ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskapshandlingar  (läst 810 gånger)

2004-02-03, 08:07
läst 810 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har efter mycket letande i NAD kommit fram till att följande finns att låna på mikrofische av Småland, Landskapshandlingar:

 
Är det någon som vet om detta stämmer med det som anges i SVAR-pärmens allmänna del?
Fann också en sida på RA ang bla landskapshandlingarnas struktur, som möjligen kan vara av intresse för fler än mig.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-03, 20:47
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har under dagen haft möjlighet att själv kontrollera SVAR-pärmen. Resultat: Samma som ovan - två futtiga längder för Småland, medan något annat landskap är nästan komplett.....
 
Är det någon som har erfarenhet av Riksarkivets moderna förteckningar.. av landskapshandlingarna avseende Östergötland, Småland, Södermanland etc som nämns i länken ovan? De bygger på ett kolumnsystem, som visar, var i materialet de olika längderna finns placerade.  
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-03, 22:24
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Olle,
jag har inte följt vad du letar efter, är det serien 'Smålands handlingar' (1533-1630) i Kammarkollegiets arkiv, så omfattar den 1780 volymer och är filmad. Vilket ej innebär att allt också finns på mikrokort. Men man kan läsa filmer, även köpa (? så där 300:- per rulle för 10 år sen). Det kräver dock att man vet vilken film man vill ha. Det enklaste är kanske en kontakt med RA:s forskarexp.
 
mvh Lennart

2004-02-03, 22:39
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lennart,
Tack för Ditt svar!
Ja - det är precis det jag visar med ovanstående. För Småland - finns endast dessa två volymer på fische - om inget hänt sedan SVAR-katalogen uppdaterades. Jag får alltså försöka med film och frågorna jag ställer handlar om, om det är andra som har erfarenhet av Riksarkivets förteckningar som bör underlätta identifieringen av vilken film jag bör skaffa. Kommer att ta kontakt med RA.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-08, 22:08
Svar #4

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Olle!
Jag arbetar med följande register och förteckningar för Småland - som finns på mikrokort: S2894 (8 kort), förteckning 1533-1580 och S2895 (7 kort) förteckning 1581-1630 samt S2892 (6 kort) Inledning och register. - Korten motsvarar de förteckningar som finns i Riksarkivets forskarexpedition.
Det uppges finnas en CD med samma register med sökmöjlighet på objekt (socknar, slott, ...). Den har jag beställt två gånger men inte fått. Men det har fungerat bra med mikrokorten. Det är i praktiken en förutsättning att man använder förteckningarna för att hitta rätt filmrulle.
Över Allbo härad har jag gjort ett eget register för att snabbt få fram uppgifter om vilka filmer jag behöver, vilken typ av längder, brev eller annat som kan påträffas var på rullen.
Förteckningarna säger ganska mycket om vad man kan träffa på, t ex om man söker tiondelängder eller annat specifikt, tidiga domböcker, kungabrev etc.
 
Mvh/Gunnar Ståhl

2004-02-08, 22:58
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gunnar,
Tack för Dina uppgifter. Dessa kort var en nyhet för mig och kan komma väl till pass. CD:n som Du nämner lär existera. Har haft möjlighet att pröva den på en dator på GLA. Kommer att eftersöka den ytterligare.
 
Det register Du gjort; Har Du funderat på att lägga ut det här i Rötter som jag gjort med bl a mitt Visingsborgs grevskaps dombok 1651-1680, ett register till mikrokort. Säkert skulle det glädja Allbo-härads-forskare.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna