ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rotekarl  (läst 1821 gånger)

2001-11-28, 22:46
läst 1821 gånger

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej
Kan någon upplysa mej om vad en Rotekarl var för något , eller vad han gjorde .
Har hittat det i min forskning .
MVH
Janet

2001-12-23, 01:20
Svar #1

Anita S

Vet inte om det är samma som Roteman. Roteman är den som skötte om födslar och dödslar i dom olika socknarna.

2001-12-23, 09:00
Svar #2

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej Anita
Tack för ditt svar .
Låter troligt att det är samma sak , prästerna hade nog bara olika ord för samma uppgift.
Men då fanns det väl en Rotekarl - Man , för varje Rote .
Jag stötte på det här , då min mf föddes 1879 , hans far står som Rotekarl i C - boken .
Mvh
Janet  
Samt GOD JUL .

2011-04-12, 16:48
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag försökte googla lite. En träff var ett regementscirkulär där översten säger till på skarpen att nu när regementet blivit indelt, så skall soldaterna INTE kalla sig för rotekarl. Eller tala om rotering.
 
Jag tolkar det så att en del regementen var halvfasta, och var förlagda på olika platser, sen bytte man... De roterade alltså.
 
Om det är riktigt, så rotesoldat = indelt soldat. Soldat bofast på en rote.
 
Rotekarl = en halvfast soldat, som roterar mellan olika ställen. Förlagt hos bönderna s.a.s.
 
 
Jag undrar om Roteman är inte så mycket hjälpregistrator för socken, men kanske snarare för roten.  Alltså den militära indelningen, ni vet.
Jämför med rotemästaren: den av bönderna som är ansvarig att rätt soldat rekryteras till roten, etc...
 
Jag vill påminna att en rote, två hemman, bestod sällan av bara två bondehushåll. De flesta bondehushåll var del av hemman, säg halva hemman, eller en sextondedels hemman.  Så en typisk rote kunde bestå av kanske 5-10 bondehushåll. OCH tillhörande torp och inhyse-backstugor...
Nog fanns det att göra för en sån här roteman som var en hjälpregistrator.

2011-04-12, 20:36
Svar #4

Lotta Nordin

En roteman är definitivt inte någon soldat eller detsamma som rotekarl. Rotemän fanns endast i Stockholm mellan 1878 och 1926. Läs mer på Rotemansarkivet som finns på Stockholms stadsarkivs hemsida.  
 
Se under  här i forumet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna