ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Markaryd och N.P.Westerlund  (läst 672 gånger)

2010-07-04, 19:09
läst 672 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Jag har försökt finna NP Westerluds födelse, utan att lyckas. Har honom som Snickarlärling 1846 i Ausås
och sen har jag kunnat följa honom vidare framåt. Men det intressanta är såklart hans födelse och föräldrar.
Han skall enl hsfh vara född i Markaryd 18220310 men dessa födelselängder finns tyvärr inte.  
jag har gått genom hsfh-längder runte dtta datum utan att finna någon Westerlund överhuvudtaget.
Någon som vet var jag kan leta vidare vore jag tacksam
MVH  
Stig Johansson

2010-07-04, 20:46
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ta en titt i husförhörslängderna igen och titta då efter alla som heter Nils och är födda det datum du har. Kanske med efternamn Pettersson. Det var vanligt att när folk blev hantverkare, så började de använda reguljära släktnamn, men ofta behöll de sitt patronymikon i kort form som ett extra förnamn.

2010-07-04, 21:13
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Tack för tipset Elisabeth
Är gjort och jag finner en Nils Peter född 22 men med fel datum.
Jag vet ju att skrivfel förekommer, men i alla senare hsfh har han
18220310 och den NP jag fan var född 18220130. Kanske lätt att vända
dessa siffror, men HUR blir man säker?
Tack än en gång
Stig

2010-07-04, 22:31
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Stig, du får nog försöka följa denna familj och se vad som händer med dem framåt. Kanske har du tur och det finns en bouppteckning efter föräldrarna eller något ogift syskon, där din Nils Peter finns omnämnd. Och så ska du, även om det är en bit bort, titta på alla hans barns dopvittnen och se om det är något som verkar vara ett syskon.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna