ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26.2.2001  (läst 2333 gånger)

1998-12-27, 02:42
läst 2333 gånger

Peter Kristensson

 Jag har börjat studera Kronobergs regemente under Gustav III:s ryska krig 1788-1790, och just nu tittar jag på officerarna.  
Den som har - eller behöver - uppgifter om högre befäl i regementet under nämnda tidsperiod får mycket gärna kontakta mig.

1999-01-01, 22:08
Svar #1

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Peter.
Tyvärr söker jag en officer litet tidigare men Du kanske har stött på honom. Det är översten Thomas muschamp, död 1629. Han erhöll en stor förläning i Eksjö 1617. Har Du något tips var man kan hitta uppgifter om honom?

1999-01-02, 02:00
Svar #2

Peter Kristensson

Hej Inge!
Den enda notering jag har om Thomas Muschamp är att han 1626 efterträdde fältmarskalken Herman Wrangel som regementschef.
En titt i Göte Göranssons Gustav II Adolf och hans folk (Höganäs 1994) gav dock följande:
 
Kapten vid Seatons regemente, senare överste för ett regemente från Kronobergs län, med vilket han deltog i tyska kriget fram till 1629. Muschamp var en av de unga officerare som omkring 1620 porträtterades av Georg Kräill, på uppdrag av Herman Wrangel. (s 314)
 
Muschamps porträtt finns således på Skokloster och det är även avmålat i ovan nämnda bok (s 217).
 
Ett steg vidare kan vara Krigarkivets register över officerare (det finns även hos SVAR). I övrigt kanske litteratur om Polska kriget och om Kronobergs regemente kan ge fler upplysningar.

1999-01-02, 11:58
Svar #3

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hejsan Inge, har du tittat i Genealogisk Tidskrift 5 (1948), s. 231-236., där finns följande artikel av Jean Silfving Släkter från Eksjö stad och socken under 1600- och 1700-talen. 5. Muschamp och adliga ätten nr 745 Bruce. [äv. Muskamp, Eneman, Bäfverfelt]. Kanske du kan hitta fler uppgifter där ?
 
mvh
Tommy

1999-01-02, 13:59
Svar #4

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Tommy! Har tjuvläst er diskussion om Kronobergs regemente eftersom en släkting till mig, Sigfrid Leander, har skrivit en bok om detta regemente. Tyvärr äger jag inte boken själv, så jag vet inte hur långt tillbaka i tiden han har gått. Huvudparten av boken handlar i alla fall om regementets Karlskrona-anknytning.
Jag blev väldigt nyfiken på den artikel i Genealogisk tidskrift som du nämnde. Jag söker nämligen uppgifter om en handlande Karl Ekholm som verkade i Eksjö och dog 1708, gift med prostdottern Maria Rosenia, som dog 1736 i Eksjö. Skulle du kunna tänka dig att se efter om dessa är nämnda i artikeln? (Om du själv har tidskriften.)Sonen Johan blev handelsman i Karlskrona (i skinn/läderbranschen) och blev anfader till personer som jag är intresserad av.

1999-01-02, 19:39
Svar #5

Utloggad Tommy Näzell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2021-01-31, 12:41
    • Visa profil
    • www.genealogica.com
Hej Eva, jag har tittat efter släkten Ekholm och enligt inledningen till artikelserien så skulle det komma en del också om denna släkt, men tyvärr så gjorde det aldrig det. En bok som du istället kanske skulle kolla i är Gunnar Håkansson's Kalmar och kalmarbor under 1600-talet. Kalmar 1944., tyvärr saknar jag den själv, så du får försöka på biblioteket.
mvh
Tommy

1999-01-03, 23:07
Svar #6

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Tommy! Tack för tipset! Men är det verkligen möjligt att Eksjöbor är med i en bok om Kalmar??
Ska försöka hitta den på biblioteket i alla fall!
Mvh  
Eva M K

1999-01-04, 21:41
Svar #7

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Enligt minnesskriften Kungl. Kronobergs Regemente under fyra sekel (Växjö 1967), var Muschamp i högsta grad inblandad i tillkomsten av Kronobergs regemente.
 
Herman Wrangel, ståthållare på Kalmar slott, var chef för storregementet Smålands regemente. Han fick på våren 1623 order att svara för gränsförsvaret kring Kalmar, eftersom man oroade sig för en polsk landstigning. Hela Smålandsregementet, både gamla och nyskrivna knektar, samt de båda kompanier från Östgöta regemente som kom från Jönköpings län, skulle mobiliseras. Wrangel skulle mönstra dem och indela dem i kompanier om 150 man, och åtta sådana kompanier skulle sättas samman till regemente.
 
Knektarna räckte till två regementen. Sitt eget regemente hämtade Wrangel från Kronobergs län. Det närmaste befälet över detta fördes av hans överstelöjtnant, Thomas Muschamp. Datumet då Muschamp fick sin fullmakt för detta, den 16 april 1623, räknas som tillkomstdagen för Kronobergs regemente.
 
Allt detta alltså enligt artikeln Regementets öden fram till 1900-talets början, författad av Alf Åberg för minnesboken som gavs ut av Kungl. Kronobergs Regementes Historiekommitté.

1999-02-20, 17:24
Svar #8

Utloggad Gitte Bergendorff Höstbo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Jeg sidder her i Danmark og kunne tænke mig at høre om der nogle der er stødt på en Johan Bergendorff efter rygterne skulle han havde været soldat i findland og flygtede til Sverige ?
Johan er født 1720 d 24 marts i Lilla Domaryd.
Måske er der nogle der har stødt på andre ved navnet Bergendorff.
Eller Rusthållare Pehr Olsson d. omkring 1699 gift med Ingrid Bengtsdotter, og deres søn som også var Rusthålare Bengt Pehrsson gift med Elin Larsdotter.

1999-04-23, 22:55
Svar #9

Jenny Larsson-Fasth

Hej
När ni har gått igenom allt detta material om Kronibergs regemente, är det då någon som någonstans stött på soldatnamnet Fasth, om ni har det så vore jag mycket tacksam för svar.
mvh/ Jensan

1999-04-23, 22:56
Svar #10

Jenny Larsson-Fasth

Hej
När ni har gått igenom allt detta material om Kronobergs regemente, är det då någon som någonstans stött på soldatnamnet Fasth, om ni har det så vore jag mycket tacksam för svar.
mvh/ Jensan

1999-10-11, 18:55
Svar #11

peter petersson

Hej, jag har ett par gubbar från Horshaga, Olof Gyp (Jup) vet att han var knek 1597, hade en son Måns Gyp (Jup) var ryttare iallafall 1618. Någon som vet något eller har någon adress till soldatregister i Småland, vi har ju ett för de skånska.
 
MVH
Peter Petersson Lillövägen 21. 291 61  Kristianstad

1999-11-19, 20:55
Svar #12

Anne Spaarw

Hej!
Jag vill veta om någon känner till krake i Kalmar regemente på 1600 och 1700 talet.
Mvh  
Anne Spaarw

2000-01-21, 14:05
Svar #13

Utloggad Inga-Lill Svenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, jag söker indelta soldater f. 1746,94,98, 99 från Hjorstberga, Allbo hd och Agunnaryd, Sunnerbo hd, nämligen, i Sjöatorp Nils Andersson-Ask/Uhr, i Uradahl Sven Jönsson Wahlgren, Bonde Börjesson Gran, Sjöatorp. Wahlgrenarna är lätta att spåra i KGFs material och mycket väl noterade i resp. kyrkböcker. Detta ger mig anledning, att fråga om de var just indelta soldater.

2000-01-28, 18:38
Svar #14

Utloggad Lena Rehn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon stött på soldatnamnet Rehn. Om så är fallet vore jag mycket tacksam för svar.
 
Hälsningar
Lena Rehn

2000-01-28, 18:41
Svar #15

Utloggad Lena Rehn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon stött på soldatnamnet Rehn. Om så är fallet vore jag tacksam för svar.
 
Hälsningar Lena

2000-01-29, 17:04
Svar #16

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Undrar var Jöns Gustavsson Svan var soldat, han är född 26/6-1788 i Åshults soldattorp Agunnaryd gift med Carin Jönsdotter f. 15/9-1782 i Virestad, hans far var Gustav Månsson Mård (kan kanske vara Hård) och moder Svenbor Jönsdotter vet ej mera om föräldrarna Gustav och Svenbor. Finns det någon förteckning var man kan kolla vilket regemente de var med i.
Hälsningar Kerstin Persson.

2000-01-30, 10:33
Svar #17

Annika Jacobsson

Hej Cajsa!
Jag har varit inne och kikat på ditt inlägg, då namnet Svan i kombination med Agunnaryd förekomer även i den släktforskning som gjorts på min svärmors sida. Min svärmor var Anna född Svensson i Eket, Örkelljunga. Men, hennes fm mf är angiven som Drängen i Holmen Nils Johan Svahn, f. 23 Nov. 1808, i Agunnaryd, alltså 26 år efter den Jöns Gustavsson Svan du söker information om. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig just nu i alla fall, för jag har inte honom omnämnd. Men kanske fungerar det tvärtom. Kanske har du stött på namnet Nils Johan Svahn (Svan?) i Agunnaryd? Eller kanske har någon annan gjort det. Nils John är den tidigaste länken vi har i den grenen. Sedan slutar det. Han var f.ö. gift med Christina Svensdotter, f. 2 dec 1811, också i Agunnaryd.
Ett av deras barn var Annas fmm, Mara Nilsdotter, f. 22 dec 1829, också i Agunnaryd.
Nu känner jag för övrigt att jag halkade in på ett sidospår med tanke på rubriken, så jag kommer att leda över den senare delen av frågan under Småland/Agunnaryd i stället. Men Svan undrar alltså över.

2000-01-30, 19:01
Svar #18

Leif Gustafsson

Hej Cajsa.
Om du vet i vilken socken och helst också by han var soldat så går man i in i Grills bok om indelningsverket och tittar efter vid vilket regemente och kompani han var soldat. Ibland står det också i husförhörslängden, i vissa socknar finns en soldatförteckning sist i boken. I Härlunda t ex har jag sett att numret står före namnet i husförhörslängden. Jag kan erinra mig Nr. 5 Bäck för Häradsbäck. Numret är då ordningsnumret i kompaniet, i detta fall Skatelövs kompani och Kronobergs regemente.

2000-01-30, 19:09
Svar #19

Utloggad Carl-Eric Riise

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 15:14
    • Visa profil
Paul Bengtsson Rehn f. 1790-10-27 i Bokhult, Annerstad var åren 1818-1845 soldat för nr 13 Björstorp i Hamneda vid Ljungby kompani, Kronobergs regemente.

2000-02-01, 20:49
Svar #20

Arne Olsson

Hej Lena!
Jag har träffat på en ryttare Håkan Rehn på Skye Södragård, Uråsa (G). Han var f. ca 1757 och dog 16/6 1821 i Vaktstugan, Uråsa. Hans hustru var Gertrud Nilsdotter (ca 1757-1806), och de hade en son Lars Niclas, f. 3/9 1801 i Uråsa, som blev båtsman med namnet Sjöman i Törneryd, Åryd (K).

2000-02-01, 23:57
Svar #21

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej Leif (Leffe).Det var i födelseboken jag hitta föräldrarna till Jöns Svan Gustavsson, och där stod fader soldaten Gustav Månsson Mård.
Du skriver om en bok Grills är det någon man kan fjärrlåna och står där namn också eller bara nummer. Jag bor i Hyllinge och det är när jag är i Kyrkhult och söker som jag får leta på dem.
Kerstin Persson.

2000-04-09, 10:26
Svar #22

peter petersson

Hej,
 
Jag har sprungit på en ny soldat, undrar om någon med bra kunnighet i Kronobergsregemente vet något.
Ryttaren
Jonas Waller(n)grehn, född i ngt som ser ut som Nårrehult?, Wirestads socken. Han gifter sig 1723 i Loshult, Skåne, bor på Kiällstorp där med sin hustru Ellin Danielsdotter. När han dör står det bla lite skrivet om honom, han verkar har varit 55 år, i två år fången i Wismar, sedan han kapitulerat, varit i tjänst här nere i några år....
I vigselboken ser det ut som fadern skulle heta Meck????
 
Tacksam för svar, och tips på böcker om Kronobergsregemente och vad de gjorde i Wismar.
 
Tackar så mycket på förhand...

2000-04-09, 10:43
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter Petersson, du har fått ett svar under Skåne - Loshult som rätar ut en del av frågetecknen. Du kanske ska ta med de uppgifterna för att undvika missförstånd!

2000-04-09, 19:13
Svar #24

peter petersson

Ja Anders, jag har nu fått lite till som kan hjälpa till på vägen; Platsen han var född på hette Näranshult, Virestad omkr 1685, fadern hette Lars och modern Barberå. Lite till fr dödboken... Har warit under Cronobergs regemente i 2 åhr fången i wismar, och sedan Capitulerat under the danskes tiänst i några åhr, therifrån fått afsked och bliwfit ryttare för Kiällstorp, therwid i 12 åhr.
Kanske detta kan sätta lite mer ljus på ämnet..Om jag fattar rätt,.danskes tiänst var han legoknekt eller?? Någon som har en ide???
Vet inte ngt om längderna för Virestad, Moderns namn är ju lite ovanligt kanske ett spår?
Peter

2000-04-09, 20:57
Svar #25

Leif Gustafsson

Peter.
Det finns en bok som heter Kungl. Kronobergs regemente under fyra sekel, 1623-1964. I den kan man läsa på sid. 64 bl a:
 I december 1711 gick regementet ombord på örlogsflottan i Karlskrona för att överskeppas till Wismar. En mindre del av styrkan följde Magnus Stenbock på hans fälttåg i Mecklenburg. Den deltog i slaget vid Gadebusch i december 1712 och inneslöts i fästningen Tönning i Holstein, där den i maj 1713 kapitulerade och gick i dansk krigsfångenskap. Resten av truppen deltog i försvaret av den viktiga fästningen Wismar ända fram till april 1716, då den tvangs att kapitulera. Besättningen fick fritt avtåg ocg överskeppades på danska fartyg till Sverige.
För den som glömt bort det tillhörde Wismar det som tillföll Sverige vid Westfaliska freden 1648, varför det inte var så orimligt att trupperna förlades dit.
Mönsterrullorna för Kronobergs regemente kan måhända ge ytterligare information. De finns så vitt jag vet på mikrofiche.

2000-04-13, 19:03
Svar #26

peter petersson

Hej, Leif
Tack för tipset om boken, jag har nu varit på bibblan och fjärlånat den.

2000-06-13, 12:44
Svar #27

Lars Handberg

Hej Peter!
Jag har i min släkt en Erik Gustaf Handberg som skall ha varit officer på Kronobergs regemente slutet av 1700-talet. Om du funnit några uppgifter om honom är jag intresserad av att få ta del av dessa. Även hans son Gustaf skall ha varit officer på regementet.  
Skall även ha funnits en Erik Hanberg (Handberg) som blev tillfångatagen vid Poltava 1709.
 
Hälsningar
Lasse

2000-09-02, 00:06
Svar #28

Utloggad Ulf Tillman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2014-07-12, 02:33
    • Visa profil
Hej  
Jag söker uppgifter på en viss Korpral Carl Tillman Född 1726 i Näshult
 
Tack
MvH
Ulf Tillman

2001-02-26, 17:02
Svar #29

jerker cederberg

Hej, söker info om min förfader som hette Johan Schmidt Schmiedeberg (ev. J. Schmidtberg?).
Han föddes 1642 i Greifswald och dog 1706 på Kåveryd i Öggestorps sn., Jönköping och begravdes året efter i jönköpings stadskyrka.
kapten 1669 vid Kron. reg. och blev sedan överstelöjtnant.
 
Jag skulle också vara glad om jag fick info om dennes son, Johan Schmiedeberg. Även denne var överstelöjtnant vid kron. reg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna