2000-06-25, 17:43
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid genomgång av Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, Småland, finns Farstorp (Lemnhult), Heda Storegård och Heda Lillegård (Sjösås), Stora Svartarp (Näshult) och Serarp (Näshult) ej beskrivna som säterier. Däremot behandlas  Trollebo (Lemnhult) under Bo, i Östra härad Lemnhults sn. Säteriet var redan under medeltiden ett säteri med gamla anor och bortgavs 1361 av Nils Bengtsson (Lejonansikte) i morgongåva till hans hustru Katarina Pedersdotter. Historiken i Frälsegodsen är omfattande varför jag rekommenderar Dig att låna verket - det blir för mycket att skriva av här. Om de andra gårdarna Du nämner var frälsegårdar finner Du förmodligen även dessa i de tre banden som verket består av vad gäller Småland.
Vänligen,
Olle Elm

2000-06-25, 18:35
Svar #2

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej Olle
Tack för dina uppgifter, jo jag har läst
Almqvists bok, den är intressant. Jag försöker komma längre tillbaks i min forskning än vad jag hittills gjort,därav min efterlysning här.
Hälsningar Christina Claeson

2002-04-05, 22:41
Svar #3

Marianne Dahlén

Hejsan
Ang Trollebo, kan man kanske kontakta Skogsvårdsstyrelsen i Jönköping som har varit/är ägare till Trollebo och har en del litteratur i ämnet.  
mvh
Marianne

2007-12-23, 12:41
Svar #4

Utloggad Ulla Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2007-12-25, 23:33
    • Visa profil
I min släkt återkommer Gölberga säteri (Skirö församling i Jönköpings län) i källorna i flera generationer under 1800-talet. Mellan raderna tolkar jag att säteriets olika ägare har hjälpt mina utsatta släktingar i svåra tider.
 
Är det någon som vet något om säteriet, de som ägde det eller om någon som har arbetat där? All information, om stort och smått, är värdefull! Mycket tacksam för svar!
 
Hälsningar Ulla

2010-04-17, 19:16
Svar #5

Åsa Alderlöf

vad hette den svägerska till sigrid bengtsdotter oxenstierna , som var gift med claes christersson horn af åminne, är det någon som vet? som bodde på trollebo, sigrid hade ärvt trollebo efter sin farmor beata eriksdotter trolle. mvh åsa alderlöf

2016-11-19, 14:56
Svar #6

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Jag vill gärna komma i kontakt med dem som har forskat på säterierna Arnåsholm och Hällabäck i Västbo härad av Småland.
Båda säterierna är avhandlade i Almqvist.
Gårdarna nämns också i Curt Härenstams avhandling som ingående i arvskiftet efter Abjörn Ulfsson år 1346. Hällabäcks ägarlängd alltsedan dess anser Härenstam vara hyggligt säker, medan Arnåsholms ägande under medeltiden är mer hypotetisk.


Kan någon ha intresserat sig för dessa båda gårdars ägande under tiden fram till friköp 1811?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna