ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juni, 2009  (läst 3349 gånger)

2003-02-16, 22:27
läst 3349 gånger

Essan Gradhman

Jag tackar för uppgifterna! Som jag trodde, verkar det inte som om dessa hörde till släkten Gradman, som annars är en och samma släkt (förutom en enda person). Inte någonstans fanns dessa namnformer så därför anade jag att något var fel. Annars följer namnformerna ett ganska strikt mönster i släkten. Men givetvis ska jag kolla upp detta mer!
Stort tack!
Essan G

2003-02-17, 10:57
Svar #1

Björn Edman

Till soldatforskare vid Kronobergs Regemente!
Någon som stött på soldaten Petter Skalk (från omkring 1812 kallad Hester), som 1807 flyttade till Torpa/G och var soldat för nr 43 Norrtorpa.
Jag tappar honom omkring 1822. Finns han någon annanstans?
Björn

2003-02-17, 19:56
Svar #2

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej Björn!
Norrtorpa rote har ingen soldat med detta namn efter Petter Persson Gallant som kasseras 1815.
Jag vill gärna ta del av dina källhänvisningar.
Du kan följa mina uppgifter på hemsidan om Ljungby kompani http://w1.332.telia.com/~u33210955/
mvh/ Rolf Carlsson

2003-04-29, 14:12
Svar #3

jerker cederberg

Hej allihopa!
 
Hjälp sökes!
Jag har tänkt mig att min B-uppsats i historia ska handla om officerarna inom Kronobergs regemente under stormaktstiden 1611-1718.
Tänkbara frågeställningar:Vilka blev officerare och vilka var deras sociala bakgrunder? Vilka stånd gifte de sig med? Hur såg deras lön och bostad ut? Vilka karriärer valde deras barn? Hur länge var de verksamma ifall de dog en ”naturlig död”?  
Som litteratur och källmaterial har jag hittills: Elgenstierna, Gustaf, ”Den introducerade adelns ättartavlor”; Adam Lewenhaupts Karl XII:s Officerare”;: ”Kungl. Kronobergs regemente under fyra sekel : 1623-1964”
 
Nu vill jag ha hjälp med fler tänkbara frågeställingar samt källor och litteratur. All hjälp och alla förslag är välkomna!  
Tack på förhand! MVH Jerker Cederberg!

2003-04-29, 14:41
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Jerker Cederberg,
Rgementets bibliografi av Christer Knutsson ingår i Kronobergs regemente under 1900-talet / redaktionskommitt?: Rolf Björck. Rekommenderar Dig att ta del av denna, då det kan finnas material som f ö inte är så känt ang det ämne Du valt.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-07, 06:06
Svar #5

Gene Linden

Hello:
Could someone please look up my grandfather's eldest brother in the Jönköping military records.Johan Alfred (Snäll) Lindén, born 1866-12-10 in Järsnäs.  The family moved to Norra Solberga between 1878 and 1882. The household examination (genline GID 245.1.26100)for 1888 shows that Johan Alfred has taken the name Lindén and gone to Nässjö. I believe that he may have enlisted in the Army at about this time (he would have been 22 years old).  The last page of the village index for Norra Solberger (genline GID 245.22.39000) has a listing titled Soldater. My great-granfather, Klaes Fredrik Snäll, a soldier, is listed third, with a reference to page 20, where the family is listed.  Just before is the name Lindén and the number 1887 which, I believe must be the year he was appointed.  The other soldiers listed reference page numbers where they may be found. I think it is odd that the other names have a page referenced and this one references a year.  After this household examination, I can find no record of Johan Alfred. I would appreciate your assistance or ideas.

2003-08-07, 09:11
Svar #6

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hello Gene
 
Jönköping regiment generalinspectionslist stops 1886 and passing to Stemlist and this is not on microfich so I have not soldier after 1886 on Smålands Soldierregister. You must contact Krigsarkivet who have the original books.
 
Sincerely Elisabeth Leek
Smålands Soldierregister

2003-09-18, 08:41
Svar #7

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om trumslagaren Lars Svensson Moberg i Bredaryd. När han avled 1755 står det att han är trumslagare vid Jönköpings Regemente, Majorens kompani.  
Tacksam för allt om ovannämnde Moberg.
 
Vänliga hälsningar,  
Annika

2003-11-18, 20:59
Svar #8

Rune Thoresson

Hej!  
    Kan någon hjälpa mig finna uppgifter om Ryttaren Jonas Petter (Peter) Råås f.9 feb. 1788.
Vid sin död 12 nov. 1846 var han bosatt på torpet Nybygget, Ösjögle Virserum och står skriven som f.d. Ryttare. Tacksam för all hjälp.
 
   MVH Rune Thoresson

2003-11-19, 14:02
Svar #9

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Rune  
Om han var ryttare (och inte flyttat långväga sedan han fått avsked) är det troligt att han tillhört Smålands husarregemente eller som det hette 1801-1822 Smålands lätta dragonregemente. Det förefaller dock inte som att detta regemente hade något rusthåll i Rås i Virserums s:n (se Grill), vilket annars skulle kunna vara upphovet till hans soldatnamn. (För det var inte så att han hette Råås redan från födseln?)  
Det ligger nära till hands att förslå att du från SVAR beställer hem mikrokort över generalmönsterrullorna för mönstringarna av regementet under den period han kan ha förmodats vara aktiv, säg ca 1810 – 1830. Leta där före 1812 främst i Överstelöjtnantens kompani, 1812-1830 i Första Majorens kompani samt därefter i Staby skvadron (detta med anledning av att regementet organiserades om under denna period). Med lite tur hittar du honom och får uppgift om rusthållet, hans längd, hur gammal han var vid varje mönstring, när han antogs och avskedades samt kanske också några noteringar om hans hälsa. Dessutom får du en detaljerad beskrivning av hans häst (en beskrivning nutida läsare hellre skulle vilja ha av ryttaren). Lycka till!

2003-11-19, 14:31
Svar #10

Stefan Lejon

En bra databas när du söker soldater finns här:
 
http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49
 
Jag fann några Råås, dock ingen Jonas Petter

2003-11-26, 10:13
Svar #11

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Rune
Första Södra Möre Båtsmanskompani hade i Madesjö s:n en rote nr 193 Rås. Detta ortsnamn stavades under 1700-talet Råås.  
Möjligen var din Jonas Peter Råås båtsman innan han blev kavallerist? Förmodligen är det dock mera troligt att hans far varit båtsman? (Det förekom ju att soldatnamn gick i arv.)
Detta är visserligen tämligen lösa spekulationer, men kanske ändå värda att kolla upp.

2003-11-27, 04:54
Svar #12

Garth Olsson

The father of my great grandmother was Alexander Sjöstrand. He and my great grandmother were never married. We have found him in the 1854 household examination records for the city of Johannesberg in Flisby socken and in the comments states bevarian 1854.  In the out records for Flisby socken in Oct 1855 says J.A. Sjöstrand out from Johannesberg to Kalmar län. Is there any way to trace him through his soldier's record or find out anything more about him. The household examintaion records say he is 35 years old but lists no place of birth.
MVH

2003-11-27, 18:59
Svar #13

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Hello Garth,
How come you are sure about Alexander beeing the father of your great grandmother? She must have been born out of wedlock and these fathers an not usually easy to trace. ;
The Alexander you have found in the household examination records for the Estate Johannesberg in Flisby Johannesberg is not a city was the son of the soldier Magnus Topp in Flisby. Alexander was born Dec 12, 1833 in the soldier cottage nr 130.

 
Alexander himself wasnt a soldier. He served at the estate Johannesberg first as a farm hand and later as a servant. He signed himself out of Flisby parish as betjänt=servant J A Sjöstrand in 1855.
This was his first job, he left his parents in 1852 to serv at Johannesberg. He could not have signed as a soldier in between.  
He probably got his name Sjöstrand because of his status as a servant. You can see that in the household examination record.  
He was first registered as Johannes Alexander Magnisson father Magnus which have been changed to Sjöstrand. The minister moved him to the next line... and gave him a wrong birth year...;

The remarks are not at the picture. You have to look at Flisby Hfl AI:8 GID 221.14.23800 Genline
 
There are lots of information written in the remark column for him - but I cannot read it, it is too dark. Maybe someone else can help?!  
I cannot help you any further - I can only wish you Good Luck in your future research!
Regards
Monica

2003-11-28, 04:49
Svar #14

Garth Olsson

Monica :
Thanks for the information. I focused in on the information in the remarks column and missed the part that you have shared. I had the microfilm and had to enlarge it,copy it out, and then have help reading it with a magnifying glass. If we are in the same year of the household examination records the remarks say that the piga Lovisa Fred says that he(Sjöstrand) is the father of her flicka barn born 11/12 54. The child was not born Flisby but in Kristina Förmaling Jönköping.
Now our family has information on Johannes Aalexander Magnisson. I can not begin to express my thanks to you!!

2003-11-28, 10:00
Svar #15

Utloggad Monica Warnstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2014-03-03, 13:19
    • Visa profil
    • www.warnstam.se
Garth,
Youre welcome!
I took a quick look in the birth book for Kristina församling in Jönköping to see if there was any information. The only thing I could see was that the child was born Dec 13 and baptised the day thereafter.

 
Alexanders father Magnus Nilsson Topp was born Febr 11, 1795 in Nässjö Norregård. Parents: Nils Andersson b. 1754 and Lena Germundsdotter b 1760. He was their 4th child. Baptised Febr 15.

 

Not much info here...
 
Alexanders mother Maija Catharina Jansdotter was born Nov 4, 1792 in Stora Hytten under Orreda in Flisby.  
Parents Johannes Svensson and Maija Jansdotter, 40 years old. The household examination records for 1792 in Flisby are missing.

 
Regards
Monica

2005-03-31, 23:38
Svar #16

Janne Högdin

Vid folkräkningen 1890 bodde Nils Peter (Jonsson) Bring med familj i Sköldsbygd i Göteryd, Kronobergs län. Han var född 2/8 1824 i Tolg och var vid räkningen f d soldat och fabriksarbetare vid Delaryds trämassefabrik. Sonen, Karl Fredrik f. 1858, flyttade senare till Jämtland och bildade familj där.  
 
Är det någon som känner till Nils Peters karriär som soldat? Om inte, i vilket regemente kan han tänkas ha varit soldat?
 
Hälsningar/ Janne

2005-04-01, 08:31
Svar #17

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Janne
 
Både Tolg sn och Göteryd ingår i Kronobergs regemente.
Kolla DIS hemsida ifall Kronobergs soldatregister har honom inlagd. DIS har Soldatregistret på nätet.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Smålands Soldatregister med Jönköpings och Kalmar regemente

2005-04-01, 12:25
Svar #18

Janne Högdin

Hej och tack Elisabeth!
 
Ja, jag har tittat i DIS register men fann honom inte.  
Jag får försöka att leta igenom generalmönsterrullorna vid tillfälle!  
 
Hälsningar/Janne

2005-04-01, 22:23
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Elisabeth,
Har Du i Ditt arbete med rullorna för Jönköpings regemente funnit några uppgifter om officerare med familjenamnet Elling? Tiden är 1670-171?
Vore i så fall tacksam om Du delgav oss dessa noteringar i diskussionen under släkter Elling.
Känner Du till om det finns någon bra litteratur om regementet. I mina efterforskningar har jag funnit:
författare:   Bennedich, Carl, 1880-1939
titel:   Kungl. Jönköpings regemente 1623-1923 : en minnesskrift / utarb. på uppdrag av officerskåren
förlag/år:   Stockholm : Norstedt, 1923
 
som jag dock ännu ej tagit del av.
 
Har Du fler tips där man kan finna uppgifter om regementets historia och de tjänstgörnade officerarna?
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-02, 20:45
Svar #20

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Olle
 
Jag har inte börjat med några officerare varken i Kalmar eller Jönköpings regemente eftersom jag inte har tillgång till Bigrafica samlingen som officerna finns i. Den kostar flera tusen att köpa in och än så länge säger Eksjö Kommun nej till detta.
Men den finns att låna från Svar och då finns den i bokstavsordningen.
Eftersom jag är hemma, så har jag just nu inget förslag på böcker om regementet men när jag jobbar nästa gång på onsdag kan jag kolla. Och det borde finnas mer information på Krigsarkivet.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek hemma i Marbäck sn

2005-04-03, 10:32
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Elisabeth,
Har kollat och ser att det är fullt möjligt att låna  kort där Elling bör finnas från Svar. Ser ut att vara K07214. Intressant.
 
Min tanke med frågan till Dig var annars att Du kanske hade noterat även befälet när Du arbetat med rullorna. (För egen del har jag mest arbetat med Östgöta ryttare fram till 1650 i serien Rullor - 1723. Där har jag kunnat följa befälskaderns förändring för varje år ... )
 
Återkom gärna om Du hittar något.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-06, 09:01
Svar #22

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Olle
 
Jag har på Soldatregistret endast den bok som du nämner här.
Så jag har inga mer tips att ge.
Kollade GMR 1696 där finns Sven Elling Fänrik vid Vista Kompani inget födelseår finns, ej antagningsår finns. Nästa rulla 1716 är han borta.
Det finns en rulla som dock ej heter Generalmönsterrulla därför är den ej microfilmad utan finns i original i Vadstena landsarkiv
 
Nu måste jag fortsätta med frågorna till Soldatregistret.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-04-06, 19:25
Svar #23

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej igen
 
Jag glömde tala om att det gäller rullan 1710 för Jönköpings regemente.
Troligen kommer denna aldrig att microfilmas.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-04-24, 11:04
Svar #24

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Knektregister i all ära men finns det verkligen inget register över ryttarna i Småland?
Om inte, finns det planer på ett sådant eller är något under arbete?
Ö h t tycks fotfolket prioriterat när det gäller soldatregister.

2005-04-24, 11:34
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Elisabeth för uppgifterna om Sven Elling, fänrik vid Vista kompani (1696,GMR). Då vet vi vilket kompani han tillhörde vid denna tid.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-24, 15:26
Svar #26

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Lars
 
Titta på DIS hemsida där finns alla soldatregister med.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2005-04-24, 15:29
Svar #27

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Lars
Eftersom Smålands Husarregister än så länge har endast ett fåtal ryttare sökbara på nätet i Centrala Soldatregistret bör du lämligen vända dig direkt till Husarregistret för dina frågor. (Adressen dit f?nner du bl a under www.dis.se.)
Ytterligare husarer och ryttare från Småland kommer att läggas ut efter hand.  
Det finns ingen central styrning av de olika soldatregistren utan varje register arbetar självständigt. I förhållande till uppgiftens omfattning är vi dock ganska få som forskar för Smålands Husarregister. Vi skulle därför sätta stort värde även på din arbetsinsats. Det är en mycket intressant och stimulerande uppgift, inte minst om du har småländska ryttare eller husarer i dina anor. Välkommen!
/Lars

2009-06-16, 22:53
Svar #28

Utloggad Lennart Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 12:05
    • Visa profil
hej!
 
söker information om en fänrik i småland på 1780-talet. Har endast namn och födelseår. Hur går jag vidare? Vilka register?
 
Mvh
 
Lennart Nilsson

2009-06-16, 23:26
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En början är ju att tala om var du hittade mannen, och vad han hette? Och gärna några data också, födelse och död t.ex.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna