ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Martin Ivarssons forskning  (läst 1278 gånger)

1999-04-25, 22:25
läst 1278 gånger

Lotta Johansson

Hej!  
 
Martin Ivarsson från Jönköping, död 1962, utgav en hel del vad gäller genealogiskt arbete. Bland
mycket annat en artikel i Släkt och Hävd 1962, Viktor Rydbergs mormor och hennes härstamning. Jag har genom brev han skrivit fått reda på att han även forskade om V R:s fädernesläkt och att han hade tänkt publicera det. Något han dock aldrig hann göra enligt vad jag vet. Vet någon vart hans forskning om Viktor Rydberg tagit vägen?  
 
Jag är själv släkt med Viktor genom Friskarna (V R:s fädernesläkt) på håll och har fått kontakt med ännu en som kanske är det och som är den som fått breven från Martin. Vi vill gärna komma i kontakt med någon som vet var materialet finns, om det finns kvar.  
 
Tacksam för all hjälp och alla ledtrådar!  
 
Mvh/Lotta

2000-04-04, 18:20
Svar #1

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Hittade ditt inlägg när jag gjorde en sökning på VR i Rötter. Eftersom det var länge sedan du postade ditt inlägg tänkte jag bara höra om du fått veta mer sedan dess.
 
Jag är inte själv släkt med honom, men har familjemedlemmar som är det (också genom Frisk).

2000-04-05, 11:16
Svar #2

Lotta Johansson

Hej Jens!
 
Nej, jag har inte fått reda på var Ivarssons forskning finns. Men jag ger aldrig upp! :-) Det har bara varit lite vilande ett tag vad gäller letandet.
 
Hur är dina familjemedlemmar släkt med Frisk?  
 
Mvh//
Lotta

2000-04-05, 23:01
Svar #3

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hejsan Lotta, det finns en släktutredning (handskriven ?) om en släkt Rydberg i Genealogiska Föreningens hängmappsarkiv. Kolla med dem om det Ivarsson's arbete, de kanske även vet var hans material tagit vägen.
 
Lycka till
Tommy

2000-04-05, 23:23
Svar #4

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Lotta, otur att du inte fått veta mer (såvida inte Tommys tips ger träff då)!
 
Jag har inte varit aktiv själv med forskning på den här grenen, men jag tänkte se om det fanns någon tidigare forskning inför ett eventuellt eget försök. :-) Det jag vet än så länge grundar sig bara på muntliga uppgifter.
Iallafall, det rör sig om Viktor Svensson, f. 1850 i ?, som ska vara kusin till Viktor Rydberg. Hans mor var Karin Frisk, f. 1809 (gift med Sven Johannesson f. 1811 i Granåsa Öggestorp), alltså faster till V R om uppgifterna stämmer.
 
mvh,
Jens

2000-04-06, 15:30
Svar #5

Lotta Johansson

Hej Tommy!
Tack för tipset! Jag ska kolla upp om GF vet något.
 
Hejsan Jens!
Nu blir jag riktigt nyfiken! Jag har kollat VR:s familj och han har ingen faster som heter Karin och är född 1809! Hans fastrar är:
Kristina född 1790
Katarina född 1792
Lena född 1795
Ulrika född 1800
Deras far dog 1800 och modern gifte om sig med en kusin till honom, men dom fick bara ett barn Maja Lisa 1806.
 
Det finns däremot en Catharina Andersdotter (Frisk) som är född 1809 och jag vet inte var hon tar vägen. Har inte hfl för den tiden hemma. Kan det vara hon tror du? Catharina kan kanske bli Karin.
 
Mvh//
Lotta

2000-04-06, 16:10
Svar #6

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Lotta!
Ja, där ser man hur det är med muntliga uppgifter, inte alltid 100%
pålitliga! Man skulle ju kunna tänka mig att det kanske istället var
Karin som var kusinen.
Catharina Andersdotter låter intressant, hur kommer hon in i förhållande till V R?
mvh Jens

2000-04-06, 16:47
Svar #7

Lotta Johansson

Hej Jens!
Ska försöka reda ut det. :-)
Viktors farfars far heter Jöns Jönsson Frisk och har en bror som heter Håkan. Håkan har en son Anders som är far till Catharina. Det bör väl betyda att Viktors far och Catharina är sysslingar. Det låter krångligt, men det stämmer.  
 
Jöns Jönsson Frisk född 1724 är far till  
Jöns Jönsson Frisk född 1759 som är far till  
Jöns (Johan) Rydberg född 1787, far till
Viktor Rydberg född 1828.
 
Håkan Jönsson Frisk född 1735, far till
Anders Håkansson Frisk född 1767, far till
Catharina Andersdotter Frisk född 1809.
 
Vill du ha det jag har om Frisk-släkten så får du det gärna. Jag kan skicka som gedcom-fil eller textfil eller papper, vilket du vill.
 
Ha det!
Mvh//
Lotta

2000-04-06, 17:48
Svar #8

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Lotta!
Du har koll på Frisk-släktens grenar förstår jag!
 
Det verkar ju inte omöjligt att Catharina är densamma som den Karin jag har.
 
Nu har jag också tittat på din hemsida och hittat Catharina där, hon är alltså syster till din (hoppas jag räknar rätt) mf mm m, Lisa Andersdotter!
 
Jag tar väldigt gärna del av ditt material, det är jättegeneröst av dig. Gedcom-fil blir nog bäst. Jag vet inte hur jag ska kunna återgälda tjänsten, men behöver du hjälp med nordhalländska uppgifter står jag till tjänst. :-)
 
mvh
Jens

2000-04-06, 18:57
Svar #9

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej! Jag är lite nyfiken på Era Friskar. Min svärfar i Ekenäs, Västra Nyland i Finland heter Frisk i efternamn, och han har spårat släktnamnet tillbaka till en Michel Michelson Frisk (Friskopp) född 1706 i Åbo Län, Finland. Där slutar alla spår. Nu söker jag efter nålar i höstackar, är det någon av Er som har hittat någon Frisk som flyttat till Finland före den tiden? Michel Michelson Frisk var Dragon.
Med vänlig hälsning
Karin

2000-04-06, 20:51
Svar #10

Lotta Johansson

Hej Jens!
 
Jovisst är hon syster till min Lisa, som är, enligt programmet Min Släkts utredning släkt med mig på det här viset:
Lisa Andersdotter är morfars mormors mor OCH morfars farmors farfars morbrors dottersons dotter OCH morfars farmors farfars farfars brorsons sondotters sondotter till Lotta Johansson.
 
Några speciella önskemål vad gäller gedcom? Vilket program har du?  
Självklart delar jag med mig av vad jag har! Jag har inte hittat några nordhalländska anor än, men man vet ju aldrig. Alla grenar på trädet håller man inte koll på. :-)
 
Hej Karin!
Nej, tyvärr har jag ingen Frisk som for till Finland. Dom var smeder så gott som allihop och verkar inte ha flyttat så mycket på sig. Men ser jag nåt ska jag försöka komma ihåg att du letar.
 
Mvh till er båda två!
Lotta

2000-04-07, 17:59
Svar #11

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Tack för gedcomfilen, nu har jag en och annan Frisk att gå på.
 
Angående ditt släktskap till Lisa Andersdotter nöjer jag mig med att konstatera att jag iallafall räknat rätt i det förstnämnda
fallet du nämner. :-)
 
Tack än en gång!
//Jens

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna