ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönköpings straffängelse  (läst 1099 gånger)

2003-02-20, 13:36
läst 1099 gånger

Tommy Nilsson

Är det någon som vet något om detta fängelse? Finns det kvar, var låg det mm. ?
Går det att läsa om det i någon bok?
 
Jag vet ingenting om detta fängelse.
Intresset ligger i att jag har en förfader som satt där 1910.
 
Mv Tommy Nilsson

2003-02-20, 23:39
Svar #1

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Hej Tommy. Jönköpings fängelse finns utförligt beskrivet med bilder och planlösning i boken: Småländska kulturbilder 1984. Bebyggelse i Jönköping 1612-1870, offentliga institutioner. Utgiven av Länsmuseet i Jönköping.
Det var ett så kallat cellfängelse och stod färdigt 1859. Det fanns 90 celler som hade en enkel typ av vattenklosett och byggnaden hade centraluppvärmning. Många stadsbor tyckte att fångarna fått det alldeles för bra i det nya fängelset. Hela fängelseområdet omgärdades av en hög stenmur. Byggnaden är numera riven och ersatt med byggnader för de statliga verken som utlokaliserades till Jönköping.
Mvh, Lars

2007-01-26, 16:29
Svar #2

Tommy Nilsson

Hej  
 
Är det någon som har ett fotografi eller vykort på detta fängelse, tagit ca. 1900-1920 ?
 
Det går bra att maila över en kopia till mig.
 
Mvh Tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna