ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Son till Esaias Tegnér?  (läst 1895 gånger)

2010-10-31, 19:34
läst 1895 gånger

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Det påstås allmänt i släkten att denne man, John Jansson, född i Växjö  28/4 1826, var son till Esaias Tegnér och vissa indikationer tyder på det. Jag kan inte heller hitta honom i födelseböckerna för den här tiden. Finns det något annat sätt att få reda på födelsenotiser och särskilt om de var av känslig art eller tegs det helt sonika ihjäl?
 
Kerstin Cewers

2010-11-01, 17:13
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Du måste uppge mera information om personen ifråga. Han lär inte ha varit döpt till John eftersom han var född omkr 1826. Födelsedatum och år kan också vara felaktigt om uppgiften kommer från en husförhörslängd.
Ange även de senaste uppgifterna du har om honom, så det blir möjligt att följa honom bakåt i tiden.
Jag har sett likartade uppgifter på annan plats här i anbytarforum där Tegnér misstänkts ha varit far åt en Göran Andersson, född i Remmene (P) 1826-09-20. I samma inlägg anges också att Esaias Tegnér bodde i Lund (M) fram till maj månad 1826, samt flyttade in på biskopsbostället Östabo först 1827. Jag har inte kontrollerat om dessa boendeuppgifter är korrekta.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-11-01 17:26)
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-11-01 17:29)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-11-01, 22:23
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Varför kunde han inte varit döpt till John om han var född 1826?

2010-11-02, 07:42
Svar #3

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Såvitt jag kan se blev Tegnér utnämnd till biskop 1824, men stannade i Lund till 1826 och kom till Östrabo 1827.
John stavas ibland Jon och han dyker först upp på Östrabo som gossen Jon Danielsson, med Jansson skrivet ovanför, i hfl Växjö landsförs. AI:9,s. 229 och finns även med i nästa hfl. Därifrån flyttar han till något jag inte kan läsa.
Innan dess kan jag inte hitta honom.
Jag fann honom första gången när dottern Gerda Celestine (som är den jag följer)föddes, Kristianstads stadsförs. C:12 s. 225.
Det sista jag har av honom är i hfl Kristianstads stadsförs. AI:28, s. 63. Jag har letat i Lunds fördelseböcker också men där finns han inte. I och med att man inte hittar födelsenotisen är man ju hänvisad till hfl vad gäller födelsedata, men jag har bläddrat igenom åren före och efter 1826.
Detta kan likaväl vara en skröna men det finns enligt släktingar andra indikationer som inte går läsa ut i kyrkoböckerna.  
 
Kerstin Cewers

2010-11-02, 07:48
Svar #4

Utloggad Peter Nyqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-09, 18:09
    • Visa profil
    • www.nyqvist.eu
Jag tror att Sven-Ove menar att stavningen John är ovanlig vid denna tidpunkt. Jan, Jon, Jonas, Johan eller Johannes är betydligt mera förekommande. Dock så var man ju inte så väldigt noggrann med den exakta namnformen förr i tiden.

2010-11-02, 17:56
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jo, det var det jag menade.
I AI:9 anges han vara född den 28 juli 1826 i Växjö.
Han återfinns mycket riktigt i födelseboken detta datum. Dopnamnet är Jonas, föräldrarna är torparen Daniel Månsson och Hustru Annicka Jonasdotter (46 år). (SE/VALA/00457 Växjö C:3 (1807-1835)  Bild 195 / sid 192).
Han bor med föräldrar och syskon fram till 1842, de är torpare under Holstorp Östragård.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-11-02, 18:26
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag tycker inte det finns något som tyder på att Jonas skulle ha varit son till Esaias Tegnér. Men det finns en koppling till familjen Tegnér eftersom Jonas var betjäntgosse till familjen, vilket kan ha inneburit fördelar för honom.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-11-02, 18:41
Svar #7

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Jag har snuddat vid Jonas också med ovan nämnda föräldrar. Frågorna är många:
Varifrån kommer namnet Jansson senare?
Han kommer till Östrabo som Betjent. Det verkar vara ett ovanligt stort steg från den miljö han växte upp i, där fadern betcknas som fattig och familjen bor i en backstuga.
Varför måste landshövdingen Georg von Rosen, med hela Skåne-adelns alla betjänter inom räckhåll, rekvirera en betjänt från halv-Norrland?
Mamman, Annika Jonasdotter, var 46 år när Jonas föddes och man kan väl vara ganska säker på att om Annika Jonasdotter var modern var inte Esaias Tegnér fadern med tanke på hans kvinnopreferenser, t.ex. Martina von Schwerin.
Om däremot ett större bedrägeri döljer sig bakom det hela skulle han väl kunna vara det. Men då är modern synnerligen okänd.
 
John har en syster, Marie, född 1815, som tydligen lever allt annat än klosterliv. Hon har fyra s.k. oäkta barn och är tydligen flera gånger fälld för lönskaläge. Detta underlättade väl inte för Jonas att ta sig fram.
 
Det som talar emot ET som fadern är att han 1825-26 är upptagen med sin förestående avflyttning till Växjö. En stor komplikation är förhållandet till M. von Sch. I mars 1826 tar de ett sorgesamt avsked. Och sen rullar det på med riksdagsresor och allt möjligt annat.
 
Det jag är tämligen säker på är att Jon Danielsson och John Jansson är samma person.
 
Man behöver inga dåliga deckare. Verkligheten, om än för länge sedan, duger gott!  
 
Tusen tack för hjälpen!
Kerstin Cewers

2010-11-02, 18:44
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
1880 bor han i Kristianstad (L), Kristianstad 12-14, Stadsförsamlingen. Gift och har fyra döttrar. Arbetar som vaktmästare. (AD SE/LLA/13214 Kristianstads stadsförsamling AI:24 (1879-1888)  Bild 198 / sid 66)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-11-02, 19:15
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Var det verkligen landshövdingen som anställde Jonas ?
Esaias kom själv från fattiga förhållanden, det var hans bror Lars Gustaf och hans blivande svärfar Christopher Myhrman som tog hand om om Esaias.  
Att Jonas hade en syster som hade flera oä barn tror jag inte var ett hinder för honom, Jonas andra syskon hade inte några oä barn så familjen lär inte ha haft dåligt rykte.
Det var heller inte helt ovanligt att betjäntgossar kom från enklare kretsar, men Jonas hade säkert gjort gott intryck på familjen när han sökte anställningen. Förmodligen hade han också gott rykte inom församlingen.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-11-02, 21:04
Svar #10

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Jag har följt honom som canslivaktmästare i Kristianstad så långt det går i hfl.
 
I Oppmanna A1:10, sid 34, står under landshövdingen (som när längden börjar fortfarande är sådan - tror till 1851) diverse fint folk, Wrangel m fl. Sen hushållerskor etc. Sen kommer vännen JJ.
 Huruvida nån annan i landshövdingens tjänst formellt anställde Jon, John är ju svårt att veta, men kanske inte så viktigt i sammahanget. Han rekryterades till en arbetsplats där inte vem som helst släpptes in. From far away, dessutom.
Det var säkert en sympatisk pojke som kunde anpassa sig vilket nog var en förutsättning för att ens komma i fråga.
 
Jag tror ändå att det faktum att en dotter i familjen hade fyra oäkta barn och var dömd i tingsrätten hade betydelse för familjens rykte. Jag har aldrig sett någon som fått så många s.k. oäkta barn.
 
I Växjö landsförsamling AI:8 s. 109 står i Omständigheter något om Jonas som jag inte kan läsa. Han är struken och flyttar väl då någonstans, men det kanske inte är av betydelse.
 
Men kanslivaktmästare var väl inte fy skam.
 
Kerstin Cewers

2010-11-04, 07:28
Svar #11

Utloggad Kerstin Cewers

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 561
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 10:26
    • Visa profil
Det visar sig när man tittar i senare hfl att systern till John Janson fick sju! oäkta barn och dömdes för lönskaläge lika många gånger. Hon uteblev dessutom från husförhör i flera år, så det var en bångstyrig dam.
Därför tror jag ännu mer att det var anledningen till att John bytte namn och flyttade därifrån.
Sju oäkta barn måste väl vara något slags rekord?
 
John Jansson dyker sedan upp i en bok, delvis självbiografisk, av Fredrik Böök (som var från Kristianstad), Storskolan, och beskrivs som en originell man vars ursprung det viskades om.
 
Kerstin Cewers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna