ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mina morföräldrars förfäder  (läst 1218 gånger)

2013-05-22, 09:53
läst 1218 gånger

Utloggad Heléne Fritz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 10:48
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta lite mer om mina morföräldrar Joel Ragnar Karlsson 19020419-19910915 samt Edla Notina Karlsson f Petersson 19001218-19620421. Båda så vitt jag vet födda i Hinneryds socken. Mormor Edlas föräldrar hette så vitt jag fått fram Johan Alfrid Petersson och Karolina Petersson f Bengtsdotter. Men mormor ska också ha haft syskon, bl a en syster Agda, en bror Edwin och minst ett syskon till. Det ryktas också att mormor ska ha varit tvilling men att syskonet dog vid födseln eller som spädbarn. Skulle också vara roligt om det kom fram mer om mormors far och morföräldrar.
Min morfar Joels föräldrar vet jag absolut ingenting om. Tror hans mor hette Matilda och jag vet att han hade åtminstone två bröder, en som hette Frans och som dog relativt ung (runt 50 kanske) och en bror som flyttade till Norge. Men fanns det fler syskon? Och vad hette föräldrarna och ev deras föräldrar? Min mor lever men hon har dålig reda på data, tydligen berättade varken mormor eller morfar så mycket om sin härkomst. Mamma berättar också att de ibland blev kallade Joel Westbergs ungar i skolan, fast de hette Karlsson. Det skulle tydligen syfta på nåt soldatnamn och vara lite av ett skällsord. Hur ligger det till med det? Tacksam för alla tips.

2013-05-22, 11:32
Svar #1

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Joel Ragnars föräldrar Karl Andersson f 18350912 och Tilda Lovisa Petersdotter född 18630503  i  Rottneros kvarn Söraby bodde vid Joels födelse i Språkhult  Hinneryd enl KGF skivan.Tildas mor Gustafa Lindahl ingen far angiven.
 
Edlas syskon Oscar Vilhelm född 18960322, Agda Betelia 18970320 samt Enok Gunnar 19020824 samtliga födda i Hinneryd enl skivan.Föräldrarnas namn som du anger stämmer Johan född 18591213 och Karolina 18600422.
Står inget om att din mormor skulle varit tvilling.
 
Birgitta

2013-05-22, 11:36
Svar #2

Utloggad Birgitta Wind

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Senast inloggad: 2020-06-12, 16:18
    • Visa profil
Joel hade en bror vid namn Artur Edvin född 19060929 i Språkhult enl KGF skivan.
 
Hoppas du kollar allt via kyrkoböcker.
 
Birgitta

2013-05-22, 11:38
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Helene,
Det låter som om Du börjar släktforska; Ser att Du t o m har ett program i Din profil.  
 
Med de uppgifter Du gett kanske det är roligast att kolla de Du inte vet så mycket om - om Du vill ha en liten hjälp att komma igång:
 

Hinneryd CI:6 1897-1928 Bild 45 / sid 41
 
Det var alltså födelsen - och Du ser att det står 347 - vilket är sidan i Husförhörslängden. Alltså bara att slå upp.
 

Hinneryd AIIa:1 1898-1907 Bild 352 / sid 347
 
Kollar först om jag får in detta. Det gick bra :)
 
Birgitta och jag jobbade nog samtidigt.
 
Som Du ser blir det spännande direkt. Pappa Karl är ganska gammal, kommer från Skåne - Strö i Kristianstads län. Stor ålderskillnad.
 
Och kolla prästen; Här har vi en gammal eller sjuk och mycket darrig person.Skall kolla denne.  
 
 Enl. Herdaminnet: Det handlar om Nils Jacob Sjöstrand som var kh 1875-1918. Han var född redan 1822 och död som stiftets senior 1918. Han var - vid sin död - den till tjänsteåldern äldste prästen i riket!
 
Vänligen,
Olle Elm
 
Meddelandet ändrat av smol 2013-05-22 11:50
 
Meddelandet ändrat av smol 2013-05-22 11:56
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-23, 08:13
Svar #4

Utloggad Heléne Fritz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 10:48
    • Visa profil
Tack Birgitta och Olle. Ja jag hade blandat ihop Enok och Edvin. Likadant med morfars bröder, det var Artur som dog i 50-årsåldern. Den andre brodern hette Frans och flyttade till Norge där han blev över 90. Ja Olle pappan är verkligen gammal, nästan så man tror att det är ett skämt. Han var nästan 30 år äldre än mamman och hon var ju ganska gammal när hon fick både morfar och Artur. Denne mystiske Frans är ju troligtvis äldre än de andra två bröderna. Jag vet att mamman Tilda bodde hemma  hos morfar Joel sina sista levnadsår när mamma var liten. Vet inte om Artur bodde där också, han var ogift och bodde hos sin mor. Vet dock inte vem av dem som dog först men det bör ju ha varit modern.
Olle, jag har släktforskat ganska länge, har bl a genom en äldre kusin haft tillgång till pappersversionen av kyrkböckerna från Hishult/Knäreds församling. Sen finns mycket att läsa på http://www.knaredsforskarring.se/sjoangens/antavlor.htm. Jag har ju mest forskat på min farmors sida och där har jag kommit väldigt långt tillbaka, har t o m upptäckt att det finns släktband med kung Filip av Aragonien genom att min farmors morfar hade en son i ett tidigare gifte. Denne sons barnbarn gifte sig med en von Wovern som i rakt nedstigande led kom från denne kung.

2013-05-23, 08:19
Svar #5

Utloggad Heléne Fritz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 10:48
    • Visa profil
Samt att vi genom farmors mormor,som hette Anna Kristina Karlsdotter Kilberg, är släkt med grundaren av Killbergs Bokhandel och Kontorsvaruhus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna