ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Kyrkoherde Laurentius Andreae i Barkeryd, död 1609  (läst 1014 gånger)

2000-06-13, 10:09
läst 1014 gånger

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10748
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 09:48
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Laurentius Andreae, kh i Barkeryd, död 1609, hade enligt en uppgift här döttrar gifta med, kh i Vireda, Jonas Olai Korp och länsmannen i Rogberga, Per (Månsson) Korp.  Namnet på Jonas Olai Korps hustru är okänt medans namnet på Per Korps hustru är Ingeborg. Källa anges vara HM, som jag ej har tillgång till. Finns där källhänvisningar i denna?
 
Efterhand som övrig litteratur m m gåtts igenom finner jag andra uppgifter:
 
Molin, Smolandi Upsalienses, I, sid 55, anger att kh i Barkeryd, Laurentius Andreae, (vars barn kallade sig Flojerus), död 1641, var gift 1:o med NN Larsdotter, dotter till företrädaren Laurentius Andreae (död 1609), 2:o med Elisabet, prästdotter från Gränna (enl Molin rimligtvis dotter till Andreas Petri, kh i Gränna 1584-1602).
 
Per Ericsson har i SoH 1994:2 under Kompletteringar och rättelser..  följande angivelser: Enl Tveta h:d dombok 1624 11/3 sålde herr Jon i Vireda, Per Korp i Rogberga och Jöns i Munkebo (Lekeryds sn), samtliga på sina hustrus vägnar, samt h Anna i Vrixtorp skattegården i Barkeryd till Lars (Andersson/Flojerus/) och hans hustru Lisbet.
 
Sten Möller rättar i SoH 1989:1 sid 46, den felaktiga antavlan från SoH 1987:1 vilken innehåller de ovan nämnda Barkerydsprästerna (i rättelsen olyckligtvis kallade Bankerydsprästerna). Möller anger som källa till rättelsen vänliga och initierade läsare. I den rättade antavlan anges Elisabeth Larsdotter vara dotter till kh Laurentius Andreae (död 1609) och gift med kh Laurentius Andreae, (död 1641). (I denna antavla anges vidare att kh i Barkeryd Andreas Nicolai, d 1579, var far till kh Laurentius Andreae (död 1609)).
 
Från egen forskning kan jag bidra med att kh i Vireda, Jonas Olai Korps (d 1652) första hustru hette Brita Larsdotter (källa mt 1643) vilket utgör en komplettering till såväl Molin som till Per Ericssons komplettering i SoH.
 
Finns det fler som forskar på ovanstående familj, och som kan bidra med kompletteringar och mera säkra källhänvisningar?
Vänligen,
Olle Elm

2000-06-13, 22:32
Svar #1

Utloggad callel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1492
  • Senast inloggad: 2019-09-15, 17:43
    • Visa profil
Hejsan Olle, nu har jag inte direkttillgång till HM, men i mina anteckningar från HM finner jag följande: Laurentius Andreae d.y.  (d 1641) var son till sin föregångare, Laurentius Andreae d.ä.(död 1609). Övertar enligt herdaminnen 1610-05-10 prästgårdens inventarier.
Enlgt HM gifter sig Laurentius d.y. med Elisabeth, troligtvis prästdotter från Gränna. Mina anteckningar från HM är här något oklara men jag tror med stor säkerhet att det i HM står att hustrun Elisabeth tillsammans med sina syskon kallar sig Floijerus. Denna sista uppgift är jag dock som sagt inte säker på. Det finns en indikation i dina uppgifter om gårdsförsäljningen i Barkeryd till Lars Andersson/Flojerus. I så fall säljes gården troligtvis till en bror till Lauretnius d.y. hustru (?). Köparens namn Andersson/Flojerus indikerar även kopplingen till Gränna och kh Andreas Petri.
 
En av av Laurentius d.y. döttrar, Brita, gifter sig med stadsfogden i Jönköping, Anders Nilsson. Dessa är föräldrar till kh i  Jönköping Nils Juringius. Nils/Nikolaus Juringius son Hans Juring, räknas som stamfar till den adopterade ättegrenen av Billingsköld, enligt Elgenstierna.
Med hälsningar,
Calle

2000-06-13, 23:32
Svar #2

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10748
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 09:48
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Calle Lindström, Molin, Smolandi Upsalienses I, sid 55, tar upp frågan om att kh Laurentius Andreae (död 1609) näppeligen kunde vara far till kh Laurentius Andreae (död 1641, vars barn kallade sig Flojerus). Det faller ju redan på patronymikonet! Molin nämner att Wieselgren kallar honom svärson till kh Laurentius Andreae (död 1609). Molin anger vidare: eljest kunde man antaga, att han (kh Laurentius Andreae (död 1641)) varit styvson till honom, född i moderns tidigare gifte med en Anders.
Molin nämner som barn till kh Laurentius Andreae (död 1641) en ?Brita och skriver: (?Brita, g.m. slottsfogden i Jönköping Anders Nilsson och stammoder för släkten Juringius. Så enl. Hm, men uppgiften är kronologiskt orimlig, då dessa makars son, nr 134 (alltså Nils Andersson Jruringius), föddes redan 1590; med all sannolikhet har Brita i stället varit dtr till L.A. d.ä.).
Jag har ovan visat att en Brita Larsdotter var gift med kh i Vireda Jonas Olai Korp (d 1652) i hans första gifte. Domboksuppgiften från Tveta härads dombok 1624 11/3 ger vid handen att både herr Jon i Vireda och Per Korp i Rogberga var gifta med systrar. Frågan är nu om herdaminnets uppgifter om att dessa var döttrar till kh i Barkeryd Laurentius Andreae (död 1609) är riktig.
Vänligen,
Olle Elm

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna