ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2009  (läst 3234 gånger)

2003-08-16, 14:18
läst 3234 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:27
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid sökningar i den omfattande databasen för ministerialböcker på Jönköpings genealogiska förenings hemsida, har jag stött på ett förhållande som jag vill diksutera.
När jag söker på ex vis en Svanström, får jag ett sökresultat där uppifterna under Angerdshestra är desamma som under Gränna, och där det tydligt framgår att det är just Grännauppgifter. Är det någon mer som stött på fenomenet, eller någon på Jbgf som kan kommentera? En bugg?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-16, 18:01
Svar #1

Bo Johansson

Samma problem hos mig. Jag gissar också på att det är en sk. bugg
MvH Bosse i Va?stena

2003-09-02, 15:37
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Har försökt läsa i Min.böckerna på JBGF:s hemsida men har inte lyckats på flera dagar. Någon som vet om det förekommer problem med just den hemsidan eller om jag gör ngt fel?
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2003-09-02, 18:47
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:07
    • Visa profil
AnnBritt
Jag har inga svårigheter att komma in. Klickade på ministerialböcker i vänstra kanten och fick då upp en ny sida där jag kunde välja socken.
Stig

2003-09-02, 22:50
Svar #4

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har haft problem av och till. Om jag inte ser fel har de delat materialet på två skilda servrar, och den som har tabellerna och den sökbara databasen är tidvis oåtkomlig. Just nu fungerar det (för mig.)
 
Sökning i alla församlingar på en gång är inte heller möjligt (pga ett annat fel) och har inte varit det under minst två veckors tid.
 
Skickade just ett email och berättade detta för webansvarig där.

2003-09-02, 23:31
Svar #5

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej igen. Ville bara tala om att jag även fick ett e-mail från ngn huvudansvarig som meddelade mig att de haft problem men att det snart skulle vara åtgärdat. Och mycket riktigt, kl 19.30 ikväll prövade jag igen och det gick alldeles utmärkt.
Mvh,
AnnBritt

2003-09-03, 22:53
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag var tvungen att kolla med vår webbmaster om han svarat AnnBritt (eftersom han fick en kopia av mitt svar till henne) - för att se var snart i snart skulle vara åtgärdat kom från. Men det hade han inte, så det är en feltolkning av mitt svar.
 
Så här skrev jag i svaret i går kväll
Hej!
Vi har haft diverse problem, bl.a. serverproblem, och värme där servern står, men även andra problem med databaserna. Killen som byggt den håller på att titta på problemen. Jag vet inte när en lösning på dina problem kan komma, men försök lite då och då.
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
ordförande
 
Jag skrev inget om att det snart skulle vara klart, problemet har vi tyvärr haft en längre tid, och vi vet inte när det kommer att lösas helt. Håller på att titta på problemen ska tolkas på lång sikt, jag har svarat så ett tag och kommer att svara så ett tag till (läs minst flera veckor  - eller snarare ).
 
Det är, som Daniel är inne på, två skilda problem vi har - det ena rör servern, det andra rör databasen.
 
Problemet som rör servern är att det blir för varmt där den står, vi har inte ett webbhotell och inte en egen server, och den står inte hos oss i föreningen så vi kan dessutom inte själva slå på den (inte i någon bemärkelse alls) när den stänger av sig.
 
Det andra problemet rör databasen, och bl.a. problemet att söka i alla församlingar (möjligen även det problem Olle och Bo nämner i de första inläggen).
Men när den inte fungerar så kan ni förhoppningsvis ändå söka i respektive församling via respektive ministerialbok från den andra sidan (längre ner i startsidans länkruta, inte databassidan) om servern är igång.  
Ev. buggfixar i databasen blir när den ideella kraften som gjort just den har möjlighet att reparera dem. Tyvärr verkar ytterligare ett fel ha uppstått i samband med en flytt i slutet av sommaren.
 
Felanmälningar av slaget det fungerar inte är tyvärr alltså av liten nytta för oss, eftersom vi för det mesta inte kan göra något åt det. Så är det att vara en ideell förening ... Mitt enda svar blir försök då och då.
 
Jag vågar inte säga något alls om när ev. problem löses, och därför var det rena turen att det fungerade igen 35 minuter efter att jag svarat AnnBritt igår kväll.
 
Hälsningar,
Eva
ordförande JBGF
 
PS. Annars kan jag rekommendera vår cd eller mikrokorten ... som du ju ska kolla ändå eftersom det rör sig om avskrifter, med felaktigheter vilket påpekas då och då här på Anbytarforum  
 
När jag ändå har ordet kan jag ju säga att hittar ni fel är vi tacksamma om ni mejlar dem - och stöd för er åsikt om varför det är fel, med källhänvisning! - på adressen för ministerialböckerna (jbgf.kyrkbok@telia.com). Inga efterlysningar eller tekniska felanmälningar på den adressen, tack.

2003-09-04, 00:25
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Eva. Ja, naturligtvis stod det inte snart. Fel av mig. Men, med snart menade jag självklart att jag snart skulle kolla om det gick, och även kolla lite då och då. Jar tycker inte små ord är så viktiga. Jag förstod ändå vad du menade.
jag tror inte så många trodde att det var en tidsangivelse.
Mvh,
AnnBritt

2003-10-18, 08:04
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
En uppdatering för ev. intresserade.
 
Vi har under den senaste månaden haft betydligt bättre stabilitet i servern. Killen som ideellt gjort datasbassökningen åt oss har också kunnat göra en del justeringar, så att det fungerar bättre.
 
Däremot finns en del buggar kvar i systemet, som bara kan rättas till genom att vi läser in samtliga församlingsfiler på nytt i systemet. Detta kommer vi inte att ha tid och möjlighet att göra på ännu någon månad, eftersom det är ett omfattande jobb. Jag hoppas att ni som använder systemet har överseende med att det tar tid.  
 
När det är gjort så hoppas vi att tekniska fel är borta, så kan ni som kollar mot originalet påpeka ev. andra fel åt oss (på den e-postadress jag skrev i det förra inlägget, inte här i Anbytarforum, och med källor) och därmed hjälpa till att höja kvaliteten på materialet (att inte hela förnamnen får plats i en del fall vet vi om, det beror på det egenutvecklade program vi använder) .
 
Hälsningar,
Eva

2003-11-06, 10:50
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:27
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Eva och andra på JBGF,
Det av mig ovan påtalade Angerdshestra-fenomenet, verkar av inlägg under Gränna fortfarande förekomma.
Ett förslag: Lägg in en liten (tillfällig) textruta på  söksidan, så att vi alla blir uppmärksamma på buggen och dubbelkollar.
Då behöver ni inte heller stressa med att laga felet, vilket kanske inte är helt lätt ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-12-04, 07:27
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Eftersom buggarna vi diskuterar ovan förmodligen orsakas av flera fel så har det visat sig vara mer komplicerat än vi trodde att rätta till allt. Vi hade hoppats att vi skulle kunna läsa in alla filerna på nytt, men det går inte att göra rakt av. Något annat har hänt i samband med serverflytten (utanför vår kontroll) och en felsökning pågår. När det är hittat ska vi läsa in alla filerna från början för att komma till rätta med de buggar som finns, som gör att t.ex. alla Gränna-resultat började hamna under Angerdshestra.
 
Styrelsen tog därför beslut i måndags om att tills vidare stänga av den globala databassökningen på webbplatsen. För närvarande framgår stängningen om man väljer databassökning från startsidan www.jbgf.just.nu. Då hamnar man på sidan förklaring och tips (med min länkning här får man inte in vår huvudmeny i vänsterkanten, klicka på JBGF då uppe i högra hörnet så kommer ni till den sidan och får fram e-postadressen, som annars är jbgf@telia.com). Men om man går in på en direktlänk som Olles ovan så framgår det ännu inte, jag har dock i dag bett Peter (vår webbmästare) att lägga blänkare där också.
 
Observera att de enskilda ministerialsbokssidorna fortfarande (och hela tiden) har fungerat.
 
Ha tålamod
Hälsningar,
Eva

2004-06-20, 21:48
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! En liten uppdatering av läget, tyvärr utan goda nyheter. Sedan en tid tillbaka fungerar inte heller våra minsterialböcker, eftersom servern phetast (som databasen och ministerialböckerna ligger på) helt lagt av.
 
Servern är inte vår, och vi har ändå bestämt att flytta till hösten. Vi kommer därför inte att försöka återskapa filerna på phetast för några sommarmånader, utan stänger butiken för våra ministerialböcker på Internet under sommaren och hoppas vi har hittat en lösning när höstmörkret lägger sig över södra Vätterbygden (där sommaren hittills mest bjudit på kyla och regn ... men det började så ifjol också  ).
 
Har ni direktlänkar eller bokmärken som innehåller adressen phetast (i stället för att gå via www.jbgf.just.nu där ni kommer att hitta informationen när det drar ihop sig) så skulle de ändå blivit ogiltiga med den nya servern.
 
Hoppas ni har överseende med problemen vi råkar ut för.
Trevlig sommar!
Hälsningar,
Eva Dahlberg
ordförande Jönköpingsbygdens genealogiska förening

2004-10-28, 23:57
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:40
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Nu ligger JBGFs ministerialboksavskrifter ute på nätet igen!

2004-10-29, 09:25
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I JBGF-databasen har i Gränna angetts ett anakronistiskt namn, nämligen Moa. Detta namn förekom ej i äldre tider utan det är en ren felläsning/feltolkning av förnamnet Märta. Detta förekommer genomgående i den äldre inmatade kyrkboken 1696ff (se bla födelse 16960207: moder Moa Svensdotter, 16960211: moder Moa Nilsdotter etc etc). Eftersom namnet Moa ej finns under denna tid bör det vara lätt att ändra till det rätta namnet Märta i databasen.
 
vänligen , Niclas Rosenbalck

2004-11-02, 21:53
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Här nedan är de felaktiga Moa-personerna som bör rättas till Märta:
 
Moa 1706-02-06   Håkan Månsson   Ingegerd Kristoffersdot   Gränna    
 
Erik 1697-03-16   Sandvall   Moa Pilqvist   Gränna    
Ingeborg 1696-02-11   Karl Brorsson   Moa Nilsdotter   Gränna    
Inger 1698-12-05   Johan Persson   Moa Persdotter   Gränna    
Johan 1696-06-26   Nils Lejondahl   Moa Humble   Gränna    
Marit 1696-06-05   Arvid Hanne   Moa Karolina    Gränna    
Nils 1697-08-24   Anders Persson   Moa Nilsdotter   Gränna    
Sven 1696-02-07   Månsson   Moa Svensdotter   Gränna

2004-11-11, 23:01
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Niclas! När jag skulle gå in och annonsera att vår databas är igång igen, så upptäcker jag dels att Joel hunnit före, dels dina rättelser,  
 
Jag är mycket tacksam för rättelser (och sådana kommer in och bearbetas efterhand som vi hinner med) men jag är ännu mer tacksam om den e-postadress som anges på webbplatsen används för rättelser (jbgf.kyrkbok@telia.com). Det blir så mycket lättare att hålla reda på synpunkterna då.
 
Den globala databassökningen som var inledningen till denna diskussion är dock inte reparerad, och i nuläget vet vi inte om den kommer att kunna ersättas. Man får alltså söka i församlingarna en i taget.
 
För övrigt kan jag meddela att det under överskådlig tid (läs förmodligen minst det  närmaste halvåret) tyvärr kommer att bli så att vi förmodligen inte kan uppdatera den databas som finns på cd:n. Det mest aktuella materialet kommer därmed att finnas på Internet. Vi kommer att försöka göra en lösning med att ange rättelserna på hemsidan (enkelt ja, men tidsbrist).
 
Många rättelser som har kommit före oktober 2004 bör vara gjorda nu på webben (men inte på cd:n, se ovan), om det är så att felen hos oss är fel (i vissa fall är det faktiskt fel även i kyrkboken eller SCB-utdraget).
 
Slutligen kan jag nämna att vi i databasen på webben nu har färre år på 1900-talet än vi hade tidigare (av skilda anledningar, vi behöver fundera över det lite längre).
 
Hälsningar,  
Eva Dahlberg  
ordförande Jönköpingsbygdens genealogiska förening

2004-11-21, 12:48
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Eva! Hur går det med databassökningen? Ett alternativ, eftersom ministerialböckerna ligger som htmlfiler, borde vara att söka i de vanliga söktjänsterna som Google. Dock verkar dessa inte känna till sidorna.  Är det avsiktligt från er sida?

2004-11-21, 15:54
Svar #17

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jag saknar också databassökningen som gjorde det enkelt att söka i flera församlingar samtidigt. Jag tyckte att fördelarna uppvägde de små problem som uppstod.
Hur blir det med 1900-talet på er kommande CD?
Lars

2004-11-21, 17:33
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Att google inte vill indexera tror jag beror på att man använder frames numera. T ex finns sidan apollo.oderland.com/~jbgf/bocker/ljungarum hos Google, men inte apollo.oderland.com/~jbgf/bocker/ljungarum/ljungarc.htm som innehåller listan över sidor med födslar. Lösningen är väl att lägga länkar till de sidorna i -avdelningen. Lite tråkigt att Google är gnällig, men det är nog inte mycket att göra åt.

2004-11-21, 18:04
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Databassökningen var gjord av frivilligkraft. Databassökningen som för övrigt var en försöksverksamhet havererade, (och problemen var ju t.ex. att alla angavs som födda i Angerdshestra). I nuläget ovan den 11 november innebär inom överskådlig tid, jag tror inte att vi har lyckats få tag på någon ny som kan bygga det där. Själv prioriterar jag att vi ska rätta uppgifter (tack alla för rättelser och annat, ska kollas och läggas upp när vi hinner).
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg
ordförande JBGF

2004-11-22, 11:40
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Märkligt, Google hanterar väl vanligtvis frames utan problem. Annars skulle ju halva internet vara oindexerat. T ex är mina egna sidor som ligger i frames indexerade.
 
På test så anmälde jag http://apollo.oderland.com/~jbgf/bocker/ och http://apollo.oderland.com/~jbgf/bocker/adelov/adelovc.htm
till indexering, så får vi se om något dyker upp. Det kan ju också vara så att sidorna är så pass nya att de inte hunnit indexeras.
 
PS! www.jbgf.se kostar bara 200 kr...

2004-11-22, 17:42
Svar #21

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Jo Anders, du har rätt i det sista du skrev. Men för en smålänning så är det dyrt med 200kr för 1? månad. Jag har nu i flera år tänkt bli medlem efter nyår men så går tiden och snart är det slutet av ett nytt år. Kan jag få tipsa om att många föreningar tillämpar systemet med att för de som blir medlemmar sent på året så gäller medlemsavgiften även följande år.
Mvh, Lars (som kanske blir medlem efter nyår)

2004-11-22, 18:19
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hos JBGF gäller att medlemsavgift betald efter 1 september gäller nästföljande år ... Blir du medlem före nyår får du julnumret av Rotposten som kommer runt jul/nyår . Medlemskapet kostar 160 kr, föredragen/tematräffarna får man gå på utan att vara medlem men som medlem får man rabatt på cd:n (som tills 2003 endast såldes till medlemmar).
 
Vi öppnade den tidigare webbplatsen för indexering häromåret, så det kanske beror på att de knappt legat ute en månad?
 
Tvekan att byta webbadress kan ha med upptryckt informationsmaterial och kassar och dylikt att göra Anders, adressen är inarbetad, men vi har diskuterat det lite i samband med att vi hittade vårt webbhotell. Inga beslut tagna.
 
I mitt 11 november-inlägg står att den cd vi har just nu inte kan uppdateras - det innebär alltså att mars/april 2004-versionen är den senaste (den kopieras alltså upp och säljs fortfarande men kommer att ha mindre material än Internet under överskådlig tid). Rättelser som gjorts nu i höst på Internet kommer alltså inte med i databasen, däremot kommer det att finnas ett dokument med rättelserna på cd-skivorna framöver och även på hemsidan framöver (vet inte när).
 
1900-talsmaterialet kommer att diskuteras längre fram, men finns alltså kvar på nuvarande cd. På Internet ligger t.ex. avskrifter av dödbok så långt som det har gjorts (t.ex. in på 1930-talet). Årtalen varierar ju mellan olika församlingar, beroende på att det inte gjorts lika mycket i alla.
 
Bland annat felaktigheter blir ju känsligare när det gäller nyare material där personerna kan vara i livet fortfarande, därför tvekar vi. Vid avskrifterna har för 1900-talet i första hand använts SCB-avskrifterna, som har fler felaktigheter än originalboken, det vet man om man jobbat med dem.
 
Åter till granskning av insända rättelser  
Hälsningar,
Eva Dahlberg
ordförande JBGF

2004-11-22, 19:45
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lars, jag tänkte alltså på kostnaden att köpa en riktig .se-domän i stället för den nuvarande .just.nu-adressen som bara är en omdirigering. Jo Eva, jag misstänkte att det låg sådana skäl bakom. Ni har ju t ex en snitsig logotyp som innehåller just.nu-adressen.  
 
Såg på just.nu:s hemsida att de tar 149 kr per år för sin omdirigering... Skillnaden mot en riktig domän är alltså bara 51 kronor.  
 
En av fördelarna med domän är bland annat just vid sökning. Man kan på Google söka bara på domänen jbgf.se genom att lägga till site:www.jbgf.se vid sökningen. Men då ska förstås sidorna vara indexerade först!

2004-11-23, 18:32
Svar #24

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Ursäkta, halkade in på något utan att förstå vad. Men jag har nu anmält mej som medlem. Saknar fortfarande 1900-talet där jag hoppas hitta uppgfter som bekräftar vissa uppgifter som jag fått.
Dessutom önskar jag ibland att det gick att radera misslyckade inlägg. Inser förstås att det ibland skulle leda till vissa problem om de redan blivit kommenterade.
Mvh, LF

2004-11-23, 21:37
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Lars-Olof! Välkommen som medlem! Om du vill ha 1900-talsuppgifterna bekräftade tycker jag du ska vända dig till Landsarkivet i Vadstena, folkbokföringsenheten som nu har hela Smålands kyrkböcker, hellre än våra andrahandsuppgifter - mycket säkrare kontroll eftersom de dessutom kan titta i församlingsböckerna.
 
Hälsningar,
Eva

2004-11-24, 22:20
Svar #26

Utloggad Lars Fältskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2009-10-25, 12:44
    • Visa profil
Hej Eva. Tack för välkomnandet. Jag tar till mej alla goda råd jag får. Men varför jag tycker att databassökningen var så bra är att jag till exempel inte vet i vilken församling någon gift sig. Många församlingar finns det att leta i. Men jag har fått ett bra tips som jag föjer upp nu.
Mvh, Lars

2005-02-02, 20:57
Svar #27

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu har det gått ett tag och Google har fortfarande inte indexerat de nya ministerialbokssidorna (se ovan 21-22 november). Jag tror att det beror på ett litet fel i html-kodningen på sidorna.  Hursomhelst har Microsofts nya sökmaskin indexerat sidorna, så går man till search.msn.se och begränsar sökningen (klicka på Sökverktyg) till apollo.oderland.com, så får man bra med träffar!

2005-08-11, 19:14
Svar #28

Kathleen Lannholm

Hej!  
 
Thank you to all who have helped put parish records online at JBGF!
 
Jönköpingsbygdens Genealogiska Förenings (JBGF)
http://jbgf.se/index.htm
and  
http://apollo.oderland.com/~jbgf/bocker/
 
We are very happy to have found records of many  of our family members.  
 
Greetings
Kathleen

2009-10-14, 19:19
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:27
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Beklagar att styrelsen för JBGF beslutat ta bort möjligheten att söka i ministralboks-avskrifterna på  hemsidan. Även om det funnits fel på sidan har den varit till mycket nytta för att hitta ingångar.
 
På hemsidan anges:
Styrelsen har beslutat att tabort ministralboks-avskrifterna på  hemsidan, eftersom det materialet är föråldrat jämfört med CD-versionerna 1.58.24 och 2.63. Se under fliken CD. CD:n är givetvis till salu.
 
Har nu ändrat länkningen på min egen hemsida och skriver nu - t ex under Gränna:
 
Här nedan kommer att publiceras hjälpmedel för släktforskning i Gränna socken. Det kan handla om både avskrifter och register. Kontrollera gärna eventuella registreringar redan gjorda hos t ex Jönköpingsbygdens genealogiska förening och jämför. Glöm sedan inte att kontrollera med originalhandlingen samt att ange denna som källa; Allt för att forskningen skall bli säker.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna