ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smålänningar - lokalpatrioter?  (läst 1202 gånger)

2003-04-17, 12:26
läst 1202 gånger

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hur stark var känslan av att vara Smålänning under 1800-talet?
Jag har ett flertal anor som när de flyttat till grannsocknen passerat landskapsgränsen, och jag undrar om de ens tänkte på att denna gräns finns. Fanns det ens skyltar vid gränsen förr?

2003-04-17, 22:57
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Det beror ju litet på vilken sorts smålänning man var. Den kulturella tillhörigheten följde i första hand stiftsgränserna; åtminstone är detta tydligt vad gäller Kalmar län och Norra och Södra Vedbo härader i Jönköpings län. Dessa båda samt Tjust, Sevede, Aspeland och Tunalän hörde till Linköpings stift och där var och är än i dag Linköping den viktigaste orten. Södra Kalmar län och Öland tillhör ju numera (sedan 1913) Växjö stift, men under 1700- och 1800-talen fanns det sannolikt ingen större känsla av samhörighet åt väster. Landskapsgränserna är alltså inte särskilt betydelsefulla, och heller inte länsgränserna. Det är moderna människor som uppfattar en gränsdragning på en karta som en markant linje.

2003-04-18, 06:21
Svar #2

Marianne Lindén

Jag skulle vilja veta mera om passen arbetstillstånden som utfärdades av prästen när man skulle till en annan socken. Jag har en försvarslös från Eksjö som fick pass till Oskarshamn, men aldrig blev skriven där. Han fick barn i Oskarshamn men de står födda i Eksjö.
Hur stor var prästens makt? Vem bestämde att någon var försvarslös?

2003-04-18, 15:16
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Försvarslös var ju den term som användes för dem som saknade försörjning. Passet i fråga kan ha varit ett rent arbetspass, alltså inte en flyttningsattest.

2003-04-20, 20:58
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Utsäkta, men det var väl ett helt annat ämne, Marianne? Kanske värden kan lägga det under någon präst-rubrik?
 
Tack, Bo, för ett utförligt och intressant svar!

2003-04-21, 18:12
Svar #5

Marianne Lindén

Hej
Nej det var det väl inte! Det är väl inte lätt att vara lokalpatriot om prästen bestämmer var man kan bo och arbeta. Eller menar Du att det bara var de stora som skulle vara patrioter.

2003-04-22, 17:13
Svar #6

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Finns det andra som har något att tillföra ang min inledande fråga: Hur stark var känslan av att vara smålänning?  
Bo har ju beskrivit att man inte kände samhörighet med alla i landskapet, men jag undrar om man ändå inte gjorde skillnad på smålänningar och exempelvis östgötar. En Jönköpingsbo har väl kallats smålänning om han flyttat t Ödeshög, vare sig det var på 1700- eller 1900-talet?

2003-04-22, 18:47
Svar #7

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej smålänningar och andra landskapsbetingade.
Jag tror att det här är en tämligen intrikat fråga. Vad jag vet har landskapen aldrig haft någon administrativ betydelse, men ändå har landskaptillhörigheten ännu någon sorts betydelse för många.
Tidigt 1960-tal var jag i USA på Svenskarnas Dag i Minneapolis. Där hade varje landskap sitt stånd och bevisligen drog sig smålänningarna till sin domän, fastän det var så långt borta.  
Jag tror att man har något liknande i Storbritannien. Inte är skottar och waelsare engelsmän?
Jag antar att det måste finnas några forskare som har ägnat uppmärksamhet åt detta och liknande fenomen. Vore roligt om någon kände till om det skrivits något.
Tycker en som är smålänning fastän jag inte bott där på de senaste 50 åren.
Mvh
Inge

2003-04-22, 20:29
Svar #8

Roger Johansson

Wales och Skottland är ju historiskt sett egna länder så det är väl inte så konstigt att de inte vill kallas Engelsmän. Det vore som att kalla en smålänning för norrman, vilket han säkerligen inte uppskattar (jag gör inte det iaf). Svensk däremot funkar.
 
När det gäller Småland så måste man väl också komma ihåg den språkhistoriska distinktionen att medan Östgötarna har sitt ursprung i Göta land, Svearna i Svea land, medan ordet Småland väl om jag inte missminner mig kommer fr de små länderna, alltså flera länder åtskilda av de djupa skogarna. Inte för att det spelar ngn roll idag, men förr kunde det säkert göra det.  
 
Mvh
/Roger

2003-04-23, 06:30
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Detta har väl inte riktigt med saken att göra, men i min barndom hörde jag flera gånger en historia som jag inte minns detaljerna i, bara att det är två bönder som presenterar sig, den ene från bördiga Östgötaslätten och den andre från Smålands steniga tegar:
- Öschötte, guschelöv!
- Smålänning, guhjälpemig!
 
Är det någon som vet ursprunget till denna historia? Jag har fått för mig att den ska vara hämtad från litteraturen - Albert Engström?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-04-23, 11:17
Svar #10

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Smålands länder (folkland?) är ett intressant ämne. Det är dock svårt att hitta information om dem. I Nationalencyklopedin finns i alla fall en karta över dem.
Finnveden, i västra Småland, ser ut att omfatta Östbo, Västbo och Sunnerbo härader. Namnet Finnveden lever kvar i namn på t.ex. företag och föreningar.
Jag är född i Reftele socken, Västbo härad, Jönköpings län och har hört folk benämna sig själva som reftele-bor, västboiter, finnvedingar eller smålänningar. Länets namn används aldrig i detta sammanhang. (det skulle låta väldigt konstigt).  
Däremot har jag hört folk från Kronobergs län kalla sig kronobergare.  
Ett annat undantag är Västerbotten, Norrbotten och Lappland. En västerbottning kommer väl från länet Västerbotten. Finns ordet lapplänning?  
Annars är det väl alltid landskapet som är viktigast.
Att använda socknen eller härads-namnet är också vanligt, mest av praktiskta skäl, skulle jag tro.  
I Stockholm kallar man sig smålänning, i Växjö kanske för finnveding eller västboit, etc.
 
Mvh, Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna